اخبار بورس

تغییردرحجم مبنای معاملات بورس

شروع تغییردرحجم مبنای معاملات بورس

شیوه محاسبه حجم مبنا براساس اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار تهران تغییر خواهد کرد و هم چنین حجم مبنا به به نمادهای فرابورس تعلق خواهد گرفت.
از طرف سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام شده است که شیوه محاسبه بنا به ارتقای سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی‌های بعمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، از روز دوشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ تغییر می‌کند.
افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورسی دلیل مهم این تغییر میباشد .

 

بورس

بر اساس این اطلاعیه، حجم مبنای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بر اساس فرمول قبلی و ۴ در ده‌هزار سهام شرکت است با این شرط که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر ۵۰میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰هزار میلیارد ریال به بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه واز اولین روز معاملاتی هفته آینده اعلام خواهد شد .

 

بورس

علاوه بر این تغییر اعمال شده در حجم مبنا شرکت فرابورس دراطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از روز دوشنبه نمادهای بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس نیز حجم مبنایی معادل ۴ در ده‌هزار تعداد سهام شرکت‌ها خواهند داشت.
مبنای محاسبه آن نیز به این صورت خواهد بود که حداکثر ارزش مبنا برای تمام نمادهای فرابورس مشابه با بورس خواهد بود به طوری که شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال خواهد بود. اما حداقل ارزش مبنا برای بازارهای اول و دوم ۵۰ میلیارد ریال، و برای بازار پایه و تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۵ میلیارد ریال تعیین شده است.

این تغییرات زمانی اتفاق میافتد که حجم مبنای نمادهای فرابورس تا پیش از این ۱ در نظر گرفته شده بود. حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد.
تغییر حجم مبنا به خصوص در فرابورس از این جهت مهم است که برای اینکه قیمت پایانی بتواند رشد ۵درصدی داشته باشد، حجم معاملات باید به اندازه کافی زیاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا