اخبار بورسنماد ها

افزایش سرمایه 37 درصدی شپنا در 16 بهمن 1400

طی چند روز اخیر برخی شرکت های بورسی از چمله شپنا با  افزایش سرمایه نسبتا خوبی همراه شدند. اطلاعات صورت های مالی این شرکت ها در وب سایت کدال منتشر شده است که در ادامه این گزارش به جزئیات  آن پرداختیم.

افزایش سرمایه 37 درصدی شپنا در 16 بهمن 1400

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز، طی چند روز گذشته اطلاعیه‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات با اهمیت و فزایش سرمایه شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و ناشران باید سهامداران خود را در جریان جزییات بگذارند.

شپنا

شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا در سامانه کدال اعلام کرد که تاییدات لازم از سوی حسابرس و بازرس قانونی، نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ شش بهمن ماه امسال هیات‌مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳٫۹ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۱۹‌ هزار میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۳۷درصدی) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی ناشی از مخارج سرمایه‌‌‌ای انجام‌شده طی سال‌های گذشته اخذ کرده است.

بدیهی است افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

ومعادن

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد ومعادن اعلامیه پذیره‌‌‌نویسی عمومی حق‌تقدم‌‌‌های استفاده‌ نشده را در کدال منتشر کرد.

بر اساس اعلام شرکت با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ ۲۱ فروردین سال جاری و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۱ فروردین امسال با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵٫۵ هزار میلیارد تومان به ‌‌‌مبلغ ۸٫۴ هزار میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۵۳درصدی)، تعداد ۲۳میلیارد و ۹۲۰ میلیون و ۷۸۱‌ هزار و ۶۵ سهم با توجه به حق‌تقدم استفاده‌شده سهامداران فعلی و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق‌تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین‌‌‌وسیله تعداد ۲۵۹میلیون و ۲۱۸‌هزار و ۹۳۵سهم هزار ریالی برای پذیره‌‌‌نویسی عمومی عرضه می‌شود. مهلت پذیره‌نویسی عمومی از تاریخ ۱۳ بهمن ماه تا ۱۲ اسفند ماه امسال تعیین شده است.

فکمند

شرکت گسترش قطعه‌سازی کمند با فکمند اعلام کرده که تغییرات گزارش ۹ ماهه امسال از جمله افزایش سود خالص شرکت به علت نوسانات افزایش تقاضای محصول در بازار در سه‌ماه سوم سال است. همچنین فعالیت تولیدی این شرکت به دلیل نوع تقاضای محصول عموما فصلی و در شش ماه دوم متمرکز است.

براساس این افشای اطلاعات در سامانه کدال افزایش در دریافتنی‌‌‌های تجاری و سایر دریافتنی‌‌‌ها و همچنین افزایش در حساب‌‌‌ها و اسناد پرداختنی تجاری به دلیل فوق یعنی افزایش تقاضا و فصلی بودن فعالیت اصلی شرکت ایجاد شده است.

فروش بیشتر محصولات افزایش دریافتنی و خرید مواد اولیه متناسب با میزان تقاضای بازار افزایش پرداختنی را به همراه داشته است. در خصوص افزایش در سفارش‌ها و پیش‌پرداخت‌‌‌ها نیز به دلیل افزایش فعالیت کف کارگاهی و تولیدی، شرکت مبادرت به خرید یک دستگاه لیفتراک کرده و افزایش حساب به دلیل پیش‌پرداخت لیفتراک است.

وآیند

بانک آینده با نماد وآیند توضیحاتی درباره افزایش سرفصل خالص سایر درآمدها و هزینه‌‌‌ها در صورت‌های این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته اعلام کرد که این افزایش به دلیل شناسایی درآمد برگشت ذخیره مطالبات مشکوک‌‌‌الوصول بوده است.

همچنین کاهش آن نسبت به دوره شش ماهه سال‌جاری به دلیل، کاهش برگشت ذخیره مطالبات بر اثر افزایش مطالبات غیر‌جاری در سه‌ماه سوم سال‌جاری است. اقدامات اصلاحی، مبلغ ۲/ ۱۴میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی از محل تملیک اموال در فرآیند تسویه قرار دارد که به‌تناسب موجب بازگشت ذخیره مطالبات مشکوک‌‌‌الوصول شده است.

بر اساس این افشای اطلاعات در سایت کدال افزایش هزینه سود سپرده‌‌‌ها متناسب با افزایش منابع بانک، به طور فزاینده ادامه دارد که در تقابل با کاهش موصوف تسهیلات موجبات افزایش زیان مشاع بانک را فراهم کرده است. لازم به توضیح است که افزایش هزینه‌‌‌های مذکور نسبت به افزایش منابع بانک، شتاب کمتری دارد.

به عبارت روشن‌‌‌تر با وجود افزایش حجم منابع، نرخ بهای تمام‌شده پول، به دلیل کنترل هزینه سود سپرده‌‌‌ها، نه‌تنها سیر صعودی نداشته، بلکه کاهش پیدا کرده است. به طوری که نرخ بهای تمام‌‌‌شده پول، بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۸ و ۹ ماه سال ۱۴۰۰، از ۱۹٫۹۹ درصد به ۱۷٫۶ درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش در هزینه‌‌‌های مالی در صورت‌های ۹ ماه امسال به دلیل هزینه تامین منابع از بخش بین‌بانکی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا