آموزش بورس

انواع قیمت در بازار بورس که هر معامله گری باید بداند

برای فعالیت در بازار بورس و فرابورس افراد باید اطلاعات کاملی از این محیط داشته باشند، به عنوان مثال باید با استفاده از تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی تلاش در انجام معاملات بهتری داشته باشند و تا به واسطه معاملاتی که انجام میدهند سود خوبی به دست بیاوند و ضرر کمتری را متحمل بشوند. هرچند که همه معاملات بر اساس قیمت است و هر تغییری که در قیمت سهم ها به وجود می آید باعث تغییر رفتار معامله گران میشود. در این قسمت از پست قصد داریم که “انواع قیمت در بازار بورس” را بررسی کنیم و  ببینیم که تغییر قیمت در سهام به چه صورت است و انواع ارزش و قیمت در بازار بورس را بیشتر بشناسیم.

انواع قیمت در بازار بورس
انواع قیمت در بازار بورس

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • تعریف قیمت
  • انواع قیمت در بازار بورس
  • انواع قیمت سهام در تابلو خوانی

تعریف قیمت


برای تفهیم بهتر موضوع ” انواع قیمت در بازار بورس ” بهتر است که با تک تک مفاهیم آشنا شویم. در این قسمت به تعریف قیمت میپردازیم که به صورت کلی قیمت چیست؟

به تعریفی که ویکی پدیا از قیمت بیان کردده است باید گفت که :

قیمت میزان پرداخت یا جبرانی است که توسط یک شخص به دیگری به‌ازای کالا یا خدمات داده می‌شود.


انواع قیمت در بازار بورس


عاملی که باعث جذابیت بازار بروس و فرابورس میشود قیمت ها و تغییر قیمت های هر سهم هستند. همانطور که میدانید قیمت هر سهم با سهم دیگر متفاوت است و شاید از هم تاثیر بگیرند اما قیمت ها با یکدیگر تفاوت دارند. عاملی که بر روی قیمت تاثیر میگذارد مقدار تقاضا و عرض است. همان قانون معروف تقاضا و عرضه است که به هر میزان که تقاضا زیاد باشد قیمت افزایش پیدا کرده و به هر میزان که عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت ها کاهش پیدا می کنند. به هر حال در این پست هدف اصلی انواع قیمت در بازار بورس است.

انواع قیمت در بازار بورس:

  • ارزش اسمی
  • ارزش دفتری
  • ارزش بازار
  • ارزش ذاتی

ارزش (قیمت) اسمی

ارزش (قیمت) اسمی
ارزش (قیمت) اسمی

زمانی که ارزش یا قیمت اسمی مطرح میشود منظور، همان قیمتی است که در زمان تاسیس شرکت برای هر سهم ثبت شده و حتی در اساس‌نامه آن هم ذکر شده است. به طور مثال د رکشور ما و با توجه به قوانین ظبط شده ارزش اسمی سهام شرکت‌های سهامی عام (پذیرفته شده در بورس) نباید بیشتر از ۱۰۰۰۰ ریال باشد. نکته ایی که میتواند به سهامداارن و سرمایه گذاران در انواع قیمت در بورس کمک کند این است که ارزش اسمی بر بوری برگه سهام نوشته شده است. در مورد سهام شرکت  های عام صحبت کردیم ولی در مورد سهام شرکت های سهامی خاص نگفتیم که ارزش اسمی سهام شرکت‌های سهامی خاص می‌تواند اعدای بیشتر ار ۱۰۰۰۰ ریال مثل یک میلیون ریال، صدهزار ریال و … باشد. بر روی برگه سهام اطلاعات بیشتری هم قابل مشاهده است، به طور مثال کل سرمایه شرکت، تعداد سهام منتشر شده و تعداد سهامی که سهامدار در اختیار دارد را میتوان از برگه سهام مشاهده کرد.


ارزش دفتری

ارزش دفتری
ارزش دفتری

به منظور بررسی انواع قیمت در بازار بورس باید به ارزش دفتری اشاره کنیم که یکی از انواع قیمت در بازار بورس است. هنگام ثبت شرکت عموما ارزش دفتری و ارزش اسمی باهم برابر هستند. برای به دست آوردن ارزش دفتری باید از فرمول خاصی استفاده شود و فرآیند خاصی را طی کرد. به طور مثال، دارایی‌های ثابت و جاری یک شرکت را منهای بدهی‌های آن می کنیم که با این فرآیند حقوق صاحبان سهام به دست می آید و با تقسیم حقوق صاحبان سهام بر تعداد سهام شرکت، ارزش دفتی هر سهم به دست می آید. باید به این نکته اشاره کنیم که دارایی های یک شرکت بیشتر از سرمایه آن است و باید برای محاسبه دارایی های شرکت باید علاوه بر سرمایه ثبت، مبالغ نقدی، سپرده‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها را حساب کرد. پس همیشه دارایی یک شرکت بیشتر از سرمایه آن است. البته در مواردی خاصی هم دیده شده که دارایی شرکت کمتر از سرمایه باشد اما بسیار نادر است.

نحوه محاسبه ارزش دفتری
نحوه محاسبه ارزش دفتری

ارزش بازار

ارزش بازار
ارزش بازار

یکی دیگر از انواع قیمت در بازار بورس ارزش بازاری است که در بورس بسیار اهمیت دارد. برای انجام معاملات پر سودتر بهتر است که سرمایه گذاران و سهامداران قبل از انجام هر معامله ایی برای خود حد سود و حد ضرر را تعیین کنند. منظور از ارزش بازاری یا ارزش بازار همان بازار بورس است و به قیمتی سهام سهام یک شرکت در حال حاضر در بازار معامله می‌شود ارزش بازار می‌گویند. برای تعیین ارزش بازار از میزان عرضه و تقاضا در تابلوی معاملات بورسی استفاده می کنند

تابلوخوانی در بورس چیست؟ آشنایی با مفاهیم مهم تابلوخوانی


ارزش ذاتی

ارزش ذاتی
ارزش ذاتی

در توضیح انواع قیمت در بورس به ارزش ذاتی و یا قیمت ذاتی سهم ها میپردازیم. ارزش ذاتی یک سهم در واقع قیمتی است که سرمایه‌گذاران برای سهم قائل هستند و در واقع ارزش واقعی سهام شرکت را نشان میدهد. عوامل متفاوتی بر روی ارزش ذاتی سهام تاثیر می گذارند به طور مثال، صورت‌های مالی، پتانسیل رشد و دارایی‌های مشهود و نامشهود شرکت عواملی هستند که ارزش ذاتی یک سهام را تعیین می کنند.


انواع قیمت سهام در تابلو خوانی


سرمایه گذاران و صاحبان سهام میتوانند با بررسی چارت سهام شرکت ها به معاملات خود سمت و سو بدهند. افراد می توانند با استفاده از سایت TSETMC.COM و جستجو نماد خود از انواع قیمت سهام در تابلوی معاملات بورسی آشنا بشوند. البته به غیر از سایت TSETMC.COM، سایت های معتبر بورسی دیگری هم هستند که میتوانید از اطلاعات این سایت ها استفاده کنید تا آگاهانه تر برای معاملات خود تصمیم بگیرید.

در تابلوی معاملات بورسی اطلاعات بسیاری از سهم ها وجود دارد که سرمایه گذاران با توجه به دانش تکنیکال و یا بنیادی خود میتوانند از هر یک از این اطلاعات سیگنالی دریافت کنند و برداشتی داشته باشند و در معاملات خود از آن استفاده کنند. در تابلوی معاملات بورسی انواع مختلفی از قیمت را برای هر سهم نمایش میدهند.

انواع قیمت سهام در تابلو خوانی:

انواع قیمت سهام در تابلو خوانی:
انواع قیمت سهام در تابلو خوانی:

منظور از “اولین قیمت” که در تابلوی معاملات بورسی نمایش داده میشود این است که، اولین قیمت معامله شده سهم در  روز معاملاتی جاری بازار می باشد.

در قسمت دیگری “قیمت آخرین معامله” را نمایش میدهند که حاکی از قیمت آخرین معامله‌ای است.

“قیمت پایانی” در واقع میانگین وزنی قیمت‌های معامله شده در بازه زمانی روز است.

“قیمت دیروز” همانطور که از نامش پیداست، قیمت پایانی معاملاتی روز کاری قبل است.

به کمترین و بیشترین قیمتی که سهم در روز معاملاتی روز جاری خرید و فروش شده باشد را “بازه روز” می گویند.

به کمترین و بیشترین قیمتی که سهم در یآن قیمت‌ها در طول هفته معامله و خرید و فروش شده باشد را “بازه هفته” می گویند.

به کمترین و بیشترین قیمتی که سهم در طول یک سال گذشته معامله و خرید و فروش شده باشد را “بازه سال” می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا