فراتر از خبر

بررسی حضور قدرتمند بازیگران زن در جشنواره فجر 1400/ شکست‌خورده‌ها

پریناز ایزدیار و نیکی کریمی از بخش شاه‌نشین

از بخش شاه‌نشین طبقه اول فقط پریناز ایزدیار و نیکی کریمی امسال فیلم داشتند و خانم‌ها حاتمی و تهرانی و شاکردوست و علیدوستی و دولتشاهی فیلمی در جشنواره نداشتند.

خانم افشار هم که شرایط خاص خود را دارند. به‌هرحال این دو بازیگر یعنی خانم‌ها ایزدیار و کریمی جایگاه خود را تثبیت کردند. چرا که خانم کریمی با اکران فیلم آتابای جایگاه خودرا به شکلی دیگر در صدر زنان قدرتمند سینمای ایران تثبیت کرده است و دیگر این‌که سریال جیران هم برای ایزدیار محبوبیت دوباره‌ای به ارمغان خواهد آورد.

کما اینکه حضورش در جشنواره نیز با جلب توجه فراوان همراه بوده است.

طناز طباطبایی

اما از بخش میانی ساکنان طبقه اول، این دوره خانم طناز طباطبایی برنده سیمرغ شد. بازیگر مسلط و قدرتمند که بالاخره به چیزی که حقش بود دست یافت. آیا این سیمرغ جایگاه خانم طباطبایی را به سمت بخش شاه‌نشین هموار می‌کند؟ ایشان مطمئنا از شایسته‌ترین بازیگران زن سینمای ما هستند اما باید تا اکران عمومی فیلم هم صبر کنیم. در جشنواره تماشاگران خیلی از فیلم بی‌رویا استقبال نکردند.

در بخش‌های فتوکال هم استقبال ویژه‌ای از خانم طباطبایی نشد. یعنی این فیلم پتانسیل لازم برای صعود خانم طباطبایی را دارد؟ صبر می‌کنیم.

مریلا زارعی

از دیگر چهره‌های مهم این بخش میانی یعنی هانیه توسلی، باران کوثری، نگار جواهریان، مهتاب کرامتی و فاطمه معتمد‌آریا فیلمی در جشنواره نبود. تنها مریلا زارعی بود که با همان وقار و سبک خاص خود در جشنواره حاضر شد و متفاوت بودن خود را باردیگر ثابت کرد. او این روزها سریال جیران را هم در حال پخش دارد و یک مهدعلیای کاملا متفاوت را ارائه کرده است.

سارا بهرامی

از بخش انتهایی طبقه اول بازیگران زن سینمای ایران، سارا بهرامی در جشنواره با دو فیلم حضور داشت و نامزد بازیگری هم شد. بهرامی طی ده سال گذشته بازیگر پرکاری بوده است. یک سیمرغ گرفته و بیش از همه در معرض شایعات زهردار کانال‌های زرد فضای مجازی بوده. اما چرا جایگاهش بهبود پیدا نمی‌کند؟ چرا به‌عنوان یک چهره محبوب شناخته نمی‌شود؟ نمی‌دانیم! پگاه آهنگرانی هم با فیلم بدون قرار قبلی در جشنواره حضور غافلگیر‌کننده‌ای داشت و بازی بسیار خوبی هم از خود به نمایش گذاشت، هرچند نادیده گرفته شد.

رعنا آزادی ور

رعنا آزادی ور

رعنا آزادی‌ور هم به همچنین. او که با زخم کاری صعود به طبقه اول را کلید زده بود و حالا هم نقشی جالب توجه در سریال جیران خواهد داشت، نقش جذابی در فیلم مرد بازنده برعهده داشت که خب در نادیده گرفتن فیلم توسط داوران او هم دیده نشد. بهنوش طباطبایی، هدا زین‌العابدین و هنگامه قاضیانی از بازیگرهای مطرح این جایگاه بودند که فیلمی در جشنواره نداشتند. به این ترتیب از کل سه بخش طبقه اول بازیگران مطرح سینمای ایران تنها ۷ بازیگر امسال در جشنواره فیلم داشتند.

آناهیتا درگاهی و فرشته حسینی

بیایید به چند چهره‌ای نظر کنیم که امسال در جشنواره جایگاه خود را محکم کردند. جشنواره امسال می‌توانست سکویی برای آناهیتا درگاهی باشد اما داوران به شکل عجیبی چشم بر بازی خوب او در مرد بازنده بستند. اما هرچه هست او سیر صعودی آرامی را در پیش گرفته‌. فرشته حسینی هم یک دیپلم افتخار رمانتیک گرفت.

لاله مرزبان بازیگر ۲۸ ساله اهل ازنا (لرستان) که بیشتر کارنامه‌اش در تلویزیون می‌گذرد (و دوتا فیلم پوران درخشنده و نقشی فرعی در به وقت شام از حاتمی‌کیا)، نقش مهمی در فیلم نگهبان شب ساخته رضا میرکریمی ایفا کرد که در کارنامه کاری مرزبان می‌تواند یک نقطه عطف مهم باشد. مرزبان باید با این نقش و نامزد شدن سیمرغ بلورین، تغییری در حضورش در فضای مجازی بدهد و خود را از گروه شبه‌سلبریتی‌ها جدا کند و جدی‌تر با مقوله بازیگری و فراتر از شهرت و عکس و آرایش مواجه شود.

شادی کرم‌رودی بازیگر ۳۱ ساله هم با بازی در فیلم بی‌رویا نامزد بازیگر نقش دو شد. او با استایل قابل توجهی هم در جشنواره ظاهر شد. او ظرفیت تبدیل شدن به یک بازیگر مطرح سینمای ایران را دارد مگر این‌که اسیر قوانین نانوشته سینمای ایران شود. کدام قوانین؟ بگذریم!

لیندا کیانی هم مثل همیشه کم‌حاشیه و حرفه‌ای ظاهر شد و بازهم تا کاندیداتوری بازیگر نقش دو پیش رفت. این بازیگر خوب لایق یک نقش مهم است. ازش دریغ نکنید.

ژیلا شاهی بازیگر ۳۶ ساله اردبیلی با پشتکار و اراده راه خود را به سمت سطح اول سینمای ایران گشوده است. او هیچ تمایلی به‌دنبال کردن راه و رسم ستاره شدن در سینمای ایران ندارد و اتکایش به هنر بازیگری‌اش است. او چهارسال قبل با فیلم قصر شیرین نامزد سیمرغ نقش مکمل شد و امسال نامزد سیمرغ نقش اول .

لادن مستوفی بازیگر ۴۸ ساله که شروعی توفانی در سینمای ایران داشت؛ وقتی در سن ۲۱ سالگی با فیلم روز واقعه درخشید و با کارگردان آن فیلم یعنی شهرام اسدی هم ازدواج کرد. ۲۶ سال از آن فیلم گذشت و مستوفی همواره در حاشیه سینمای ایران حرکت کرده است. به‌خاطر همان قوانین نانوشته که نمی‌خواهیم درباره‌اش حرف بزنیم. او امسال با فیلم برف آخر نامزد سیمرغ شده بود.

صدف اسپهبدی

و بالاخره صدف اسپهبدی بازیگر ۲۸ ساله که فقط سابقه حضور در دو سه سریال در نقش‌های فرعی و یکی دو فیلم کوتاه داشت با علف‌زار در جشنواره ظاهر شد و با فرو رفتن در قالب یک دختر معتاد سیمرغ را به‌دست آورد. چهار سال قبل همبازی او در علف‌زار یعنی سارا بهرامی هم در نقشی مشابه در فیلم دارکوب یک سیمرغ بلورین به‌دست آورده بود. اسپهبدی مشخص است که بازیگری را جدی می‌گیرد. او برای بازی در فیلم علف‌زار تمرینات ورزشی مشقت‌باری را برای وزن کم کردن از سرگذراند و در نهایت توانست پرتره‌ای از یک معتاد در هم شکسته را به نمایش بگذارد.

اسپهبدی آینده روشنی در بازیگری دارد و با تکیه بر سلیقه خاصش که در انتخاب لباس‌های فاخر (و البته بسیار گران) هم مشخص بود، می‌تواند راه خود را به‌عنوان یک بازیگر مهم سینمای ایران به‌خوبی طی کند. البته این فقط یک پیش‌بینی است .

ترلان پروانه

و بیایید درباره دو بازیگر مطرح خارج از دنیای جشنواره هم نکاتی را بگوییم. یکی ترلان پروانه که با فیلم در حال اکران گربه سیاه کل منطقه قفقاز را به همراه بهرام رادان زیر پا گذاشت و در فیلم علف‌زار هم بازی کرده بود. پروانه اما هنوز برای جدی گرفتن نقش و مقوله بازیگری کاستی‌های فراوانی دارد.

سحر قریشی

 

علاقه او به عکس و فضای مجازی، حرفه او را به‌عنوان بازیگر تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در حال حاضر او مستعد ورود به جایگاه سحر قریشی و لیلا اوتادی است و نه ورود به مقوله یک بازیگر جدی موفق. از سحر قریشی هم بگوییم که همزمان با پخش سریال موفق نیسان آبی که می‌توانست نقطه پرشی برای او در جدی گرفتن امر بازیگری باشد، نتوانست طاقت بیاورد و یکی از جنجالی‌ترین سوژه‌های این روزهای سینمای ایران را کلید زد و رفت استانبول!/ هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا