آموزش بورس

گام های نخست برای ورود به بورس و حضور در بازار چیست؟

هر فردی که قصد ورود به بازار بورس را دارد قطعا با این سوال مواجه میشود که گام های نخست برای ورود به بورس و حضور در بازار چیست؟ گام های نخست برای ورود به بازار بورس شامل اطلاعات کافی، مدارکی جهت دریافت کد بورسی و ورود به سامانه سجام است. برای اطلاع بیشتر از گام های فوق جهت ورود به بازار بورس همراه ما باشید.

مهم ترین گام داشتن اطلاعات کافی

برای شروع هر کاری، لازم است راجع به آن اطلاعات کسب کنیم. بدانیم چه پیش‌نیازهایی لازم داریم. در این قدم، پرسش از افراد باتجربه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. اگر این کار موردنظر مرتبط با پول و سرمایه‌گذاری باشد، اهمیت تحقیق و مطالعه مضاعف می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا یادگیری راجع به بورس را شروع کنید. این یادگیری شامل چند بخش است. بخش نخست ورود به بورس و بخش دوم شناخت سهام و معامله کردن. در هر دو بخش، شما با دریای وسیعی از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، کتاب و… مواجه هستید. می‌توانید موضوع موردنظر خود را در اینترنت جست‌وجو کنید و درباره‌ آن مطالعه کنید. معتبرترین سایت آموزشی شامل سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که در بخش آموزش خود فایل های صوتی و متنی قرار داده تا عموم افراد بتوانند از آن بهره ببرند. همچنین می‌توانید از سامانه مجازی معاملات در این سایت استفاده کنید.

دریافت کد بورسی و مدارک لازم جهت دریافت کد

برای ورود به بورس و حضور در بازار و انجام معامله هر فرد نیازمند یک کد بورسی است. کدی که همانند کد ملی یکتا بوده و مختص یک نفر است. این کد از سه حرف فارسی و ۵ رقم تشکیل شده است و  این کد توسط کارگزاری صادر می‌شود. حالا بعد از دریافت کد بورسی ( که کد سهامداری نیز تامیده می‌شود) می‌توانند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین نیز به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.
و اما برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری (آنلاین) به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست داد.

مدارک موردنیاز برای دریافت کدبورسی شامل: اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین میباشد .

البته که صدور کد بورسی به صورت حضوری در کارگزاری‌ها  با سرعت بیشتری امکان پذیر استاما در شرایط فعلی با شیوع کرونا روش اینترنتی در منزل کاربردی تر و ایمن تر است . کافی است به وبسایت کارگزاری‌ها مراجعه کرده و پس از تکمیل مشخصات و بارگزاری مدارک، برای احراز هویت به دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا شعب کارگزاری مراجعه کنید. اگر چه درخواست کدبورسی هیچ هزینه‌ای ندارد اما اگر مراحل احراز هویت شما از طریق دفاتر پیشخوان صورت گیرد، متقاضی باید هزینه‌ای را برای این خدمت پرداخت کند. اما برای اینکه فردی بخواهد در بورس معامله کند، درخواست کد بورسی تنها کافی نیست و باید هر فرد در سامانه سجام بورس خود را ثبت نام کند.

ورود به سامانه سجام

سامانه سجام
سامانه سجام

 

سامانه سجام مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که زیر نظر سازمان بورس میباشد و هدف از ایجاد این سامانه ایجاد یک سامانه فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران است. تمام سرمایه‌گذاران از شهریور ۱۳۹۷ ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند.  پس قدم اول قبل از دریافت کدبورسی برای هرکسی  که میخواهد وارد بازار سهام شود این است که مشخصات خود را در این سامانه ثبت کرده و پس از گرفتن کد رهگیری و احراز هویت به کارگزاری مراجعه کند.

البته بجهت  اینکه فرایند ورود به بازار سهام برای شما آسانتر شود ، بسیاری از کارگزاری‌ها ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده و تنها متقاضی باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کند. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی شود. و اما مزایای سامانه سجام شامل دریافت راحت سود مجامع، ثبت نام آسان در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان ویرایش سریع اطلاعات و مشخصات شخصی و دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا