اخبار بورسپیشنهاد سردبیر

زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب مشمولین اعلام شد

سود مرحله اول سهام عدالت به میزان 98 هزار تومان، در اسفند ماه سال گذشته به حساب مشمولین واریز شد اکنون برای واریز نیمه دوم سود تاکنون فقط ۸۰ درصد سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر واریز شده است. احتمالا نیمه دوم سود سهام عدالت نیز به همان میزان ۹۸ هزار تومان باشد که به محض وصول کامل این سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت،‌ به صورت یک‌جا و متمرکز به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.

آخرین اخبار بازار سرمایه:

زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اعلام شد

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۸ کل کشور در روزهای پایانی اسفند ۹۹ به میزان ۵۰ درصد واریز شد و قرار بر این شد که نیمه دوم سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در سال جاری واریز شود، اما با گذشت دو ما از سال هنوز خبری از سود مرحله دوم سهام عدالت نیست.

بر اساس اطلاعات کسب شده تاکنون حدود ۸۰ درصد سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر واریز شده و هنوز ۲۰ درصد سودها مانده است،‌ در این زمینه نامه‌ای به شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارسال شده است که برای واریز سود ۵۰ درصد دوم هر چه زودتر اقدام کنند.

به هر حال دست‌ اندرکاران می‌گویند تا زمانی که کل سود شرکت‌ها واریز نشود، امکان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت به صورت یک‌جا وجود ندارد، چون جمعیت مشمول سهام عدالت حدود ۴۹ میلیون نفر هستند و واریز سود سود پراکنده این افراد در شرکت‌های مختلف که شامل ۳۶ شرکت بورسی است، که البته از این تعداد ۲۹ شرکت سودآور بوده و ۷ شرکت سودی نداشتند. بنابراین تا زمانی که این سودها به صورت کامل دریافت و در یک‌جا تجمیع نشود، امکان واریز سود سهام عدالت برای مرحله دوم وجود ندارد.

به هر حال بر اساس قولی که مقامات دولتی به سهامداران عدالت داده بودند، ابتدا قرار بود در ماه مبارک رمضان سود مرحله دوم برای سهام عدالت واریز شود، اما به دلیل این که همه سودها از شرکت‌های سرمایه‌پذیر واصل نشده بود، این مهم انجام نشده است.

سهام عدالت مرکب از سهام ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی هستند که قرار است آنها نیز در قالب یک هلدینگ سرمایه‌گذاری به نام ایرانیان تجمیع شده و بخشی از این هلدینگ به همه سهامداران عدالت اختصاص پیدا کند. هدف قانون‌گذار از اعطای سهام عدالت این است که دهک‌های کم درآمد و متوسط جامعه دارای دارایی قابل اتکایی باشند که برایشان سود و عایدی داشته باشد.

۵۰ درصد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ که به ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومانی بود که در اسفند ۹۹ واریز شد، حدود ۹۸ هزار تومان بود، انتظار می‌رود نیمه دوم سود سهام عدالت نیز به همان میزان ۹۸ هزار تومان باشد که به محض وصول کامل این سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت،‌ به صورت یک‌جا و متمرکز به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.

از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت حدود ۳۰ میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کردند و حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم یعنی مدیریت سهام توسط خودشان را برگزیدند.

همچنین از ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت در طول ۱۵ سال گذشته حدود ۲٫۷ میلیون نفر نیز فوت کرده‌اند که سهام آنها طی یک فرآیند کلی و جمعی به ورثه آنها منتقل می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری در این زمینه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا