آموزش بورس

نحوه فروش حق تقدم استفاده نشده چگونه است؟

چنانچه شخصی فرم شرکت را در مورد افزایش سرمایه را تکمیل نکند و همچنین حق تقدم خود را نیز در مهلت معین شده نتواند به فروش برساند. در این حالت اصطلاحا به این حق تقدم ها، حق تقدم استفاده نشده گفته می شود که شرکت موظف است از طریق آگهی و حراج این حق تقدم استفاده نشده را به فروش برساند و در مرحله بعد کارمزدهای فروش از مبلغ مربوطه کسر بشود و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز کند. قیمت این حق تقدم ها نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم است.

بیشتر بخوانید : آیا خرید سهام حق تقدم خوب است؟

حق تقدم استفاده نشده یعنی چه؟

بسیاری از سهامداران، معمولا یک روز صبح که از خواب بیدار می شوند، میبینند سهمی با پسوند «ـح» به پرتفویشان اضافه شده و اگر اطلاعی نداشته باشند و اقدامی انجام ندهند چند وقت بعد این نماد به صورت خود به خود از پرتفویشان حدف می شود و متوجه می شوند مقداری از سرمایه شان هم با حذف این نماد از حسابشان کسر شده است.

چنانچه یک شرکت قصد فروش سهام جدیدی کند، حق تقدم به سهامداران فعلی تعلق می گیرد و به عبارتی اولویت خرید سهام جدید را به سهامداران قبلی می دهند. این فرایند پس از افزایش سرمایه توسط شرکت رخ می دهد و در راستای افزایش سرمایه تعداد سهام آن شرکت هم افزایش پیدا می کند.

به عبارت دیگر می توان گفت که سهام حق تقدم، حق شرکت در افزایش سرمایه هایی می باشد که از «محل آورده نقدی» انجام می شود و پس از افزایش سرمایه، نمادی مشایه نماد اصلی با پسوند «ـح» به حسابتان اضافه می شود. شما می توانید این سهام حق تقدم را به سهام تبدیل کنید یا با فروش آن در بازه زمانی مشخص شده پولتان را از آن نماد خارج کنید.

اما دردسرها از جایی آغاز می شود که نه حق تقدم ها را بفروشید و نه آنها را به سهم تبدیل کنید.

با حق تقدم استفاده نشده چکار کنیم؟

در واقع این مرحله، زمانی است که شما هیچ اقدامی در مورد حق تقدمتان انجام ندادید و شرکت برای تامین سرمایه اش، مجبور به فروش آنها می شود. پس از اتمام مهلت واریز وجوه بابت حق تقدم (معمولا مهلت دوماهه پس از بازگشایی)، نماد حق تقدم برای همیشه بسته شده و شما دیگر قادر به فروش یا تبدیل حق تقدم به سهام نیستید. در عوض چند ماه پس از بسته شدن سهام شرکت اقدام به فروش آنها به سایر داوطلبان میکند و پس از فروش گزارش مربوط به فروش را روی سایت کدال اطلاع رسانی می کند.

بیشتر بخوانید : نحوه محاسبه افزایش سرمایه

سهم ما از فروش چقدر است؟

در سایت کدال در جلوی اطلاعیه مربوطه، می توانید نتایج حاصل از فروش حق تقدم را مشاهده کنی:

دردسرهای حق تقدم در بورس
دردسرهای حق تقدم در بورس

خلاصه اطلاعات مورد نظر شما به این صورت می توانید مشاهده کنید:

دردسرهای حق تقدم در بورس
دردسرهای حق تقدم در بورس

نحوه دریافت وجه حاصل از فروش

نحوه دریافت وجوه حاصل از فروش حق تقدم ها در شرکت های مختلف متفاوت است. دریافت از شعب بانک مانند سود نقدی، و واریز به حساب سهامداران پس از اعلام مشخصات حساب به روش های مختلف، از جمله این روش ها است.

نمونه اطلاعیه ها

  • ثبت مشخصات بانکی برای دریافت وجوه

“وتوکا”، ماده 17 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه به استحضار می رساند آن دسته از سهامداران محترم که در افزایش سرمایه از مبلغ 2.600 میلیارد ریال به مبلغ 4.030 میلیارد ریال مشارکت ننموده اند با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت به آدرس www.tukaco.ir در قسمت امور سهام نسبت به ثبت حساب بانکی (صرفا به نام شخص سهامدار) جهت واریز وجوه حاصل از فروش حق تقدم استفاده نشده اقدام نمایند.

  • معرفی بانک برای دریافت وجوه

“رتاپ”، ضمنا سهامداران حقیقی که دسترسی به شعب بانک پارسیان ندارند می توانند درخواست کتبی خود را مبنی بر واریز مبلغ فروش حق تقدم های استفاده نشده با اعلام شماره حساب و شماره فکس 88787535 و یا به ایمیل اداره سهام به آدرس Stock@pec.ir ارسال نمایند.

شاید واژه دردسر، بهترین عبارت برای حق تقدم ها باشد. آن هم در این اوضاع کرونا که بخواهید برید بانک پولی واریز کنید، یا پول حق تقدم هایتان را بگیرید، و یا اینکه بخواهید از طریق پست و فکس، مشخصات حسابتان و یا گواهی حق تقدم ها را به شرکت ها ارسال کنید.

چگونه می شود از حق تقدم سهام استفاده کرد؟

همانطور که در مطالب گذشته بیان شد، از طرق گوناگونی می شود افزایش سرمایه داد و در مبحث حق تقدم سهام ذکر این نکته ضروری است که تنها زمانی که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی باشد حق تقدم به فرد تعلق می گیرد. البته شرکت برای افزایش سرمایه یک فرم برای سهامداران ارسال می کند به منظور شرکت در افزایش سرمایه که سهامدار میتواند با تکمیل فرم افزایش سرمایه در مهلت تعیین شده در افزایش سرمایه سهمی داشته باشد که البته مستلزم این است که سهامدار باید به همان نسبت برای شرکت آورده نقدی داشته باشد.

برای استفاده از حق تقدم سهام 3 راه پیش روی شماست. شما می توانید حق تقدم تخصیص یافته را در مدت محدود بفروشید یا به ازای هر سهم آن 100 تومان به حساب شرکت واریز کنید و تعداد سهام خود را افزایش دهید. اگر هیچ اقدامی انجام ندهید شرکت پس از پایان مهلت فروش حق تقدم سهام مبلغی را به حساب شما واریز می کند.

نحوه فروش حق تقدم چگونه است؟

حال اگر سهامدار تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه نداشته باشد چه باید بکند؟ بعد از برگزاری مجمع شرکت یک نماد حق تقدم در بازار برای آن شرکت تعریف می شود بدین منظور که سهامدار با استفاده از آن نماد حق های خود را به فروش برساند. حق تقدم را می توان هم در کارگزاری و هم از طریق سیستم آنلاین به فروش برسانید. با همه اینها باید این را هم دانست که دامنه نوسان حق تقدم سهام 20 درصد و برای سهام عادی 10 درصد است و فقط در یک بازه زمانی مشخص امکان خرید یا فروش حق تقدم سهام وجود دارد.

به طور مثال طبق قوانین بورس نباید کمتر از 60 روز باشد و در این بازه زمانی دو ماهه سهامدارانی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه نداشته باشند و همچنین افرادی که در مجمع سهامدار نبوده اند، می توانند این حق تقدم ها را خریداری کنند اما افرادی که به تازگی این حق تقدم ها را بخرند، باید مبلغ اسمی سهم را به حساب شرکت واریز کنند تا تبدیل به سهم عادی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا