اخبار بورساخبار مهم بورس و اقتصاد

دو قرارداد مهم بورسی و افشای اطلاعات برخی شرکت ها در بورس

با توجه به نتایج مثبت از اعمال محدودیت‌های کرونایی برخی شهرها از وضعیت قرمز خارج شده اند، پس از خروج برخی شهرهای کشور از وضعیت قرمز، برخی از شرکت‌ها اطلاع رسانی در خصوص عملکرد خود داشتند که مهم ترین آن ها برگزاری مزایده (در گروه ب) و انعقاد قرار داد (گروه الف) می باشد.

افشای اطلاعات در سامانه کدال و دو قرارداد مهم بورسی

افشای اطلاعات با اهمیت در زمره یکی از مهم‌ترین بخش‌های خبری وب‌سایت کدال مربوط به آن بخش از خبرهایی است که به صورت روزانه ساخته یا حادث می‌شود و می‌تواند بر قیمت و روند تولید و سوددهی شرکت‌ها اثرگذار باشد. بنابراین بخش افشای اطلاعات بااهمیت ارتباط زیادی با تحرکات انسانی و اقتصادی شرکت‌ها پیدا می‌کند؛ موضوعی که موجب شده در زمان‌های تعطیلی، ترافیک اخبار و اطلاعات بسیار کمتر از روزهای عادی باشد. طی روز گذشته که دومین روز خروج بسیاری از شهر‌ها از وضعیت قرمز بود، ۶ شرکت بورسی در این قالب اطلاع‌رسانی‌کرده بودند که مهم‌ترین آنها مربوط به برگزاری مزایده (در گروه ب) و انعقاد قرارداد (گروه الف) می‌شد.

قرارداد «خکار» با شرکت مگا موتور

در همین راستا ایرکا پارت صنعت یا کاربراتور ایران «خکار» خبر داده است که قرارداد مهمی را برای فروش مجموعه پدال گاز الکترونیکی با شرکت مگاموتور امضا کرده است. طبق این قرارداد شرکت کاربراتور ایران باید به مدت یک‌سال به تعداد ۳۰ هزار فقره مجموعه پدال گاز الکترونیکی تیبا تولید و به شرکت مگاموتور تحویل دهد.

مبلغ این قرارداد حدود ۳/ ۳ میلیارد تومان عنوان شده که قرار است نحوه تسویه آن ۹۰ روزه باشد. شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتورایران پیشین) به‌عنوان زیرمجموعه تولیدی گروه ایرکا، در سال ۱۳۶۰ تاسیس شده و محصولات کاربراتور، واترپمپ، اویل پمپ، اویل ماژول، دریچه هوا، مانیفولد هوا و سایر قطعات موتوری را برای صنعت خودروی ایران تولید می‌کند. در سال ۱۳۷۵ شرکت سهامی خاص ایرکا پارت صنعت(کاربراتور ایران پیشین) به سهامی‌عام تبدیل و در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خکار» پذیرفته شد. قیمت سهم این شرکت از ۱۰۱۹ تومان در ابتدای امسال به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان  رسیده است.

قرارداد تراکتورسازی ایران

اطلاعیه دیگر با موضوع انعقاد قرارداد مربوط به  شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران «خاهن» است که طی آن اطلاع داده شده است: «در راستای افزایش تنوع تولیدات و مشتریان نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت مپنا برای تولید و فروش چرخ قطار به مبلغ سالانه حدود ۳۰۰میلیارد تومان و به مدت ۵ سال اقدام شده است.»

در این اطلاعیه توضیح داده شده است: «باعنایت به نوسانات نرخ ارز وبه تبع آن نرخ مواد اولیه مصرفی، نرخ فروش نیز شناور است. شایان ذکر است که در سال جاری نسبت به تکمیل زیرساخت‌های فرآیند تولید اقدام و تولید و فروش عملا از سال ۱۴۰۰ شروع خواهد شد.»

شرکت آهنگری تراکتورسازی در سال ۱۳۶۶ به عنوان کارخانه فورج گرم، از شرکت تراکتورسازی ایران سهامی خاص تفکیک شد و عمده سهام آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتقال یافت. در سال ۱۳۸۰ در راستای سیاست‌های دولت عمده سهام شرکت توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و از طریق بورس و به بخش خصوصی واگذار شد و نهایتا در سال ۱۳۸۹ عمده سهام این شرکت به مدیریت فعلی (خانواده باویلی) انتقال یافته است. ارزش بازاری این شرکت در حال حاضر ۳/ ۱۱ هزار میلیارد تومان و قیمت هر سهمش ۴ هزار و ۱۶۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس از 17 آذر

افشای اطلاعات ثزاگرس

از دیگر اطلاعیه‌های دیروز در قالب افشای اطلاعات با اهمیت، باید به  شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران زاگرس چهار محال و بختیاری «ثزاگرس» اشاره کرد که اطلاعیه‌ای با موضوع برگزاری مزایده منتشر کرده است. این اطلاعیه در گروه ب افشای اطلاعات قرار دارد و از همین‌رو از نظر مقررات مربوط به توقف و زمان بازگشایی با اطلاعیه‌های گروه الف متفاوت است.

طبق اطلاعیه ثزاگرس مشاهده می‌شود که مزایده فروش پروژه ساختمان تجاری و خدماتی و مسکونی زاگرس تا تاریخ ۲۰ آبان تمدید شده است.

در نهایت روز گذشته اطلاعیه دو شرکت صنعتی آما «فاما» و تامین سرمایه دماوند «تماوند» روی کدال قرار گرفت که موضوع هر دوی آنها در ارتباط با «سایر اطلاعات بااهمیت» بود.

تغییر بازرس «فاما»

در اطلاعیه شرکت صنعتی آما «فاما» توضیحات در خصوص حسابرس و بازرس شرکت داده شده است با این توصیف که «باتوجه به نامه ارسالی توسط موسسه حسابرسی آبتین روش آریا حسابرس و بازرس اصلی شرکت بابت عدم امکان ارائه خدمات حسابرسی برای سال مالی ۱۳۹۹و همچنین طبق مصوبه مجمع عمومی عادی موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت اصول نگر آریا به عنوان حسابرس و بازرس برای سال مالی ۱۳۹۹ جایگزین شد.»

در اطلاعیه شرکت تامین سرمایه دماوند هم از اعلام موافقت اصولی با درخواست تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری سپید دماوند(با درآمد ثابت-قابل معامله) متعلق به تامین سرمایه دماوند خبر داده شده است.

اطلاعات گروه ب

این دو  اطلاعیه هم در گروه ب قرار دارند. طبق مقررات بازار سرمایه اگر سهمی به دلیل افشای اطلاعات الف بسته شده باشد، یک روز کاری بعد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد، هرچند همیشه بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات الف بدون محدودیت نوسان نیست بلکه در برخی مواقع نیز بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات گروه الف با تغییر در دامنه نوسان همراه است. در بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نیز در ابتدا نماد با مکانیسم حراج ناپیوسته و در دامنه محدود ۵درصد کشف قیمت خواهد شد. پس از کشف قیمت در حراج اولیه سهم ممنوع می‌شود و دوباره با دامنه نوسان ۵درصد جدید، بازگشایی خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد.

همچنین بخوانید: امروز بازار بورس چگونه پیش بینی می شود؟ (17 آذر 99)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا