اخبار بورساخبار مهم بورس و اقتصاد

حمله به کنگره ی آمریکا و تاثیر آن بر بازار بورس و طلا

قیمت بورس و طلا و همه بازارهای مالی به شدت متاثر از حوادث سیاسی است. افرادی که در بازارهای بورس و طلا سرمایه گذاری کرده اند نگران هستند که بدانند آیا حمله طرفداران ترامپ به کنگره ی آمریکا که طبق آخرین خبرها باعث کشته شدن 4 نفر شده است باعث ریزش قیمت در بازار سرمایه و طلا خواهد شد یا نه؟

کودتای نظامی ترامپ چه تاثیری بر بورس و طلا خواهد گذاشت؟

به گزارش گسترش نیوز:

بازارها از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره وحشت کردند، خرید و فروش‌ها متوقف شد و برخی بازارها مانند طلا دچار سکته قیمتی شدند. یکی از سناریوهای پیش روی بازار طلا تنش و مشاجره درباره نتیجه انتخابات امریکا بود در این سناریو نرخ طلا افزایشی بود. بامداد امروز چنین اتفاقی رخ داد اما طلا نتوانست صعود چشم گیری داشته باشد.

پیش بینی بازار بورس تا عید ۱۴۰۰ / در وضعیت نوسانی بورس سهامداری کنید

سرمایه گذاران دست نگه داشته اند

در امریکا آشوب سیاسی در حال رخ دادن است که برخی آن را «کودتای ترامپ» نیز می‌نامند. مسلح بودن طرفداران ترامپ و خشونت آنها در ساختمان کنگره، بازار را وحشت‌زده کرده است. به طوری که به نظر می‌رسد فعلاً سرمایه‌گذاران از هر اقدامی دست نگه داشتند.

در روزی که اتفاقات سیاسی از مسیر صندوق رای کاملا وفق مراد بازارها بود تنش‌ها به یکباره کار را خراب کرد. روز گذشته انتخابات ایالت جورجیا برای سنای به مرحله آخر رسید. پیروزی هر حزب در این انتخابات می‌توانست ترکیب اکثریت را تغییر دهد. اگر بایدن اکثریت سنا را کنار خود داشته باشد از نظر بازارها یعنی کار برای بسته‌های مالی بزرگتر برای احیای اقتصاد امریکا آسانتر است. تحت تاثیر پیشتازی نامزدهای دموکرات در این ایالت بازارهای سهام روز خوبی را پشت سر گذاشتند.بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص میانگین صنعتی داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰ در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود رسیدند.

شاخص داو ۴۶۶ واحد یا ۱.۵٪ صعود کرد. داو در اوایل روز کاری چهارشنبه برای مدت کوتاهی بیش از ۶۰۰ واحد افزایش یافت S&P ۵۰۰ نیز حدود یک درصد پیشرفت کرد.

سهام پس از ورود معترضان به ساختمان کنگره امریکا درحالی‌که نمایندگان مجلس برای شمارش آرا کالج و اعلام جو بایدن به‌عنوان برنده انتخابات، به بالاترین سطح خود رسید. در همین حال، شهردار واشنگتن دستور منع آمدوشد در این شهر را صادر کرد.

بر اساس گزارش کیتکو، درحالی‌که نمایندگان مجلس در حال بحث در مورد صدور گواهینامه پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر بودند، طلا از پایین‌ترین سطح روزانه خود افزایش پیدا کرد. طلا در روزی که گذشت با یک ریزش سنگین به نرخ به ۱۹۰۶ دلار رسید اما در ادامه توانست تا حدی از زیان خود را جبران کند و کمی بالا برود. در پایان روز کاری قبل طلا در سطح ۱۹۱۸ دلار بسته شد که در مقایسه با نرخ بسته‌شده در روز سه‌شنبه ۳۰ دلار کمتر بود. درست در همان زمانی که تظاهرکنندگان طرفدار ترامپ با نقض موانع امنیتی وارد سنای امریکا شدند

معاملات آتی طلای فوریه با ۱۹۲۳ دلار معامله، ۱.۵۷ درصد کاهش در روز را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش اینوستینگ، با توجه به «کودتای ترامپ» که درحال‌حاضر در واشنگتن رخ‌داده است، بازار به نظر می‌رسد ترسیده و از معاملات دست نگه‌داشته است. سرمایه‌گذاران فعلاً نه خرید می‌کنند و نه فروش.

تاثیر حمله به کنگره آمریکا بر بازار بورس ایران

هم زمان با حمله به ساختمان کنگره آمریکا توسط هواپیما بورس ایران نیز سقوط کرده و در منفی سنگین است. به گزارش وقایع روز:

همزمان امروز بورس تهران با منفی و افت شدیدی مواجه شد. گرچه سهام داران در چند ماه گذشته به منفی های سنگین و ضرر های هنگفت عادت کرده اند، اما در این روزها انتظار رشد شاخص کل و بهبود اوضاع می رفت. اما امروز منفی های سنگینی دامن اکثر سهام بازار سرمایه را گرفت. شاخص کل حدود 40 هزار واحد افت کرد و به محدوده یک ملیون و سیصد هزار واحدی رسیده.

این مسئله باعث شده سهامداران حیران شده و جویای علت این منفی ها باشند. اگرچه حمله به ساختمان کنگره یک تهدید ساده بوده و بسیار بعید است به وقع بپیوندد، اما شواهد جدی حاکی از احتمالا بالای وقوع خرابکاری و اتفاقات زیانبار مانند شروع یک جنگ و یا حداقل درگیری های کنترل شده بین ایران و آمریکا و یا اسرائیل است.

سالگرد شهادت حاج قاسم مصادف شده با زمان خروج ترامپ از کاخ سفید و عده ای معتقدند او میخواهد پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری اش، ماجراجویی بی سرانجامی علیه ایران داشته باشد.

سفرهای دیپلماتیک بین ایران و عراق، توئیت های ظریف، سخن هیلاری کلینتون در نهی ترامپ از ورود به جنگ و … همه و همه نشان گر احتمال وقوع اتفاقات ناخوشایندی هستند.

با این همه، احتمالا با مدیریت و خویشتنداری جمهوری اسلامی این چند هفته به سرانجام برسد و خطر جدی ای منافع ملی ایران را تهدید نکند. اما این اخبار تاثیر خود را تا حدودی بر بازار سرمایه گذاشته و موجب منفی شدن آن می شود.

امیدواریم سهامداران و بخصوص سهامداران خرد، رفتار هیجانی و نامعقولی نداشته باشند تا از ضرر جمعی جلوگیری شود و همچنین حقوقی ها و مسئولین نیز از بازار حمایت لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا