آموزش بورس

دلایل توقف نمادها در بورس چیست ؟

مقدمه

اگر در بازار بورس فعالیت دارید احتمالا در مواقعی با بسته شدن و توقف نماد در بورس مواجه شده اید. اما اگر به تازگی وارد بازار بورس شده اید، ممکن است در زمان توقف یک نماد دچار نگرانی و سردرگمی شوبد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی دلایل توقف نماد در بورس بپردازیم. توقف نماد و یا بسته شدن نماد وضعیتی است که در آن امکان معامله و خرید و فروش سهام شرکت ها وجود ندارد. اما این وضعیت ممکن است بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود. در ادامه این مقاله برای اطلاع از عوامل و دلایل توقف نماد در بورس با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: توقف نماد در بورس چیست؟

دلایل توقف نماد در بورس

همانطور که گفته شد توقف نماد در بورس وضعیتی است که شرکت و یا نماد مذکور بسته شده و یا متوقف می شود. مدت زمان توقف نماد بستگی به دلیل آن دارد. اما به هر ترتیب این زمان ممکن است موقتی و چند ساعتی و یا به مدت ۷۲ روز باشد. در این شرایط اصطلاحا نماد مذکور تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود. اما سوال اینجا است که دلایل توقف نماد در بورس چیست؟

  • از مهم ترین دلایل توقف نماد در بورس می توان به موازد زیر اشاره کرد:
  • برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام یک شرکت
  • برگزاری جلسه هیئت مدیره برای افزایش سرمایه
  • ارائه اطلاعات مهم درباره تغییر سود یک شرکت
  • تغییر طبقه بندی اوراق از تالاری که در آن فعالیت دارد
  • سررسید و موعد پرداخت سود علی الحساب اوراق بهادار و اوراق مشارکت
  • دستکاری در قیمت ها و یا تخلف در معاملات یک نماد
  • عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی مطابق با قوانین موجود
  • نوسانات شدید قیمت سهام یک نماد (نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی).
  • در ادامه به بررسی و توضیح هر یک از دلایل توقف نماد در بورس می پردازیم.
  • برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام یک شرکت
برگزاری مجامع عمومی

مجامع عمومی صاحبان سهام در واقع مجمعی عمومی است که برای تصمیم گیری در خصوص امور مهم و اساسی شرکت ها برگزار می شود. این جلسات به صورت عمومی برگزار شده و تمامی سهام داران می توانند در آن حضور داشته و نظرات خود را اعلام کنند. مجمع عمومی سالیانه ممکن است برای موارد زیر تشکیل شود:

  • انتخاب مدیران در صورت اتمام دوره ی مدیریت
  • تایید صورت های مالی سالیانه
  • تصویب صورت های مالی
  • تقسیم سود و غیره

لازم به ذکر است که شرکت های فعال در بورس بعد از اتمام سال مالی حداکثر تا حدود ۴ ماه فرصت دارند تا نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام کنند. بنابراین یکی از عمده ترین دلایل توقف نماد در بورس برگزاری مجامع عمومی می باشد. به منظور برگزاری این مجمع باید سهم متوقف گردد. البته شرایط بازگشایی نماد بعد از توقف به دلیل برگزاری مجمع عمومی به صورت زیر است:

  • بازگشایی نماد تا حداکثر ۵ روز کاری
  • عدم تاثیر محدودیت نوسان قیمت بر نماد
  • بدون نیاز به کشف قیمت برای نماد.

همچنین لازم به ذکر است که در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نیز نماد مربوطه متوقف خواهد شد. در این وضعیت پس از انجام امور مربوط به مجمع حداکثر تا ۵ روز کاری نماد بازگشایی می شود. همچنین گفتنی است حداقل زمان توقف نماد در این وضعیت ۲۳ ساعت می باشد. مجمع عمومی فوق العاده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال:

  1.  افزایش یا کاهش سرمایه شرکت
  2. تغییر در مقررات دعوت به مجمع
  3. تغییر در مدیران و بازرسان
  4. تغییر در تعداد مدیران
  5. تغییر در نام شرکت و یا دفتر مرکزی
  6. انتشار اوراق قرضه
  7. ایجاد سهام ممتاز
  8.  تغییر در اساسنامه شرکت
  9. و غیره.
برگزاری جلسه هیئت مدیره

از دیگر دلایلی توقف نماد بورس ، برگزاری جلسه هئیت مدیره می باشد. زمانی که هیئت مدیره تصمیم به افزایش سرمایه شرکت داشته باشد، نماد مذکور به مدت حداقل ۲۴ ساعت متوقف خواهد شد.

عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی

یکی دیگر از دلایل بسته شدن نماد در بورس عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی طبق قوانین می باشد. اما این ضوابط چیست؟ شرکت های فعال در بورس می بایست طبق قوانین موجود، اطلاعات و صورت های مالی شرکت را در سریع ترین زمان منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهند. صورت های مالی سرکت ها توسط بازرسلن قانونی بورس مورد ارزیابی قرار می گیرد. بنابراین اگر مدیران و تصمیم گیرندگان یک نماد این قانون را رعایت نکنند، با توقف نماد بورس مواجه خواهند شد. به عبارت دیگر در این شرایط سازمان بورس و اوراق بهدار وظیفه دارد تا نماد آن شرکت را متوقف نماید. گفتنی است تا زمان ارسال و رفع ابهام آن نماد متوقف خواهد بود.

ارائه اطلاعات مهم در خصوص تغییر سود یک شرکت

از دیگر دلایل توقف نماد بورس ارائه اطلاعات مهم در خصوص تغییرات سود می باشد. در صورتی که اطلاعت منتشر شده توسط شرکت از اهمیت بالایی برخوردار باشد، نماد مربوطه بلافاصله متوقف خواهد شد. در این شرایط زمان بازگشایی نماد بستگی به میزان اهمیت اطلاعات دارد.

اما اگر اطلاعات افشا شده از همیت چندانی برخوردار نباشد، نماد مذکور در روز بعد و بدون اعمال محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که اگر زمان کافی برای بازگشایی نماد در آن روز وجود نداشته باشد، نماد در روز کاری بعد بازگشایی می شود.

نوسانات شدید قیمتی

از مهم ترین دلایل توقف نماد در بورس می توان به نوسانات شدید قیمتی اشاره کرد. این نوسانات در دو گروه نوساناتی ۲۰ و ۵۰ درصدی قابل بررسی می باشند. اگر قیمت نهایی یک سهم در پنج روز کاری متوالی بیشار لز ۲۰ درصد نوسان قیمتی منفی یا مثبت داشته باشد، نماد مربوطه به مدت یک ساعت متوقف خواهد شد. اما لازم به ذکر است گه در این مدت زمان ۶۰ دقیقه ای امکان ثبت سفارشات وجود دارد اما بعد از پایان این مدت زمان معاملات به صورت عادی انجام خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که در شرایط نوسان ۲۰ درصدی ناشر می تواند بیانیه ای در خصوص شفاف سازی نوسان قیما منتشر کند. البته این کار ضرورت نداشته و تنها در صورتی که دلیل خاصی که به فعالیت های شرکت مربوط می شود وجود داشته باشد این اطلاعیه منتشر می شود.

از دیگر دلایل توقف نماد بورس نوسانات ۵۰ درصدی می باشد. در این شرایط اگر در مدت زمان ۱۵ روز متوالی قیمت نهایی سهام یک شرکت بیشتر لز ۵۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد متوقف خواهد شد. در این وضعیت ناشر موظف است تا به برگزاری یک کنفرانس به منظور اطلاع رسانی اقدام کرده و به رفع ابهام و پاسخ به سوالات بپردازد. بعد از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد شرکت حداکثر تا ۲ روز کاری پس از توقف با محدودیت دامنه ی نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

سررسید زمان پرداخت سود علی الحساب

زمانی که موعد و سررسید پرداخت سود نقدی سهام داران فرا رسیده باشد، شرکت مربوطه تا اطلاع ثانوی بسته و متوقف خواهد شد. بازگشایی دوباره نماد بعد از رسیدگی به امور پرداخت سود سهام داران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سخن آخر

همانطور که گفته شد بسته شدن یا توقف نماد بورس در واقع انجام معاملات در نماد و یا شرکت را متوقف خواهد کرد. اما در این موضوع سود و نفعی برای سهام داران وجود دارد. در زمان توقف نماد در واقع این فرصت برای سهامدار ایجاد می شود تا درباره اتفاقات شرکت، میران سود و زیان شرکت مذکور، و به طور کلی صورت مالی شرکت را مفصلا مورد بررسی قرار دهند. در این صورت سهام داران می توانند این اطلاعات را برای تصمیم گیری در خصوص خرید و فروش سهام لحاظ کنند. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

نماد در بورس چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا