اخبار بورساخبار عرضه اولیه

نگاهی به عرضه اولیه تپسی!

عرضه_اولیه تپسی، در نوع خودش یک اتفاق جالب در بازار سرمایه است.

نگاهی به عرضه اولیه تپسی!

به گزارش بورس فردا، تپسی از جمله شرکتهایی است که عمده دارایی های اون، دارایی های نامشهوده. تپسی یک شرکت خدماتیه و تعداد راننده‌ها و مسافرینشه که تعیین میکنه در سال چقدر سود کنه و این نوع دارایی، به سادگی دارایی‌های مشهود، قابل قیمت‌گذاری نیست.

اگرچه تپسی در ورود به بورس، گوی سبقت رو از رقیب اصلی خودش یعنی اسنپ ربوده و همین ورود به بورس، باعث میشه تا صدها پیج و کانال و سایت بورسی همواره برای این شرکت به تولید محتوای رایگان بپردازند، اما همچنان سایه این رقیب قدر، باعث شده تا ادامه مسیر این شرکت چالش های زیادی داشته باشه.

بر اساس صورتهای مالی منتشر شده، تپسی در سال ۹۹ فقط ۴.۷ میلیارد تومان سود داشته و البته این شرکت همچنان بار سنگین زیان انباشته سالهای ابتدایی فعالیتش رو داره به دوش میکشه…
در واقع تپسی همین الانش هم، بیش از ۲ برابر کل سود سال ۹۹ زیان انباشته داره (حدود ۱۱ میلیارد تومان). اگرچه این عدد در بازار بورس عدد زیادی نیست، اما طبیعتا در قیمت گذاری سهام شرکت خودش رو نشون میده.

این شرکت تقرییا پیش بینی کرده که تا سال ۱۴۰۴ سالانه حداقل ۱.۵ تا ۲.۵ برابر رشد درآمد و سودآوری داشته باشه که باید دید چه اندازه از اون میتونه محقق بشه.

مزیت مهمی که تپسی داره اینه که هنوز در بسیاری از شهرها فعال نیست و این به این معناست که جای رشد بسیار زیادی از نظر جغرافیایی و شهری داره و میتونه با گسترش دامنه فعالیت خودش، درآمدش رو به راحتی چندین برابر کنه.

نکته مهم دیگری که در امیدنامه تپسی بهش اشاره شده، انحصار اسنپ در مورد رانندگان هست. در واقع اسنپ رانندگانش رو ملزم و مجبور میکنه تا در هیچ تاکسی اینترنتی دیگری فعالیت نداشته باشند و این موضوع، علی رغم شکایت تپسی از اسنپ، باز هم نتیجه مثبتی برای تپسی نداشته. در واقع رانندگان هر شهر باید تصمیم بگیرند یا در اسنپ فعالیت کنند و یا در تپسی که عملا با توجه به گسترش شهری اسنپ و البته گسترش خدمات اون، احتمالا انتخاب اول اغلب افراد، اسنپ خواهد بود… (این مورد مربوط به سال ۹۶ هست و اکنون شرایط تغییر کرده لطفا در کامنت ها اطلاع بدید)

حال باید منتظر ارزشیابی این شرکت باشیم و ببینیم فرابورس این سهم رو با چه قیمتی وارد بازار خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا