اخبار عرضه اولیه

عرضه اولیه های این هفته چیست؟ (هفته اول دی 99)

با توجه به اینکه در هفته گذشته با دلایل متعددی عرضه اولیه اپال لغو گردید به دور از انتظار است که در هفته جاری منتشر شود. احتمال دارد در هفته اول دی ماه عرضه اولیه شرکت صنعت غذایی کوروش یا شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر انجام شود. با این حال با فرا رسیدن زمستان، سهامداران منتظر هستند هرچه زودتر بزرگترین عرضه اولیه سال یعنی ستاره خلیج فارس اعلام شود.

بیشتر بخوانید : پیش بینی 5 کارشناس بازار سرمایه از وضعیت بازار بورس در هتفه جاری

آیا عرضه اولیه اپال در این هفته منتشر خواهد شد؟

به گزارش بورس فردا و به نقل تجارت‌نیوز، هفته پیش ناگهان یک روز پیش از اعلام قبلی، عرضه اولیه اپال لغو شد. به نظر می‌رسد ادعای گران‌فروشی این سهم در تصمیم مدیران بورس، موثر بود و از سوی دیگر برخی از کارشناسان با اشاره به قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ تومانی هر سهم «اپال» و نیاز به نقدینگی ۸/ ۳هزار میلیارد تومانی، خواهان لغو این عرضه بودند.

درباره علت این اتفاق دنیای اقتصاد نوشته بود که عده‌ا‌ی هم با بررسی دارایی‌های جاری و غیر‌جاری و بدهی‌های این شرکت و حقوق مالکانه دارایی‌ها، مدعی شدند ارزش ذاتی و واقعی هر سهم کمتر از برآورد‌های ارائه شده است.

به هر ترتیب عرضه اولیه اپال در هفته اخیر لغو شد و طبق تجربه‌های پیشین بعید است که یک هفته بعد یعنی در هفته آینده مجددا عرضه اولیه آن اعلام شود. معمولا پس از لغو هر عرضه اولیه‌ای، در عرضه اولیه مجدد آن نماد حداقل چند هفته زمان گذشته است.

عرضه اولیه های این هفته چیست؟ 

اواسط آبان ماه امسال بود که مجید نوروزی، معاون امور ناشران شرکت بورس در خصوص شرکت‌هایی که آماده عرضه در بازار سهام هستند به شرکت صنعت غذایی کوروش، شرکت تأمین سرمایه تمدن، شرکت سپید ماکیان، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس و شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار اشاره کرده بود.

همچنین مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (هلدینگ سیمان غدیر) نیز از عرضه سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس تا پایان پاییز امسال، خبر داده بود که احتمالا این عرضه اولیه در هفته بعدی انجام شود. البته اگر قرار باشد طبق وعده قبلی این عرضه صورت بگیرد.

علاوه بر این، مدیرعامل تپسی نیز پیش از این گفته بود: عرضه اولیه تپسی اوایل زمستان انجام خواهد شد.

استقلال و پرسپولیس، پتروشیمی‌ الوند، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، پتروشیمی اروند، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، شرکت اوپال پارسیان سنگان، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری از مهمترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی امسال خواهند بود. با این حال طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد از میان این لیست عرضه اولیه غکورش، هلدینگ سیمان غدیر و سپس شاید تپسی از همه نزدیکتر باشد.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات بزرگترین عرضه اولیه امسال یعنی ستاره خلیج فارس احتمالا در زمستان امسال انجام خواهد شد.

بدین ترتیب احتمال دارد در هفته اول دی ماه عرضه اولیه شرکت صنعت غذایی کوروش یا شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر انجام شود. با این حال با فرا رسیدن زمستان، سهامداران منتظر هستند هرچه زودتر بزرگترین عرضه اولیه سال یعنی ستاره خلیج فارس اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا