آموزش بورس

افزایش سرمایه چه فایده ای برای سهامدار و شرکت دارد؟

پیش از این مطالبی در رابطه با افزایش سرمایه شرکت های بورسی منتشر نمودیم و می دانیم که شرکت ها از روش های مختلفی همچون سود ذخیره ی شرکت ، سرمایه های نقدی که توسط سرمایه داران آورده شده ، تجدید ارزیابی و صرف سهام اقدام به افزایش سرمایه می نمایند از این رو در این مقاله می خواهیم مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران و شرکت را مورد بررسی قرار دهیم.

در انتهای این مطلب می توانید در رابطه با مزایای انواع روش های افزایش سرمایه برای شرکت و سهامداران کسب نمایید.

مزایای افزایش سرمایه شرکت های بورسی برای سهامداران و شرکت بورسی

مزایای افزایش سرمایه شرکت های بورسی برای سهامداران و شرکت بورسی

شرکت های بورسی به دلیل نوسانات و شوک های ارزی ، بالا بودن نرخ سود بانکی و روند صعودی قیمت ها اقدام به افزایش سرمایه می نمایند. زمانیکه شرکت های بورسی تصمیم به افزایش سرمایه می گیرند گام بزرگی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران بر می دارند.

البته نمی توان بطور حتمی گفت که افزایش سرمایه تضمینی برای رشد قیمت سهام است زیرا ممکن است به دلیل افزایش عرضه و عدم تمایل سرمایه داران شرکت به حفظ سهام آن شرکت موجب افت قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه شود و برای برخی از سهامداران آن شرکت ضرر مالی به همراه داشته باشد از این رو نمی توان گفت که همیشه افزایش سرمایه به نفع سهامداران می باشد.

در کل افزایش سرمایه یک روش مناسب برای بهبود وضعیت مالی سهامداران محسوب می شود زیرا شرکت ها با انتشار خبر افزایش سرمایه می توانند انگیزه خرید سهام ، در سرمایه داران بوجود آورد و این اقدام به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سود آوری شرکت سهامی کمک می نماید.

مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه) چیست؟

برخی از شرکت ها از محل سود انباشته و یا سهام جایزه ، افزایش سرمایه می دهند و از مزایای اصلی این روش می توان به سرعت گرفتن فرایند توسعه ، اهدای سهام جایزه و عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم ،  کمک به بهبود سودآوری شرکت و عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت اشاره نمود.

مزایای افزایش به روش صرف سهام

صرف سهام نیز یکی از روش هایی است که شرکت ها از آن برای افزایش سرمایه استفاده می نمایند. از مزایای افزایش به روش صرف سهام می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1. از نظر شرکت ها افزایش سرمایه به روش صرف سهام بهترین روش افزایش سرمایه می باشد زیرا در این روش نیاز به بازپرداخت نداشته و دغدغه شرکت برای پرداخت بدهی را کاهش می دهد و سبب افزایش اعتبار شرکت در بازار می‌شود.

2. از اصلی ترین مزایای افزایش سرمایه به روش صرف سهام ، کارگیری آن در ساختار مالی شرکت است می باشد. اغلب شرکت هایی که از این روش را برای افزایش سرمایه انتخاب می کنند، شرکت هایی هستند که نیازمند منابع سنگین مالی برای دستیابی به طرح‌های توسعه‌ای خود هستند و نیاز به اصلاح ساختار سرمایه دارند.

3. انتخاب این روش برای افزایش سرمایه ، منابع قابل ‌توجهی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد و باعث رشد EPS و سود آوری شرکت می شود که در نهایت باعث افزایش قیمت سهام شرکت و کاهش ریسک سهم در بازار بورس می‌ شود.

 مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

از جمله مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • رونق و افزایش گردش مالی در بورس
  • ترغیب و تشویق سهامداران عمده برای سهامداری

کلام آخر :

هدف از انتشار این مقاله بیان فایده افزایش سرمایه شرکت های بورسی برای سهامداران و شرکت می باشد. نمی توان افزایش سرمایه را معیاری برای ارزشمند بودن سهام دانست از این رو بهتر است جهت تصمیم برای شرکت در افزایش سرمایه شرکت های بورسی حتما عملکرد گذشته و اهداف آن و برنامه های آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا