آموزش بورس

اوراق سلف موازی در بورس چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مهمترین مباحثی که در بازار بورس به تازگی مطرح شده است، اوراق سلف موازی است که به منظور تامین مالی دولت و جمع آوری نقدینگی ایجاد شده است. هدف از نوشتن این پست پاسخ دادن به سوالاتی مانند: اوراق سلف موازی در بورس چیست و چه مزایایی دارد؟ منظور از اوراق سلف موازی در بورس چیست؟ مزایای اوراق سلف موازی در بورس چیست؟ ویژگی اوراق سلف موازی چیست و … به طور خلاصه باید گفت که، در قرارداد سلف، کالا و یا دارایی را به عنوان پایه در نظر میگیرند و خریدار این اوراق باید تمامی بها و ارزش آن کالا و یا دارایی را بپردازد و در زمانی که در سر رسید ذکر شده است کالا یا دارایی را دریافت کند. در ادامه به توضیحات بیشتری از اوراق سلف موازی می پردازیم.

اوراق سلف موازی در بورس چیست و چه مزایایی دارد؟
اوراق سلف موازی در بورس چیست و چه مزایایی دارد؟

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • اوراق سلف موازی در بورس چیست؟
  • ویژگی اوراق سلف موازی چیست؟
  • معیارهای انتخاب کالای پایه در قرارداد سلف موازی
  • مزایای اوراق سلف موازی چیست؟

اوراق سلف موازی در بورس چیست؟

اوراق سلف موازی
اوراق سلف موازی

اوراق سلف موازی در واقع یک ابزار تامین مالی کوتاه مدت برای دولت است که منجر به تامین مالی شده و به منظور جمع آوری نقدینگی صورت میگیرد. اوراق سلف موازی بر مبنای قرارداد سلف مورد معامله قرار می گیرند و بر این اساس کالایی به عنوان پایه انتخاب شده و عرضه کننده این اوراق سلف موازی متعهد میشود که مقدار مشخص و معینی از کالا یا دارایی پایه را که در قرارداد سلف ذکر شده است در ازای دریافت پول نقد به فروش میرساند و در زمانی که در قرارداد ذکر شده است کالا و یا دارایی را به خریدار تحویل دهد.

دارنده اوراق می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند، یا در سررسید با شرایط از پیش تعیین شده تسویه نقدی کند و یا در دوره تحویل اقدام به دریافت فیزیکی دارایی کند. باید به این نکته اشاره کنیم که موعد سررسید اوراق سلف موازی معمولا بین 1 الی 2 سال است و به همین دلیل است که اوراق سلف موازی به عنوان یک ابزار تامین مالی کوتاه مدت شناخته میشود.

در مدت 1 الی 2 ساله ایی که ذکر شد به افرادی که اوراق سلف موازی را دارا هستند سود پرداخت نمیشود و اصل پول و سود در پایان دوره به صورت یک جا پرداخت میشود.


ویژگی اوراق سلف موازی چیست؟


برای افرادی که تازه وارد بورس شده اند و به تازگی اقدام به خرید و فروش سهام کرده اند طبیعی است که این اصطلاحات برایشان تازگی داشته باشد و ندانند که منظور از اوراق سلف موازی در بورس چیست؟ از اوراق سلف موازی هم در بازار مدرن و هم در بازار سنتی میتوان استفاده کرد و تنها کافی است که کالا و یا دارایی را به عنوان پایه مد نظر قرار داد و قراداد سلف را منعقد کرد.

فردی که اوراق سلف موازی را دارا است تا پایان تاریخ سررسید سودی دریافت نخواهد کرد و در زمان پایان دوره اصل پول و سود را دریافت می کند. یکی از مزیت های اوراق سلف موازی این است که حداقل سود تضمین شده دارند و همین موضوع باعث میشود که حتی با کاهش قیمت کالای پایه درضد معینی از سود به دارندگان اوراق سلف موازی تعلق می گیرد و در صورت رشد قیمت کالای پایه، سود ذکر شده تا سقف مشخص و معینی بیشتر میشود و همین امر به نفع دارندگان اوراق سلف موازی است.

در قرارداد سلف موازی، خریدار این اختیار را دارد که قبل از تاریخ سررسید، قرارداد را به شخص ثالث واگذار کند. در قرارداد سلف موازی، ابتدا دارایی پایه در بازار اولیه عرضه شده و توسط خریداران مورد معامله قرار می­گیرد. سپس خریداران با تسویه قرارداد با فروشنده می­توانند در بازار ثانویه، دارایی خریداری شده را به شکل سلف موازی استاندارد عرضه می کنند.


معیارهای انتخاب کالای پایه در قرارداد سلف موازی


در قسمت فوق به این موضوع اشاره شدکه برای اوراق سلف موازی باید یک کالا و یا دارایی به عنوان کالای پایه در نظر گرفته شود و معاملات بر روی آن انجام شود. حال سوال اساسی که مطرح میشود که آیا این کالا باید مانند سهام بنیادی باشد؟ معیار انتخاب کالای پایه در قرارداد سلف موازی چیست؟ یک کالای پایه چه ویژگی هایی میتواند داشته باشد؟

معیارهای انتخاب کالای پایه در قرارداد سلف موازی:

  • امکان خرید کالا و یا دارایی برای همه مردم فراهم باشد.
  • بازار سلف فعال وجود داشته باشد
  • دارای نقدینگی زیاد در آن کالا

مزایای اوراق سلف موازی چیست؟


همه این مباحث مطرح شد تا به سوالاتی مانند، اوراق سلف موازی در بورس چیست و چه مزایایی دارد؟ منظور از اوراق سلف موازی در بورس چیست؟ پاسخ دهیم.

با توجه به توضیحات و ویژگی هایی که از اوراق سلف موازی ذکر شد، شاید برای برخی از سرمایه گذاران و سهامدارن این سوال پیش بیاید که ” مزایای اوراق سلف موازی چیست؟ ” در ادامه به توضیح این مسئله میپردازیم که مزایای اوراق سلف موازی چیست؟

  1. یکی از مهمترین مزیت های اوراق سلف موازی شفافیت آن برای انجام معامله است.
  2. حتی افرادی که از ریسک پذیری پایینی برخورداررند میتوانند از این اوراق سلف موازی استفاده کنند.
  3. نقد شوندگی بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا