آموزش بورس

بازار اولیه در بورس چیست؟

مقدمه

در مقالات و کتاب های آموزشی بورس قطعا با اصطلاحات و واژه های بسیاری رو به رو می شوید که معنی بیشتر آن ها را نمی دانید. شاید در ابتدای کار به خصوص برای افراد تازه کاز این موضوع کمی دلسرد کننده باشد. اما فراموش نکنید که ندانستن عیب نیست. بلکه به ندانستن دامن زدن عیب است. بنابراین ما در وبسایت بورس فردا با مقالات آموزشی بورس با زبان ساده با شما همراه هستیم. یکی از پر کاربرد ترین واژگان بورس که امروز قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم، بازار اولیه می باشد. شاید این سوال برای بسیاری از تازه واردان مطرح باشد که بازار اولیه در بورس چیست؟ در ادامه این مقاله برای آشنایی با بازار اولیه در بورس و مفاهیم آن با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید امروزه بورس به یکی از بزرگ ترین بازار های مالی جهان بدل شده است. شرکت های بزرگ اغلب برای تامین سرمایه های مالی مورد نظر خود و کسب بازدهی بالا به بورس متوسل می شوند. بورس و دیگر بازار های مالی، این امکان را برای شرکت ‌ها و دولت‌ ها فراهم می ‌کند تا بتوانند از طریق فروش اوراق بهادار، نیاز های خود را برطرف کنند. عرضه و فروش این اوراق و دارایی ها در بازار های اولیه و ثانویه در بورس اتفاق می افتد. بازار اولیه اگر به درستی عمل کند می ‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد و سرمایه داری بکند. زیرا این بازار واسطه بسیار مناسبی برای ارتباط میان سرمایه دار و سرمایه پذیر می باشد. اما بازار اولیه در بورس چیست؟

بازار اولیه در بورس چیست؟

یکی از معمول ترین سوالات بورسی این است که بازار اولیه در بورس چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان انواع بازار در بورس را به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی کرده و مورد بررسی قرار داد:

  • بازار اولیه در بورس
  • بازار ثانویه در بورس.

بازار اولیه در بورس چیست؟

بازار اولیه از انواع بازار در بورس است که به آن primary market گفته می شود. منظور از بازار اولیه در واقع بازاری است که در آن دارایی یک شرکت یا نماد، برای اولین بار مورد معامله قرار می گیرد. به عبارت دیگر وقتی یک شرکت یا نماد به تازگی وارد بورس می شود، دارایی یا اوراق آن برای اولین بار در بازار اولیه مورد معامله قرار می گیرد. در بازار اولیه شرکت ها و نماد های تازه وارد به بورس، برای اولین بار سهام و انواع اوراق بهادار خود را برا سرمایه گذاران و عموم مردم به فروش می گذارند.

پس از آن هر نوع معامله از قبیل خرید یا فروش این سهام و اوراق بهادار تنها در بازار ثانویه امکان پذیر می باشد. برای تفکیک عملکرد این دو بازار باید گفت که در بازار اولیه به عبارت دیگر، شرکت‌ های متقاضی پذیره ‌نویسی و تأسیس می‌ شوند. اما در بازار ثانویه سهام شرکت‌ های پذیرفته شده، معامله می ‌شود. با عرضه اولیه در بازار و پذیره نویسی در واقع این شرکت ‌ها به طور مستقیم سرمایه‌ مورد نیاز خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. پذیره نویسی در واقع از طریق بانک یا موسسه نماینده شرکت مربوطه انجام می شود.

عرضه اولیه

شاید تا به حال با واژه عرضه اولیه مواجه شده باشید. عرضه اولیه در واقع نمونه ای از یک بازار اولیه است که در آن فروشنده اوراق در واقع همان عرضه کننده اوراق است. در واقع شما در بازار اولیه اوراق بهادار را به طور مستقیم و بدون واسطه از شرکت ارائه کننده آن خریداری می کنید. در عرضه اولیه شرکت ها، درصد مشخصی از کل سهام یک شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار ارائه شده و با قیمت مشخصی توسط سرمایه گذاران خریداری می شود.

برای مثال:

در بازار اولیه تحلیل گران و کارشناسات با بررسی جزئیات مالی یک شرکت، سهام آن را قیمت گذاری کرده و در نتیجه سهام داران می توانند در عرضه اولیه سهام این شرکت را با قیمت اعلام شده و مستقیماً از شرکت صادر کننده خریداری کنند. بازار اولیه در واقع اولین فرصتی است که در آن سرمایه گذاران می توانند از طریق خرید سهام یک شرکت در آن سرمایه گذاری کنند.

بازار ثانویه در بورس

بازار ثانویه در واقع محلی برای خرید، فروش و معامله کلیه سهام و اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران می باشد. بعد از عرضه شدن تمام سهم ها در بازار اولیه، خریداران یا سهام داران سهم به خصوص را در بین خودشان معامله می کنند و بازار ثانویه شکل می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار ثانویه در بورس مقاله زیر را مطالعه کنید.

مطالعه این مقاله برای شما مفید است: بازار ثانویه در بورس چیست؟

بازار اولیه در بورس چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال عرضه اولیه در بورس چیست؟ با مفهوم کلی بازار اولیه آشنا شدیم. اما سوال اینجاست که چرا سهام شرکت ها مستقیما در بازار ثانویه ارائه نمی شود. و یا به عبارت دیگر کاربرد بازار اولیه در بورس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که انتشار اوراق بهادار در بازار اولیه د واقع به شرکت ‌ها این امکان را می ‌دهد تا پیش از وارد شدن به بازار ثانویه، سرمایه‌ بیشتری جذب کنند. اوراق بهادار در بازار اولیه بورس، تحت مقررات سختگیرانه‌ ای عرضه می شود. شرکت‌ ها در ابتدا باید بیانیه‌ های خود را به کمیسیون بورس اوراق بهادار ارائه دهند. بعد از دریافت تایدیه از سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار عرضه عمومی آغاز می شود.

نکته دیگر این است که اغلب منتشر کنندگان اوراق بهادار از تجربه و دانش کافی جهت انجام این امور برخوردار نیستند. در نتیجه شرکت ‌ها برای انتشار اوراق بهادار از موسسات تامین سرمایه استفاده می کنند. موسسات تامین سرمایه در طراحی و فروش اوراق بهادار در بازار های اولیه و ثانویه متخصص هستند و به عنوان واسطه‌ ای میان منتشر کنندگان و سرمایه گذاران قرار گرفته و فعالیت می کنند. شرکت های تازه کار برای موفقیت در بازار اولیه می توانند از خدمات این موسسات استفاده کنند. برای مثال:

  •  مشاوره
  • تضمین فروش اوراق بهادار
  • عرضه اوراق بهادار در بازار اولیه
  • مدیریت امور در بازار اولیه و ثانویه
  • بازاریابی برای شرکت مربوطه
  • و غیره.

مزایای بازار اولیه در بورس

در این مقاله در خصوص بازار اولیه در بورس چیست؟. اطلاعاتی کسب کردید. اما خوب است بدانید که مزیت های بازار اولیه در بورس چیست؟. از مهم ترین مزیت های این بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توزیع اوراق بهادار جدید
  • معرفی شرکت های جدید در بورس
  • انتشار اوراق بهادار مستقیما توسط شرکت صادر کننده اوراق
  • افزایش رشد سرمایه‌ شرکت
  • کنترل نقدینگی بیش ‌از حد در چرخه ‌ی اقتصاد
  • کمک به سرمایه گذاری مستقیم خارجی
  • تامین سرمایه مورد نیاز شرکت ها و موسسات
  • سازمان ‌دهی انتشارات جدید اوراق بهادار
  • تضمین اوراق بهادار
  • قیمت گذاری کارشناسانه
  • ایجاد کانال مناسب بین سرمایه گذار و شرکت سرمایه پذیر
  • استفاده مناسب از پول و سرمایه
  • و غیره.

در این بازار ضمن معرفی شرکت های جدید به سرمایه گذاران، سهام و اوراق جدیدی در بازار عرضه می شود که مهم ترین مزیت آن این است که می توان سهام را مستقیما از عرضه کننده و با قیمت مشخص و واحدی خریداری کرد. بازار اولیه علاوه بر مزیت هایی که برای سرمایه گذار دارد، سرمایه مورد نیاز شرکت ها را نیز تامین می کند. برای اطلاع از زمان عرضه اولیه شرکت های جدید در بورس در بازار اولیه می توانید به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا