اخبار مهم بورس و اقتصاد

پایانی بر شایعات یارانه 120 هزار تومانی!

رییس سازمان برنامه و بودجه وعده عدم عرضه سهام و دخل و تصرف در انتشار اوراق،یارانه ۹۰ تا۱۲۰ هزار تومانی داد و جهش ۱۴۰۰ درصدی عوارض خروج از کشور و هزینه ۵.۲ میلیونی هر نفر را تکذیب کرد !

پایانی بر شایعات یارانه 120 هزار تومانی!

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، مسعود میرکاظمی بعد از ارایه اولین لایحه بودجه دولت جدید به مجلس ، امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن تشریح نکات کلیدی این لایحه با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومانی و با ویژگی هایی چون حدف دلار ۴۲۰۰ تومانی و یارانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی و دلار ۲۳ هزار تومانی به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

تفاوت های کلی بودجه دولت و دلایل حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

وی اعلام کرد: در هیچ کجای دنیا برنامه ایی با ۱۲۱۰ دستگاه یا ۹ هزار ردیف ، مرسوم نیست .  در بودجه باید ساده، قابل فهم و اندازه‌گیری بوده و هرکسی پاسخگوی مسئولیت‌ها باشد که این تغییرات در بودجه ۱۴۰۱ اعمال شده شده است.

تورم خانمان‌سوز از مهمترین برنامه‌های جدی است که از ابتدای سال مدیریت شده و باید این مژده را داد که تولید برخی از کسب‌ و کارهای آسیب دیده و متوقف شده از کرونا با تخصیص منابع ، از سر گرفته خواهد شد .

دلار ۴۲۰۰ تومانی هم نامعادله اقتصاد ایران بوده و دولت در نیمه دوم سال جاری هم در حذف این نوع ارز مکلف به اجرای قانون است . چون دولت قبل تمام سقف ۸ میلیارد دلار را استفاده کرد و ذخایر راهبردی در زمان شروع به کار دولت جدید بین ۳۰ تا۷۰ درصد کاهش داشت که با افت تولیدات داخلی و افزایش قیمت‌های جهانی برای واردات همراه شده است .

بنابراین در صورت ادامه تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی باید ۱۰ میلیارد دلار دیگر در بودجه سال جاری لحاظ شود که شدنی نیست. در این میان حذف و باز توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی در سال آینده شفاف‌تر خواهد شد ولی ممکن است تلاطماتی را ایجاد کند. به همین دولت دست نگه داشته  و  اگر بجای پرداخت هزینه‌ها ، ارز را صرف دلار ۴۲۰۰تومانی کند با کسری بودجه مواجه می‌شود.

این در حالی است که برخی کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰تومانی بیش از ۱۶۰درصد گران شدند و فایده‌ای برای زندگی مردم نداشتند.

صندوق های اهرمی می توانند یاری گر بورس باشند

افزایش ۴۰ تا ۴۴ درصدی درآمد مالیاتی

درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده بین ۴۰ تا ۴۴ درصد بیشتر شده که ناشی از عملکرد حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی سال جاری است. همچنین بخشودگی مالیات بر تولید ۲۰ درصد خواهد بود و مالیات اصناف‌ آسیب دیده از کرونا هم  ۵ درصد کم می شود. بخش قابل توجهی از مالیات ها مربوط به ارزش افزوده و متناسب با تورم و قیمت کالا است .

هیچ دخل و تصرفی در انتشار اوراق نخواهد شد

خط قرمز سال آینده دولت، خلق پول است. بر همین اساس در انتشار اوراق، هیچ دخل و تصرفی نخواهد شد اما رقم تسویه اوراق که مسلما” بهتر از استقراض بوده از عدد انتشار اوراق بیشتر است . در این میان سوپاپ‌هایی وجود دارد که در صورت کاهش درآمدهای نفت یا مالیات به هر دلیلی ، همه تخم‌ مرغ‌های دولت در یک سبد نباشد . زمان اجازه انتشار اوراق بیشتری گرفته خواهد شد.

وعده عدم عرضه سهام دولت در بورس

با توجه به وضعیت فعلی بورس ، دولت برنامه ایی برای عرضه سهام ندارد و این تصمیم باید با مدیریت همراه باشد . چرا که در برخی موارد ، عرضه سهام با وجود عدد قابل توجیه فروش ، منطقی نباشد و درصد تحقق درآمد دولت از این محل ، صفر باشد . بنابراین سهم درآمد سال آینده دولت از محل فروش سهام واقعی تر و کمتر شده است .

از سوی دیگر مقرر شده منابع ناشی از فروش اموال هر دستگاه به صندوق همان دستگاه واریز شود .

احتمال پرداخت یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتومانی و علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

محاسباتی شده که با حذف برخی یارانه‌های پنهان، بین ۹۰ تا ۱۲۰هزارتومان یارانه نقدی به دهک‌های مختلف پرداخت شود.

با توجه به سفرهای استانی هر هفته رییسی، افزایش بودجه ۱۵درصدی نهاد ریاست جمهوری رقم بالایی نیست. علاوه بر این ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز‌و مواد مخدر نیز به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری اضافه شدند.

تکذیب جهش ۱۴۰۰ درصدی عوارض خروج از کشور و هزینه ۵.۲ میلیونی هر نفر !

علت افزایش ۱۴۰۰ درصدی درآمد ناشی از عوارض خروج از کشور هم مربوط به پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت است که هنوز وارد دولت نشده است. بنابراین ارقام مطرح شده ۱۵۰۰ میلیارد تومانی درامد دولت و هزینه ۵.۲ میلیون تومانی هر نفر برای خروج ،  صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا