اخبار مهم بورس و اقتصادپیشنهاد سردبیر

عرضه خودروهای خارجی به بورس

وعده ورود خودرو به بازار سرمایه بار دیگر تکرار شد. یک مقام مسئول، از عرضه خودروهای خارجی به بورس تا پایان سال خبر داده است. آیا این بار، وعده مسئولان عملی می‌شود؟

عرضه خودروهای خارجی به بورس

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز،  وعده عرضه خودرو به بورس بارها تکرار شده است.

در جدیدترین خبر در این زمینه، سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس وعده داده خودروهای خارجی که در اختیار سازمان اموال تملیکی است، تا پایان سال در بازار سرمایه عرضه می‌شوند.

به گفته او، ورود دو هزار خودروی توقیفی به بورس، گام نخست در راهیابی این کالا به بازار سرمایه است.

این وعده در حالی مطرح می‌شود که تا کنون چندین بار تصاویری از شیوه نگهداری نامناسب خودروهای متروکه و قاچاق یا دپو شده در گمرکات منتشر شده و معلوم نیست این خودروها تا چه حد سالم باشند.

اما به فرض سالم بودن همه آنها، آیا خودرو تا پایان سال، بورسی می‌شود؟

علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه چنین اتفاقی را « بسیار بعید» می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی نمی‌‌شود. برای سال آینده نیز نباید عجولانه تصمیم گرفت؛ چرا که عوامل مختلفی بر این موضوع اثرگذار هستند.

سد قیمت‌گذاری، برجام و نرخ ارز

چرا وعده ورود خودرو به بورس عملی نمی‌شود؟

صادقین تاکید می‌کند: هیچ مانع قانونی برای این موضوع وجود ندارد اما مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی مانع تحقق آن شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: ورود خودرو به بورس، تحت تاثیر عواملی چون نوع قیمت‌گذاری و چگونگی پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضا، قرار دارد.

به گفته او مساله برجام، ظرفیت تولیدی خودروسازان، آزادسازی یا ممنوعیت واردات خودرو و تغییرات نرخ ارز از دیگر عواملی هستند که مانع ورود خودرو به بورس شده‌اند.

صادقین بهترین راه برای عرضه خودروهای خارجی متروکه را ورود آنها به بورس می‌داند و می‌افزاید: در این روش کشف قیمت به صورت عادلانه‌ای صورت می‌گیرد.

سازمان بورس آماده است؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: سازمان بورس مشکلی برای پذیرش خودروهای خارجی ندارد اما دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار ممکن است قرائت‌ها و نظرهای متفاوتی داشته باشند که عرضه این کالا را در بازار سرمایه با چالش مواجه می‌کند.

به گفته او، برای مثال ممکن است برخی بر مزایده یا ادامه نگهداری خودروهای توقیفی تا زمان تعیین تکلیف قیمت ارز اصرار داشته باشند.

صادقین معتقد است، در صورت عرضه این خودروها در بورس، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خریدار آنها باشند و از نظر مکانیزم بازار تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

چرا واردات آزاد نمی‌شود؟

اما اگر قرار به عرضه خودروهای خارجی در بورس باشد، چرا مقاومت‌هایی در برابر آزادسازی واردات خودرو وجود دارد؟

صادقین معتقد است: در شرایطی تحریمی مواردی چون وارد نشدن تکنولوژی ساخت، محدودیت ارزی و عدم امکان تنوع در ورود برندها و مدل‌های مختلف، مشکل‌ساز هستند.

تاثیر عرضه خودروهای خارجی به بورس بر بازار

با فرض عملی شدن وعده مسئولان، آیا این موضوع می‌تواند تاثیری در بازار خودرو داشته باشد؟

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ورود خودروهای خارجی به بورس، در بهبود عرضه خودرو، دسترسی بیشتر مردم به کالا و عدم‌ شوک‌های افزایشی به بازار موثر است.

به گفته او، قیمت‌ها بیشتر تحت تاثیر دلار و تحریم‌ها قرار دارند و برای کاهشی شدن روند قیمتی خودروها، باید اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا