اخبار مهم بورس و اقتصاد

کدام بازارها در دو ماه اول ۱۴۰۱رشد چشمگیری داشته اند؟

در ماه های فروردین و اردیبهشت 1401 همه بازار های مالی رشد چشمگیری را تجربه کردند. در این بین سکه بیشترین رشد را به خود دید و بورس در رتبه دوم بیشترین بازدهی در بین بازار ها قرار گرفت و دلار صرافی ملی کمترین رشد را تجربه کرد. از سوی دیگر در بازار خودرو در 2 ماه اول سال پراید 9/68 درصد رشد کرد. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در مورد اینکه کدام بازار ها در دو ماه اول 1401 رشد چشم گیری داشته اند خواهیم داد با ما همراه باشید.

بازدهی بازار ها در فروردین و اردیبهشت 14011 چگونه بود؟

بعد از به پایان رسیدن اردیبهشت ماه 1401 بازار های مختلف مالی رشد چشم گیری داشتند حال می خواهیم بدانیم کدام بازار ها در دو ماه اول 1401 رشد قابل قبولی را تجربه کردند؟

قیمت طلا

در بازدهی ۲ ماهه بازارها، قیمت طلا در ماه گذشته، ۱۳٫۴۸ درصد رشد کرد در روز های آخر اسفند ماه 1400 طلا ، با قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۸۱۳ تومان به کار خود پایان داد. در حالی که قیمت طلا در در روز ۳۱ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۱ تومان رسید.

آیا قیمت طلا در خرداد ماه 1401 افزایشی است یا کاهشی؟

قیمت سکه

در ماهی که گذشت کسانی که سکه خریده بودند هم سود کردند سکه 18/08 در صد در سکه طرح جدید رشد کرد که بیشترین بازدهی در بین بازار های دیگر بود. قیمت سکه در روز پایانی اسفند، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و در روز پایانی اردیبهشت، به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت طلا و سکه، در دو ماه گذشته، نوسانات زیادی را به خود دیدند.

بورس

در ماهی که گذشت شاخص کل بورس رشد کرد و بازار سرمایه در آخرین ماه سال 1400 در سطح یک میلیون و 345 هزار و 30 واحد سال را به پایان رسانید. شاخص بورس در پایان اردیبهشت ماه به عدد یک میلیون و 579 هزار و 697 واحد بود که این اعداد نشان دهنده آن است که شاخص کل رشد 17/45 درصدی را تجربه کرد. بازار بورس بعد از سکه پر بازده ترین بازار تاکنون بوده است.

پیش بینی وضعیت بورس در هفته اول خرداد 1401

تاثیر مثبت مذاکرات بر روی بازار بورس

خودرو

یکی دیگر از بارار هایی که در دو ماه اخیربازدهی بالایی داشته بازار خودرو به خصوص پراید بود. پراید ۱۱۱ در پایان اسفند ۱۸۶ میلیون تومان و در پایان اردیبهشت ۲۰۴ میلیون تومان معامله می‌شد.

آموزش ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

سیگنال های موثر بر بازدهی بازار ها

به گزارش بورس فردا به نقل از تجارت نیوز

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین، نوسانات قیمت دلار و افزایشی یارانه‌ها و نقدینگی قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است. هر چند در طول اردیبهشت تحرکاتی برای احیای برجام صورت گرفت و مقامات سیاسی به تهران سفر کردند اما گفتگوها هنوز متوقف است.

از اواسط اردیبهشت، فرایند حذف ارز ترجیحی در برخی حوزه‌ها و افزایش مبلغ یارانه‌ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان نیز بازدهی بازارها اثرگذار بوده است.

بورس اما با آغاز سال ۱۴۰۱ در وضعیت خوبی به سر می‌برد و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر دولت اقدام به صدور بخشنامه‌های یک‌شبه نکند می‌تواند روند خوبی داشته باشد. شاخص کل، در میانه‌های هفته پایانی اردیبهشت، موقتا و پس از دو سال، به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز وارد شد.

روی بازار خودرو (کالاهای با دوام)، علاوه بر مذاکرات و نوسانات قیمت دلار، موضوع ابهام در واردات نیز همچنان موثر است و به رکود در بازار منجر شده است. در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۱، قیمت خودرو نوسان زیادی داشت اما در روزهای اخیر، پررنگ شدن بحث واردات، قیمت‌ها را تا حدودی کاهشی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا