اخبار مهم بورس و اقتصاد

آینده دلار و پیش بینی آینده چند گروه بورسی

با توجه به پیش بینی های که درباره دلار شده است اگر توافقات به سرانجام برسد قیمت دلار تا پایان سال 1400 ثابت می ماند ولی با ایجاد چالش در توافقات قیمت هر دلار به 30 الی 35 هزار تومان نیز میرسد. در بحث بورس نیز پیش بینی شده است اگر قیمت حامل های انرژی مثل گاز ثابت بماند صنایع پتیروشیمی نیز در محدوده ثابتی قرار می گیرند ام با رشد آنها می توان شاهد رشد صنایع پتروشیمی به طور مستقیم و صنایع پالایشگاهی به طور غیر مستقیم بود.

مطالب پیشنهادی:

آینده دلار و پیش بینی آینده چند گروه بورسی

کارشناس بازارسرمایه با اعلام با دو سناریو دلار با قیمت و یا تا 35 هزار تومانی ، صنایع بورسی دارای مزیت طی نیمه دوم سال را معرفی کرد.

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، مسعود بهمنی راد با اشاره به اینکه نوسانات بازار سهام در ماه های اخیر و پس از رشد شتابان سال گذشته ، نشان از ترس و وجود ابهامات متعدد دارد به تسنیم گفت: این ابهامات به دلیل تغییرات در وزارت اقتصاد ، نهادهای تصمیم ساز بازار سرمایه و احتمال تغییر عوامل موثر است.

از مهمترین ابهامات فعلی بورس، کسری بودجه دولت و احتمال رشد نرخ سود اوراق مشارکت برای فروش و تامین کسری است که در صورت رخداد می تواند در کوتاه مدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بودجه 1401 و احتمال تغییر موارد موثر بر شرکت های بورسی از قبیل نرخ بهره مالکانه، خوراک و تغییر عوارض صادرات کالا هم باعث افزایش ابهام شد. پیش بینی فروش دستوری محصولات مانند سیمان و فولاد هم از سایر دغدغه ها است .

مهمترین عامل موثر سال های اخیر بر بورس هم تورم و رشد دلار و مزیت صنایع و شرکت ها در سودآوری بود. پس از روی کار آمدن دولت جدید همچنان پایه پولی، حجم نقدینگی و قیمت کالاها در حال افزایش است که می تواند بصورت مستقیم قیمت کالا و خدمات را افزایش داده و رشد سودآوری شرکت ها و صنایع را در پی داشته باشد.

آینده دلار با دو سناریو قیمت فعلی و یا تا 35 هزار تومانی

برای آینده دلار دو سناریو مطرح است. اگر مذاکرات ادامه یابد و توافق شود با توجه به زمان بر بودن فرایند مذاکرات، کسری بودجه ، حجم نقدینگی و نرخ فعلی دلار تا پایان سال جاری ثابت می ماند اما در صورت چالش در مذاکرات ، پیش بینی می شود قیمت دلار به 30 تا 35 هزار تومان برسد.

مورد بعدی ، بحران انرژی است. قیمت گران سوخت در اروپا، چین و آمریکا که بیشتر از میانگین بلندمدت هستند، همگی از کمبود انرژی در میان مدت حکایت دارند. بحران انرژی مستقیما روی کامودیتی ها اثر گذار است و طی یک ماه گذشته ، مس، روی و… رشد زیادی را تجربه کرده اند.

بررسی چند صنعت مهم بورس

پیش بینی می شود با توجه به بحران سوخت ، قیمت حامل های انرژی پس از رشد های اخیر در کوتاه مدت و میان مدت در محدوده فعلی ثابت بمانند اما با توجه به رشد قیمت گاز، قیمت محصولات پایه گازی مانند متانول، اوره و محصولات پتروشیمی افزایش می یابند و می توان شاهد رشد صنایع پتروشیمی به طور مستقیم و صنایع پالایشگاهی به طور غیر مستقیم بود.

البته کمبود احتمالی گاز در فصل سرما می تواند باعث اختلال در تولید و یا کاهش بازده تولید برخی صنایع و شرکت ها شود ولی این کاهش ظرفیت تولید در قیاس با رشد قیمت حامل های انرژی و نرخ ارز، تاثیرگذاری زیادی ندارد و شرکت ها می توانند سودآوری خوبی داشته باشند. صنایع نیروگاهی و دارویی هم می توانند برای سرمایه گذاری در آینده نزدیک مناسب باشند اما صنعت بانکداری نمی تواند در رقابت با سایر صنایع بورسی در 6 ماه پایانی سال جذابیت داشته باشد.

صنایعی صادرات محور که تسهیلات ارزی نداشته و طرح های توسعه ای مناسبی را دنبال می کنند در نیمه دوم سال جاری برای سرمایه گذاری مناسب خواهند بود. صنایعی مانند پتروشیمی خصوصا صنعت اوره ، صنعت پالایشگاهی (به دلیل فرمول جدید قیمت گذاری خوراک و محصولات که در بلندمدت ابهامات صنعت را کم می کند)، صنعت کانی های فلزی (سنگ آهن خصوصا شرکت هایی که زنجیره کامل تولید را در اختیار دارند) و صنعت چند رشته ای صنعتی که فاصله زیادی تا قیمت ذاتی دارند ، می توانند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند.

سرمایه گذاری در صنایعی که تولید و فروش مناسبی ندارند و درگیر نرخ گذاری دستوری هستند ، می تواند ریسک های خاص در پی داشته باشند. با توجه به بحران انرژی، وضعیت مذاکرات، نبود نقدینگی ، فروش اوراق و شرایط مبهم بازار سهام با فرض ثابت ماندن قیمت های جهانی ، پیش بینی می شود ، شاخص کل در محدوده 1.5 تا 1.6 میلیون هزار واحد تا پایان سال جاری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا