فراتر از خبر

برای کاهش استرس در خانه چکار کنیم ؟

شلختگی و بی‌نظمی محیط

بی‌نظمی و شلختگی در خانه اشکال مختلفی مانند تخت نامرتب و ظرف‌های شسته‌نشده دارد که معمولا باعث ایجاد استرس می‌شود.
اگر بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید، بهتر است همیشه محیط اطراف خود را تمیز و مرتب نگه دارید، چراکه محیط تمیز باعث کاهش استرس و دوری از هر نوع تنش و اضطراب می‌شود.

نبود نور کافی در محیط

نبود نور کافی ممکن است باعث استرس و خواب‌آلودگی در افراد شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۵، نور و به‌خصوص رنگ‌ها تأثیر زیادی بر روان افراد دارند. استفاده از نور سفید و سبز استرس و تنش را به‌طرز معجزه آسایی کاهش می‌دهد. اگر بیشتر اوقات در خانه هستید، برای دور ماندن از استرس می‌توانید از لامپ‌های سبز و سفید استفاده کنید و درها و پنجره‌ها را برای نور طبیعی خورشید و هوای تازه باز بگذارید.

فضای کوچک و تنگ

فضای کوچک و تنگ، به‌خصوص اگر بدون پنجره باشد، باعث ایجاد استرس می‌شود. چیدمان وسایل خانه راز مدیریت استرس است. اگر در خانه کار می‌کنید، سعی کنید فضایی بزرگ‌تر و با پنجره را انتخاب کنید و برای تقویت روان خود روزانه چند دقیقه زیر نور خورشید قدم بزنید.

 

یکسان‌بودن محیط کار و محیط استراحت

به‌خاطر همه‌گیری کرونا دورکاری برای افراد اجباری شد و بسیاری نتوانستند خود را با محیط کار و محیط استراحت وفق دهند و همین امر باعث ایجاد استرس بود. اگر در خانه کار می‌کنید، باید در ذهنتان نیز محل کار و محل استراحت را از هم جدا کنید و اگر توانستید، اتاق مجزا برای هرکدام داشته باشید. به‌گفته روان‌درمانگران حتی اگر بتوانید تخت‌خواب خود را دورتر از میز کار قرار دهید، تأثیر زیادی بر مدیریت استرس خواهد داشت.

وسیله‌های قدیمی

وسایل قدیمی مثل کاناپه یا میز قدیمی می‌توانند باعث ایجاد استرس در افراد شوند. بهتر است از شر وسایل کهنه خود خلاص شوید و آرامش درون خود را تضمین کنید.

صدای تلویزیون

صدای تلویزیون تنش و اضطراب ایجاد می‌کند، به‌خصوص اگر اخبار در حال پخش باشد. اگر تلویزیون نمی‌بینید، آن‌ را خاموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا