اخبار مهم اقتصادی

نحوه محاسبه مالیات خودرو چگونه است؟

مسئولان به مشمولان مالیات خودرو اعلام کردند که منتظر پیامک‌‌های پرداخت مالیات باشند یا برای مشاهده رقمی که باید پرداخت کنند به سایت این سازمان بروند. اما مالیات خودروها چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات خودرو چگونه است؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز،  رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته است که افراد از روز دوشنبه ۲۷ دی با مراجعه به سایت my.tak.gov.ir سازمان مالیاتی می‌توانند میزان مالیات پرداختی خودروهای خود را مشاهده و تا پایان بهمن‌ماه مهلت دارند مالیات خود را پرداخت کنند.

سازمان امور مالیاتی همچنین وعده داده است که با ارسال پیامک به مشمولان در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند.

علی رستم‌پور در یک برنامه تلوزیونی گفت: اگر مجموع ارزش خودروی شخصی از یک میلیارد تومان عبور کرد، مشمول مالیات می‌شود.

به گفته او، دولت هر ساله ارزش خودروهای وارداتی و داخلی را بر اساس سه محور مالیات نقل و انتقال، عوارض شماره‌گذاری و عوارض سالیانه محاسبه می‌کند و مبنای محاسبه مالیات، مجموعه قیمت‌های خودروها با احتساب سال ساخت خودرو است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مربوط به مالیات خودرو نیز سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند، قیمت روز خودرو را با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آنها و متناسب با جدول ارزش خودرو مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه کند.

محاسبه پلکانی مالیات

نحوه محاسبه خودروهای مشمول مالیات به صورت پلکانی به شرح زیر است:

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ خودروهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، مشمول یک درصد مالیات سالانه می‌شوند.

این درصد برای خودروهای تا سه میلیارد تومانی، نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، معادل ۲ درصد است.

دارندگان خودروهای تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان، باید ۳ درصد مالیات پرداخت کنند.

این درصد برای خودروهای بیش از ۴.۵ میلیارد تومان، برای مازاد این مبلع، معادل ۴ درصد است.

ارزش خودروها در مالیات، متغیر است؟

برخی مشمولان گفتند که شاید در طول محاسبه ارزش خودروهای بالای یک میلیارد دچار تغییراتی شوند. برای مثال شاید خودرو تصادف کند و دیگر ارزش اولیه را نداشته باشد.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: منطق محاسبه ارزش خودروهای وارداتی به صورت سه سال یا پنج سال یک بار است. برای مثال خودرویی که امسال یک میلیارد تومان ارزش دارد، سه سال آینده ارزش آن تغییر می‌کند.

او افزود: نکته دیگر در مورد محاسبه مالیات خودروها این است که تصمیم‌گیرنده نحوه محاسبات یعنی دولت نمی‌تواند هر سال بر تک تک خودروهای موجود در کشور ارزش‌گذاری کند.

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: مبنای اصلی محاسبه مالیات خودرو باید قیمت اصلی آن باشد. همچنین مبنای دیگر باید مدل و سال ساخت خودروها باشد. این یک ملاک مناسب برای محاسبه مالیات خودرو است. اما تصادفی بودن یا نبودن یا تغییراتی که در خودرو بوجود آمده است در پرداخت مالیات از طرف مشمولان تاثیری ندارد.

واکنش مخاطبان به مالیات خودرو

اما برخی مخاطبان به نحوه محاسبه مالیات‌ها واکنش نشان دادند:

– «ابهامت وسوالات زیادی برای مردم با تصویب این قانون انهم در شرایط و اوضاع بد اقتصاد منجمد ملی مطرح میباشد فقط ترس و اظطراب و یاس ایجاد مینمایید.
براستی با دریافت این مبالغ بعنوان مالیات مردم میتوانند بهبودی در وضع اقتصادی ببینند راههای مواصلاتی تحصیل رایگان بهداشت و درمان رایگان امکانات رفاهی و همه فاکتورهی خوبی که سایر کشورهای دنیا در ازای دریافت مالیات از مردمشان میگیرند.»

-«برای من یک سوالی مطرح است و آن اینکه مگه ما برای درآمدمان مالیات مان را پرداخت نکرده ایم. من کارمند هستم و قبل از اینکه که حقوقم پرداخت بشه مالیاتش کسر می شود. چه کارمندان، چه بازاری ها، چه کارخانه دار ها… اکثرا از پولی که مالیاتش کسر شده خودرویشان را خریده اند پس چرا دوباره باید مالیات بدهند؟ از این گذشته برای خودروی تولید شده مالیات بر ارزش افزوده هم اخذ می شود. بنابراین برای داشتن خودرو ما باید سه بار مالیات بدهیم.»

-«خودشون با چاپ پول تورم ایجاد میکنن (به عبارتی دست تو جیب مردم میکنن) بعد روی میزان دزدی ای که کردن مالیات میبندن و بازم از جیب ملت برمیدارن.
اسمشون رو چی باید بذاریم؟»

-«مالیات حق دولت است و باید گرفته شود و کسی که ماشین چند میلیاردی سوار می شود از یارانه سوخت بیت المال استفاده و امنیت کشور هزینه داره و اگر امنیت نبود سرمایه برا فرد نمی ماند…دولت وظیفه اموزش و پرورش رایگان و بهداشت رایگان و امنیت را داره و نباید از وظایف غافل شود و مالیات حق دولت است و فرار مالیاتی بسیار زیاد است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا