اخبار مهم اقتصادی

معیار دهک بندی خانوارها مشخص شد!!

وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی در نشست خبری اعلام کرد برای اینکه بتوانیم دهک بندی کل جامعه را تعیین نماییم کل گردش مالی خانواده را در نظر گرفته ایم به این صورت که در صورتی که فرزندان خانواده شاغل باشند و درآمد داشته باشند در این دهک بندی تاثیر دارد. بر این اساس 9 دهک جامعه شامل دریافت یارانه شده‌اند و تنها یک دهک از جامعه مشمول دریافت یارانه نشده است. در ادامه خبر کامل نحوه دهک بندی خانوارها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم:

معیار دهک بندی خانوارها

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز،‌ وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی شب پیش در برنامه جهان آرا معیار دهک‌بندی خانوار را توضیح داد.

حجت اله عبدالملکی خبر داد: معیار دهک‌بندی خانواده‌ها برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است. ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی به حساب نمی‌آید.

براساس گزارش خبرآنلاین،‌ وزیر کار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی، سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را مصرف می‌کند. این میزان به پنج بخش تقسیم می‌شود.

بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به سفره خارجیان، بخشی از آن به جیب تولیدکنندگان خارجی و بخش پنجم به جیب مصرف‌کنندگان می‌رسد.

بخش پنجم به صورت کاملاً نامتوازن به جیب مردم می‌رفت و کسی که بیشتر مصرف می‌کند بهره بیشتری می‌برد.

در این طرح ما ارز را به نرخ آزاد حساب می‌کنیم و صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم.

با این طرح اولا قاچاق کاهش می‌یابد. دوما انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می‌شود. این می‌تواند خود به خود کنترل‌کننده قیمت باشد تا جایی که حتی به قیمت‌های اولیه برمی‌گردد، و ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی به شدت کاهش می‌یابد.

برنامه دولت برای آثار روانی گران شدن کالا

حجت اله عبدالملکی افزود: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره‌ای رخ می‌دهد بسیار محدود است. بحث دیگر اثر روانی گران شدن کالاها است که دولت برای آن هم برنامه دارد.

وزیر کار گفت: از این طرح حتی یک ریال سهم دولت نمی‌شود و تمام ارز تخصیصی به خود مردم می‌رسد.

عبدالملکی افزود: در این دولت از همان اول این بحث بود که تعیین تکلیف شود. هرچند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.

هر یک ماهی که اجرای این طرح به تاخیر بیفتد ۳۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه که می‌توانست به مردم برسد از بین می‌رفت.

تکلیف معترضان به یارانه جدید چیست؟

عبدالملکی گفت: دو گروه داریم که می‌توانند اعتراض کنند. اول گروه‌هایی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت نمی‌کردند و به طور کلی در داده‌های رفاهی نبودند. همانطور که می‌دانید این داده‌ها از سال ۹۳ ثبت‌نام جدید انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری نیست گفت: در روزهای آینده این سامانه با همکاری سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات کارش را شروع می‌کند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا