اخبار مهم اقتصادی

شرایط ثبت نام مسکن رییسی آسان شد

از این پس تمام کسانی که از میانه سال ۹۵ به بعد مالک آپارتمان نبوده‌اند می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

شرایط ثبت نام مسکن رییسی آسان شد

به گزارش بورس فردا و بن نقل از همشهری، براساس آخرین اصلاحاتی که در شروط چهارگانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن انجام شده، شرط نداشتن سابقه مالکیت از سال 1384به بعد اصلاح شد و دوره زمانی آن از 16سال به 5سال رسید. حالا تمام کسانی که از میانه سال 95به بعد مالکیت خصوصی نداشته‌اند، فرم جیم آنها سبز است و می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.
به گزارش همشهری، طرح‌های حمایتی دولت در بخش مسکن همواره متکی به احراز 4شرط کلی برای متقاضیان است و آنها باید ضمن متأهل بودن، از ابتدای انقلاب از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده نکرده و در شهر محل تقاضا نیز 5سال سابقه سکونت داشته باشند. البته شرط سابقه 5سال سکونت پیش از آغاز ثبت‌نام مسکن دولتی برای مهاجران از کلانشهرها به سایر شهرهای کشور به‌غیراز استان تهران تعدیل شد و به یک سال رسید؛ اما شرط چهارم، نداشتن سابقه مالکیت خصوصی از سال 1384به بعد بوده که حالا این شرط برای همه متقاضیان ثبت‌نام مسکن دولتی به 5سال کاهش یافته است.

گشایش برای مالباختگان قبل از 95
در دهه 90و به‌خصوص از میانه سال 96به بعد که در سایه تحریم‌ها و جهش چندین باره نرخ ارز، پرش‌های متوالی نرخ تورم مصرف‌کننده نیز تجربه شد، بسیاری از خانوارها برای پوشش دادن هزینه‌های خود مجبور به استفاده از سرمایه‌گذاری و دارایی‌های قبلی شدند. در این میان برخی نیز در مقاطع پرتنش اقتصاد نظیر صعود پرحاشیه بورس در ابتدای سال 1399، برای کسب بازده بالا و رفع مشکلات مالی خود نسبت به تبدیل و انتقال سرمایه‌گذاری‌های خود به بازار سرمایه اقدام کردند. در این وضع بسیاری خانه‌های خود را فروختند تا با چند برابر کردن آن در بورس، خانه بزرگ‌تر و مناسب‌تری خریداری کنند و گرهی از مشکلات اقتصادی خود باز کنند. درنهایت اما، با ریزش سنگین قیمت سهام در بورس تهران، سرمایه این افراد حتی تا یک‌دهم مبلغ اولیه کاهش پیدا کرد و پرش صد درصدی قیمت مسکن در همین دوره نیز دلیل مضاعفی شد تا خانه‌دار شدن دوباره به رؤیایی بعید برای این افراد تبدیل شود. در این وضعیت با توجه به شرط دوره مالکیت در ثبت‌نام مسکن دولتی، این افراد حتی امکان ثبت‌نام و خرید در نهضت ملی مسکن را نیز نداشتند و حمایت‌های دولتی هم شامل حال آنها نمی‌شد؛ حالا با تغییراتی که در اثر پیگیری وزارت راه و شهرسازی در شرایط دریافت مسکن دولتی اعمال شده، فعلاً مالباختگان 5سال قبل یعنی کسانی که از میانه سال 95به قبل، مالکیت خصوصی خود را از دست داده باشند، اجازه دارند در نهضت ملی مسکن هم ثبت‌نام کنند؛ اما فرم جیم مالباختگان اخیر در اقتصاد ایران – به‌خصوص افرادی که خانه خود را فروخته و پول آن را در بورس باخته‌اند – همچنان قرمز است و حداقل تا 5سال بعد از تاریخ انتقال سند مالکیت خود، قادر به دریافت مسکن دولتی نخواهند بود.

شروط تخفیف شرط سکونت
در کنار اصلاح شرط دوره مالکیت، شرط 5سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضای مسکن دولتی یا شهر مادر شهرهای جدید نیز برای چند مورد استثنا تعدیل شده است به‌گونه‌ای این شرط برای مهاجران ازکلانشهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد و برای آن دسته از کارمندان دولت نیز که به استناد حکم دستگاه ذیربط به شهر دیگری جز استان تهران منتقل می‌شوند، شرط سابقه سکونت، اعمال نخواهد شد. البته چنانچه سیاستگذاران اصلی حوزه نهضت ملی مسکن، یعنی دولت و مجلس بخواهند مهاجرت معکوس از کلانشهرها به سایر نقاط کشور را ترویج کنند، بهتر است شرط سابقه سکونت این مهاجران را به صفر برسانند تا امکان مهاجرت افراد پس از تحویل گرفتن مسکن مهیا شود اما در عوض شروط محکمی برای جلوگیری برای واسپاری این واحدها به دیگران یا فروش آن اعمال کنند تا امکان سوءاستفاده از این مسئله وجود نداشته باشد.

پیش بینی بورس هفته سوم آذر 1400
وضعیت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن
براساس اظهارات محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی، از ابتدای آبان تا ظهر دیروز، بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه ثمن برای مشارکت در نهضت ملی مسکن و ساخت 4میلیون واحد مسکونی در 4سال ثبت‌نام کرده‌اند که البته هنوز اطلاعات آنها پایش نشده و مشخص نیست چه تعداد واجد شرایط دریافت مسکن دولتی هستند. به‌گزارش همشهری، در نهضت ملی مسکن، متقاضیان در ۵۴۰ شهر امکان ثبت‌نام دارند و تهرانی‌ها نیز به‌دلیل معرفی نشدن زمین و پروژه در داخل شهر، فقط در 3شهر جدید پرند، هشتگرد استان البرز و ایوانکی استان سمنان اجاره ثبت‌نام دارند که البته به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از این 3شهر قادر به جبران نیاز مسکنی متقاضیان تهرانی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا