اخبار مهم اقتصادی

سپرده گذاری روی سکه چطور است؟

افتتاح گواهی سپرده طلا، یکی از طرح هایی است که می توان در آن مشارکت کرد. در این گزارش به وضعیت سرمایه گذاری بر روی بازار سکه پرداختیم.

سپرده گذاری روی سکه چطور است؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز،  گواهی سپرده، سندی با محتوای سکه طلا است، با این تفاوت که مالک به جای نگهداری سکه به صورت فیزیکی با تحویل سکه خود به بانک با یک برگه‌ می‌تواند در بورس معامله کند.

در این گواهی، سکه در انبار بورس کالای ایران واقع در خزانه‌داری بانک‌ها نگهداری می‌شود. در این انبار پس از تایید اصالت سکه، گواهی سپرده سکه طلا صادر می‌شود.

سکه‌های مورد معامله در بورس کالا باید مورد تایید انبار و همگی سکه تمام بهار آزادی با عیار ۲۲ (درصد خلوص ۹۰۰ از ۱۰۰۰) و وزن ۸.۱۳۳ گرم باشند.

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰٫۰۱ یک سکه طلا است، یعنی برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی باید ۱۰۰ گواهی سپرده تهیه کرد.

برای مثال اگر قصد خرید شش سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید ۶۰۰ گواهی سپرده بخرید. به طور ساده‌تر می‌توان گفت تعداد سکه‌هایی که قصد خرید دارید را ضرب در ۱۰۰ کنید.

مزیت گواهی سپرده سکه طلا نسبت به نگهداری فیزیکی

– نگهداری گواهی سپرده سکه طلا در مقایسه با فیزیک آن دارای امنیت کامل بوده و توسط بانک تضمین می‌شود و در برابر انواع حوادث از قبیل سرقت، آتش سوزی، زلزله و … بیمه می‌شود.

– گواهی سپرده سکه طلا قابلیت وثیقه‌گذاری برای اخذ انواع تسهیلات را دارد.

– سکه‌های موجود در خزانه بانک‌ها، توسط کارشناسان متخصص و رسمی اصالت سنجی می‌شود.

– گواهی سپرده سکه طلا قابلیت معامله آنلاین در بورس کالا را دارد.

– نرخ کارمزد نقل و انتقال گواهی سپرده سکه طلا در بورس، نسبت به بازار کمتر است.

– یک روز کاری پس از فروش، دریافت وجه فروش گواهی سپرده سکه طلا امکان‌پذیر است.

– تعیین قیمت سکه طلا بر اساس عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌شود.

چگونه گواهی سپرده سکه طلا را باطل کنیم؟

گواهی سپرده سکه طلا قابلیت ابطال دارد و می‌توان به جای آن، صورت فیزیکی سکه را دریافت کرد. در گام اول باید به کارگزار مراجعه کرد و درخواست ابطال گواهی داد.

گام دوم دریافت نوبت از اداره کل مدیریت خزانه‌داری است، در نهایت می‌توان با مراجعه به خزانه سکه طلا، سکه را به صورت فیزیکی دریافت کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که گواهی سپرده سکه طلا شرایط بهتری نسبت به خرید سکه دارد و می‌توان در معاملات سکه در بورس کالا سود بیشتری به دست آورد.

سکه بخریم یا گواهی سپرده؟

همانگونه که گفته شد خرید طلا یا سکه به صورت فیزیکی خطرات و مشکلات خاص خود دارد. نگهداری سکه یا طلا نیز باید به درستی انجام شود. یکی از بهترین راه‌های نگهداری استفاده از گواهی سپرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی خرید گواهی سپرده نیز خطراتی دارد و ممکن است با نوسان قیمت در بورس فرد زیان کند.

یکی دیگر از مشکلات این سرمایه‌گذاری عدم دسترسی به سکه است. ممکن است شما در طول دوره سرمایه‌گذاری نیاز به سکه طلا پیدا کنید، در این صورت باید حداقل یک هفته صبر کنید تا به سکه خود دسترسی پیدا کنید.

خرید سکه و نگهداری آن به صورت فیزیکی معایب و مزایای خاص خود را دارد و از سوی دیگر گواهی سپرده نیز می‌تواند امنیت و سودآوری بیشتری داشته باشد. نوع سرمایه‌گذاری به فرد و پیش‌بینی آن از آینده بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا