آموزش بورس

سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟

در این پست قصد داریم در مورد حجم معاملات و انواع آن و سیگنال هایی که میتوانیم از حجم معاملات برای تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش سهم های خود بگیریم صحبت کنیم. هدف اصلی از این پست پاسخ دادن به سوالات “سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟ “، “چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم؟” می باشد اما برای پاسخ دادن به این سوال باید به تعریف و چیستی حجم معاملات اشاره کنیم. حجم معاملات یکی از مفاهیم مهم در بورس می باشد و تحلیلگران از اندیکاتور حجم یا Volume به منظور بررسی یک سهم استفاده می کنند. مطالبی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند به شرح زیر می باشند:

سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟
سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟

منظور از حجم معاملات در بورس چیست؟

سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟


منظور از حجم معاملات در بورس چیست؟

سیگنال گرفتن از حجم معاملات
سیگنال گرفتن از حجم معاملات

در بازار بورس و فرابورس انواعی از اصطلاحات مهم وجود دارند که برای سرمایه گذاران و سهامداران به منظور انجام معاملات و کسب سود بیشتر بسیار اهمیت دارد اما در این راستا به غیر از شاخص کل و تغییرات آن و صف خرید و صف فروش، حجم معاملات هم بسیار مهم است چرا که سرمایه گذاران و سهامداران پس از بررسی قیمت سهم و نماد به بررسی حجم معاملات سوق داده میشوند. در مورد اهمیت حجم معاملات باید به این نکته اشاره کرد که حجم معاملات سهم حتی در تحلیل تکنیکال هم بررسی میشود زیرا هر تغییری که در حجم معاملات رخ میدهد در پیش بینی روند آتی قیمت و شاخص سهام مختلف اثرگذار است. در واقع به تعداد معاملات خرید و فروشی که در یک بازه زمانی بر روی یک سهم انجام می­‌پذیرد، حجم معاملا‌ت آن سهم گفته میشود و به تعداد معاملات خرید و فروش کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی، حجم معاملات بازار گفته می­­‌شود. این حجم معاملات میتواند به صورت هفتگی، روزانه، ماهانه و یا سالانه برای شاخص بورس، شاخص صنعت و… صورت پذیرد.


چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم؟


سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟
سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟

برای مشخص تر شدن مفهوم سیگنال گرفتن از حجم معاملات بهتر است تعریف کوتاهی از سیگنال گرفتن را مرور کنیم. سیگنال دهی در بورس به معنای اعلام قیمت و زمان خاص ورود و خروج به یک سهم توسط یک تحلیلگر به سرمایه گذاران است. یکی از ویژگی های اصلی حجم معاملات این است که روند معاملات را به سمت فروش و یا خرید نشان میدهد که در تحلیل سهام و سیگنال گرفتن میتوان از آن بسیار استفاده کرد. هرچه حجم معاملات به سمت خرید بیشتر باشد نشان دهنده تمایل خریداران به سهم می باشد و بلعکس اگر حجم معاملات به سمت فروش بیشتر باشد حاکی ار تمایل سرمایه گذاران و سهامداران به فروش سهم می باشد.

اگر حجم معاملات به سمت مثبت باشد میتوان این چنین پیش بینی کرد که سهم حرکت صعودی در روزهای آتی خواهد داشت و اگر حجم معاملات حرکت نزولی را تجربه کند، احتمال حرکت منفی برای سهام وجود دارد و همین امر میتواند برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که میتوانند با تحلیل تکنیکال و بنیادی و استفاده از روش ها و استراتژی های دیگر از یکسو، و از سوی دیگر استفاده از همین حجم معاملات سیگنال خوبی برای معاملات خود بگیرد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در روش تکنیکالی اگر قیمت به نقطه حمایت برسد میتوان این انتظار را داشت که با افزایش تقاضا رو به رو میشویم و بلعکس، زمانی که قیمت ها به نقطه مقاومت برسند افزایش فروش را در آن سهم تجربه می کنیم.

نکته* زمانی پیش می آید که به صورت یکباره و ناگهانی حجم معاملات افزایش پیدا کرده و با تغییر قیمت سهام روبه رو می شویم و این خود میتواند یک نشانه و یا سیگنال برای تحلیلگران و سرمایه گذاران باشد، اما نباید فقط به خاطر افزایش حجم معاملات تصمیم به خرید یا فروش یک سهام کرد بلکه باید عوامل دیگر را هم بررسی کرد.

مطالب مرتبط و مهم:

نکات قابل توجه پیش از خرید و فروش سهام در بورس ایران

خرید و فروش سهام به صورت آنلاین در بورس چگونه است؟

خرید سهام چگونه است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا