اخبار بورس

جذب۲۰ هزار میلیارد تومان سود خالص ۱۱ شرکت فولاد ساز کشور

با توجه به جداول آماری مربوطه امروز ،  که بیان کننده آن است که میزان فروش فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان رسید، فولاد خوزستان ۱۱ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان و ذوب آهن نیز سومین فولاد ساز پرفروش رقم هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد.

البته اماری که پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت داد ازی این قرار بود : گروه آهن و فولاد در بورس در دوره چهار سال گذشته یک هزار و ۴۸۰ درصد (رشد ۱۵ برابری) افزایش داشته و در حالی که کل بورس یکهزار و ۹۵ درصد (رشد ۱۰ برابری) افزایش را ثبت کرد.

سال گذشته نرخ رشد فروش سالانه فولاد هرمزگان رقم ۳۱۴ درصد را ثبت کرد که بالاترین میزان در بین واحد های فولادی مورد بررسی، سپس آهن و فولاد ارفع رقم ۹۶ درصد را نشان داد، فولاد سپید فراب کویر و امیرکبیر کاشان به ترتیب ۹۱ و ۹۰ درصد را ثبت کردند.

فولاد آلیاژی، کاوه جنوب کیش و صنایع فولاد آلیاژی یزد به ترتیب ۷۹، ۷۸ و ۷۴ درصد رشد فروش سالانه در ۱۳۹۸ داشتند و در کانال ۷۰ درصدی قرار گرفتند .

همچنین فولاد با ۶۷ درصد، ذوب آهن ۶۱ درصد، فولاد خوزستان با ۵۸ درصد و فولاد مبارکه ۴۹ درصد رشد فروش سالانه را پارسال ثبت کردند.

وزارت صنعت به تازگی آمار داد: صنعت فولاد ایران حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند و یارانه ای که از این بابت به مجموعه فولادی ها می رسد، اکنون با وجود قیمت پایین نفت چهار هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان است.

چنانچه قیمت نفت به هربشکه ۵۰ تا ۷۰ دلار برسد، میزان یارانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد، برق و آب هم اینگونه برآورد می شود.

ثبت بیشترین سود سالانه فولادسازان

جداول مورد بررسی نشان می دهد که نرخ رشد سود سالانه فولاد هرمزگان بالاترین میزان را در سال گذشته با رقم ۳۱۴ درصد ثبت کرد، سپس فولاد امیر کبیر کاشان ۳۰۴ درصدو فولاد سپید فراب کویر رقم ۲۴۹ درصد را نشان داد.

فولاد آلیاژی با ۱۸۶ درصد، آهن وفولاد ارفع ۱۴۳ درصد، ذوب آهن و فولاد خراسان مشترک هریک ۱۳۱ درصد رشد سود سالانه داشتند.

علاوه براین فولاد مبارکه، صنایع فولاد آلیاژی یزد، و فولاد خوزستان به ترتیب با ۷۷، ۷۵ و ۷۳ درصد رشد سود در سال ۹۸ داشتند و فولاد کاوه جنوب کیش هم رقم ۶۸ درصد را نشان داد.

وزارت صنعت خطاب به فولاد سازان گفته بود، با وجود یارانه سوخت، آب و برق مورد استفاده، ایا باید فولاد را به نرخ جهانی در داخل عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا