آموزش بورس

بازارگردانی در بورس به چه معنی است و صندوق بازارگردانی چیست؟

با توجه به گستردگی دنیای بورس و فعالیت های گسترده ای که افراد در بورس دارند طبیعی است که سوالاتی حتی برای کسانی که آشنایی کاملی با بورس دارند پیش بیاید. یکی از سوال های متداولی که برای اکثر سهامداران و سرمایه گذاران پیش می آید این است که “بازارگردانی در بورس به چه معنی است؟” “صندوق بازارگردانی چیست؟” به طور خلاصه باید گفت که، بازارگردانی در بورس به منظور کاهش نوسانات قیمت در بازار و تامین نقدشوندگی انجام می شود.

بازارگردانی به چه معنی است؟
بازارگردانی به چه معنی است؟

مباحثی که در پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • بازارگردانی در بورس به چه معنی است؟
  • صندوق بازارگردانی چیست؟
  • مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟

بازارگردانی در بورس به چه معنی است؟


به فعالیت هایی مانند: کاهش دامنه نوسانات قیمت اوراق بهادار، تامین نقدشوندگی اوراق بهادار و اقدامات این چنینی که انجام میشود بازارگردانی می گویند. بازارگردانی در بازار بورس الزامی است چرا که منجر به شفافیت معاملات در بازار بورس میشوند و از طرفی مانع از ایجاد صف های شدید خرید و فروش میشوند. اما بازارگردان کیست؟ طبق تعریف ویکی پدیا بازار گردان (Market maker) افراد یا شرکت‌هایی هستند که با هدف کسب سود، اقدام به خرید و فروش دارایی مالی (اوراق بهادار) یا کالاهای اقتصادی کرده و بنا به ماهیت عملکرد، از نوسانات ناخواسته قیمت دارایی می‌کاهند.


صندوق بازارگردانی چیست؟


همانطور که در قسمت فوق ذکر شد، بازگردانی عملی است که به منظور تامین نقد شوندگی و کاهش نوسانات قیمت های بازار بورس انجام می پذیرد. صندوق های بازارگردانی در واقع توسط خانواده ای از سهام ایجاد میشود و توسط همان اداره و مدیریت میشوند. هدف اصلی صندوق بازارگردانی متعادل نگه داشتن و حفظ تعادل سهام ها و قیمت آن ها است و سعی در نزدیک کردن قیمت سهم ها به ارزش ذاتی آن ها دارد.

بازارگردانی در بورس
بازارگردانی در بورس

با از بین بردن صف های فروش و خرید میتوان این توقع را داشت که معاملات روان تر و سریعتر انجام میشوند و به همین واسطه نقدینگی هم افزایش پیدا میکند. نحوه عملکرد صندوق بازارگردانی بدین صورت است که مقداری از سهام شرکت هایی که در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند را در اختیار داشته و با استفاده از آن سرمایه ها اقدان به خرید و فروش می کند که همین امر موجب تعادل در ارزش سهام آن شرکت میشود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که کارمزد معاملات صندوق بازارگردانی پایین است و مبلغ زیادی برای کارمزد ندارند. سازمان بورس برای حمایت از صندوق بازارگردانی در کارمزد معاملاتشان 80 درصد تخفیف داده است.

 

 


مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟

مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟
مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟

اگر بخوواهیم به سوال ” مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟ ” پاسخ دهیم باید بگوییم که، کاهش کارمزد و هزینه‌های معاملات صندوق به ‌واسطه معافیت‌های در نظر گرفته‌ شده، کاهش محدودیت‌های اعطای اعتباردهی و تسهیلات به صندوق با عنایت به اساسنامه آن و در اختیار قرار دادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات این ها عواملی هستند که صندوق بازارگردانی را بااهمیت می کنند و به عبارتی مزیت صندوق بازارگردانی به حساب می آیند.

سرمایه گذاران صندوق بازارگردانی فقط سهامداران حقوقی هستند و میتوان حدس زد که سود و مزیت های صندوق بازارگردانی هم فقط به افراد حقوقی می رسد اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که صندوق بازارگردانی به افراد حقیقی هم به صورت غیر مستقیم سود میرساند بدین صورت که، شرکت‌هایی که وارد این صندوق‌ها می‌شوند سهام خود را در بازار بورس و برای افراد حقیقی ارائه داده‌اند و چنانچه صندوق های بازارگردانی برای ثابت ماندن ارزش سهام این شرکت‌ها تلاش کنند، سرمایه‌گذاران حقیقی هم از آن سود می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا