اخبار مهم اقتصادی

جزئیات وام مسکن کارگری

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته، قرار بود به کارگران وام ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود. آیا کارگران توانستند از این وام استفاده کنند؟

جزئیات وام مسکن کارگری!

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز،  آذرماه سال گذشته محمدجعفر کبیری، معاون تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی گفته بود که برای خانه‌دار شدن کارگران قرار است وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت کنند اما پس از گذشت یک ‌سال کارگران نتوانسته‌اند از این وام استفاده کنند.

وام کارگری با شرایط خاص بگیرید

برخی از بانک‌ها وام کارگری می‌دهند ولی با شرایط خاص! حداقل باید ۲۰ میلیون تومان در حساب کارگر پول باشد، دو ضامن معتبر داشته و در برخی موارد نیز باید بیمه شده تامین اجتماعی باشد. زمانی که یک کارگر ۲۰ تومان پول، ضامن معتبر و بیمه دارد چرا باید به سراغ وام برود؟

پیگیری‌های تجارت نیوز نشان می‌دهد که به اغلب کارگران در صنعت ساختمانی اعلام شده که هیچ وام کارگری وجود ندارد و اقدامی انجام ندهید.

بکی از کارگران ساختمانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: من از آذر ماه سال گذشته به دنبال وام رفتم، هر روز یک مشکل جدید پیش می‌آمد تا اینکه چند ماه پیش گفتند که وامی به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد و به دنبال آن نباشید. پس وام کارگری برای چه کسانی است؟

چندی پیش نیز یک یک مقام مسئول کارگری گفته بود که وام مسکن به کار کارگر نمی‌آید و آنها با حقوق حداقلی و دریافتی اندک، ۲۰۰ سال باید کار کنند تا صاحب یک خانه شوند. تا وقتی امنیت شغلی کارگر تضمین نشود و حقوق و دستمزد کارگر نسبت به تورم به روز و واقعی نشود، صحبت از وام مسکن کارگری معنی پیدا نمی‌کند.

چرا به کارگران وام تعلق نمی‌گیرد؟

برخی از کارگران و فعالان این حوزه نسبت به وام و بازپرداخت آن گلایه دارند و در شبکه اجتماعی توییتر واکنش نشان داده اند: «تجمع کارگری داشتم برای اعتراض به بروز مشکلاتی در صندوق پس‌انداز، کسری حقوق و قطعی وام کارگری اما….؟؟»

«دستمزد کارگر دو میلیون و هشتصد هزارتومان است. جوان تازه کار با حقوق کارگری الان بخواد ازدواج کنه باید ماهی ۱٫۵ وام ازدواج پرداخت کنه و ۱٫۵ اجاره خونه بده. کل دریافتیش رو باید بده قسط وام و اجاره. چی بخوره؟ واقعا به کجا داریم میریم »

«یکی بیاد واسه من توضیح بده کارگری که ۴ تومن حقوقشه چطوری میتونه ماهی ۳/۵ الی ۵ تومن قسط وام دولت رو بده؟؟ اینجوری میخواید قشر ضعیف جامعه رو خونه دار کنید؟»

بررسی‌ نشان می‌دهد که طرح وام مسکن اعلام شده توسط معاون وزیر کار دولت دوازدهم عملی نشده و تنها در قالب وعده برای کارگران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا