فراتر از خبر

هزینه جراحی کیست مویی چقدر است؟

آیا قرمزی و درد پایین کمرتان برایتان آزاردهنده شده و متوجه فرورفتگی هایی در ناحیه دنبالچه با موهایی در درون آن و درد اطرافش شده اید؟ اگر اینطور است، با به شما بگوییم که دارای علائم و نشانه‌های کیست مویی هستید و باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.  کیست مویی معمولا در صورت برگشت مو به داخل پوست و رشد در دردون آن ایجاد می شود. اگر کیست مویی عفونی شود، می تواند درد زیادی داشته باشد. کیست را می توان با ایجاد برش کوچکی در آن تخلیه کرد، اما در مواردی به جراحی نیاز خواهد بود.

هزینه جراحی با توجه به فاکتورهای مختلفی تغییر می کند، بنابراین برای آشنایی بیشتر با این موارد و هزینه درمان کیست مویی تا انتهای این مطلب همراهمان بمانید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی در نزدیک چین بین باسن یا نزدیک به دنبالچه رخ می دهد. تشکیل کیست در اثر برگشت مویی و آلودگی های دیگری ناشی از سلولهای پوست مرده و حبس آنها در یک حفره رخ می دهد.

رشد موی برگشتی در زیر پوست ادامه می یابد و حتی منجر به بروز عفونت و تبدیل به یک آبسه یا تاول می شود؛ این آبسه معمولا پر از چرک با بوی تعفن خواهد بود.

درد ناشی از کیست مویی عفونی معمولا بسیار زیاد است و انگار ناحیه دنبالچه را روی یک نقطه تیز قرار داده اید و خود را به آن می فشارید.

بسیاری از بیماران بعد از تخلیه چرک داخل کیست که ممکن است به خودی خود یا تحت روشهای پزشکی رخ دهد، با کیست مویی مواجه می شود. سینوس به حفره ای در زیر پوست گفته می شود که به سطح پوست متصل می شود. با ابتلا به کیست مویی، عفونت از کیست به مسیر سینوسی منتشر می شود و به تدریج می تواند تبدیل به یک عفونت عود کننده و شدیدا دردناک شود.

هدف جراحی کیست مویی

هدف جراحی کیست مویی

معمولا اجرای جراحی برای پاکسازی عفونت و درمان کیست مویی ضروری است و این فرایند معمولا به صورت سرپایی انجام می شود.

چه کسانی برای جراحی کیست مویی مناسب هستند؟

جراحی کیست مویی

اینسیژن و درناژ

پزشکتان در موارد زیر، اینسیژن و درناژ (Incision and drainage) را برای درمان کیست مویی پیشنهاد می کند:

  • اولین باری باشد که تحت درمان کیست مویی قرار می گیرد.
  • عفونتتان جزئی باشد

فرایند اینسیژن و درناژ در درمان 60 درصد از موارد کیست مویی موفق است. پزشکان برای حفظ نتیجه بدست آمده معمولا به افراد پیشنهاد می کنند تا با تراشیدن، موم انداخن یا لیزر موهای زائد از بازگشت عفونت جلوگیری کنند.

جراحی تخلیه کیست مویی

اگرچه اینسیژن و درناژ اولین اقدامی است که معمولا برای درمان کیست مویی در نظر گرفته می شود، اما در موارد زیر با پیشنهاد جراحی از سوی پزشک مواجه خواهید شد:

  • قبلا اینسیژن و درناژ انجام داده اید، اما با بازگشت کیست مویی مواجه شده اید.
  • عفونتتان شدید باشد.
  • چند کیست مویی و مجرای سینوسی

روش‌های جدید برای درمان کیست مویی

روشهای تهاجمی جراحی جدید با نتایح امیدوار کننده ای در درمان کیست مویی همراه شده است. از جمله این روشها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابلیشن کیست مویی با هدایت ویدیویی (VAAPS)
  • درمان اندوسکوپیک کیست مویی (EPiST)

آمادگی برای عمل

در اینجا می خواهیم نگاهی به روند آمادگی برای هر فرایند داشته باشیم:

اینسیژن و درناژ

معمولا قبل از انجام اینسیژن و درناز به هیچ آماده سازی خاصی نیاز نخواهد بود. بهتر است لباس راحتی بپوشید تا پزشکتان دسترسی راحتی به ناحیه کیست مویی داشته باشید.

جراحی تخلیه کیست مویی

جراحی کیست مویی

بعد از جراحی به دلیل مصرف داروهای مسکن و بیهوشی نمی توانید رانندگی کنید، بنابراین باید کسی را داشته باشید که شما را به خانه برساند. در همان روز جراحی از بیمارستان یا مرکز درمانی مرخص می شوید. رعایت دستورات قبل از جراحی پزشک برای حداقل سازی احتمال بروز مشکلات، ضروری است. پزشکتان احتمالا مصرف بعضی داروهای خاص یا مکمل های گیاهی را در کنار سیگار و دخانیات منع می کند.

آنها همچنین ممکن است که دستورالعمل خاصی را برای زمان حمام و غذا خوردن قبل از جراحی به شما بدهند. معمولا توصیه پزشکان به غذا نخوردن از 8 ساعت قبل از جراحی است. با توجه به قرارگیری بخش عمده هزینه جراحی کیست مویی تحت پوشش بیمه، حتما دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید.

هزینه درمان کیست مویی چقدر است؟

متوسط هزینه جراحی کیست مویی به محل زندگی، نوع روش درمان، جراح، مرکز درمانی و درصد پوشش بیمه شما بستگی دارد. روش ساده اینسیژن و درناژ برای کیست های کوچک و بدون مشکل بخصوصی، معمولا هزینه کمتری در مقایسه با جراحی کیست مویی خواهد داشت. اما جراحی کیست مویی دارای نرخ موفقیت بالاتر و دائمی بودن نتیجه است.

هزینه های اضافه درمان کیست مویی

  • آزمایشات: قبل از انجام جراحی، برای تایید اینکه آیا گزینه مناسبی برای جراحی هستید یا خیر، به آزمایشات معمولی مثل آزمایش خون و ادرار، عکس اشعه ایکس از سینه و سیگموئیدوسکوپی نیاز خواهید داشت.
  • دستمزد جراح: برآوردهای ارائه شده در بالا ممکن است دستمزد جراح را در نظر گرفته باشد یا خیر که این موضوع به سیستم صدور فاکتور بستگی دارد. اگر می خواهید بدانید که هزینه جراح در فاکتور آورده شده یا خیر، حتما از حسابداری مرکز درمانی سوال کنید تا بودجه خود را متناسب با آن تنظیم کنید. هزینه جراح تاثیر قابل توجهی بر هزینه جراحی کیست مویی می گذارد.
  • هزینه بیهوشی: هزینه متخص بیهوشی هم معمولا مثل هزینه جراح به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود که آن هم به سیاست صدور فاکتور مرکز بستگی دارد. هزینه متخصص بیهوشی معمولا به مدت زمان درمان، نوع بیهوشی و تخصص متخصص بستکی دارد. اگر جراحی در مطب پزشک انجام شود، دیگر نگران این هزینه ها نخواهید بود؛ اما اگر قرار به بستری شدن در بیمارستان باشد، باید بدانید که این هزینه ها را هم در کنار هزینه بستری احتمالی در نظر بگیرید.
  • مرکز درمانی: هزینه تسهیلات مرکز جراحی، مطب پزشک و بیمارستان هم بودجه خودش را می طلبد. برای اطلاع دقیق از موارد آورده شده در فاکتور، از مسئول صدور آن سوال کنید. معمولا مطب پزشک، ارزان ترین گزینه است، در حالیکه جراحی های پیچیده در بیمارستان انجام می شود که گران ترین گزینه محسوب می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا