فراتر از خبر

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

به‌طورکلی وسایل سرمایشی و گرمایشی از نیازهای اصلی و اولیه محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی، درمانی، ورزشی و غیره هستند؛ بدین صورت که با تنظیم دمای محیط و مناسب‌سازی شرایط، فضای آسایش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورند. در سال‌های اخیر صنعت تولید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی رشد قابل توجهی داشته و شاهد تولید انواع مختلف کولر و بخاری باکیفیت و راندمان بالا در دنیا هستیم. در این‌خصوص عملکرد کولرهای گازی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مزایای فراوانی دارد؛ اما از آن‌جایی‌که بعضی مصرف‌کنندگان کولر گازی و اسپلیت دو منظوره (سرمایش و گرمایش) از نحوه عملکرد این محصول رضایت ندارند، در این بخش به بررسی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی می‌پردازیم. زیرا یکی از دلایل اصلی بروز نقص در سیستم کولر گازی و اختلال در نحوه عملکرد آن به بخش گرمایش کولر گازی مربوط می‌شود.

 

کولر گازی چیست؟

به وسایل سرمایشی که با استفاده از کمپرسور، کندانسور و مبرد هوای گرم محیط را جذب نموده و هوای خنک را به درون فضا انتقال می‌دهد، کولر گازی می‌گویند. کولرهای گازی سه نوع پنجره‌ای، پرتابل و دو تکه (اسپلیت) دارند و متناسب با نیاز مصرف‌کننده و شرایط محیط در ابعاد و اندازه‌های مختلف با ظرفیت‌های 12000، 18000، 24000، 30000، 36000 و بالاتر، تولید و روانه بازار شده است. در این میان بعضی از کولرها با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا دو قابلیت سرمایش و گرمایش را به‌طور همزمان دارند؛ بدین صورت که در فصل‌های گرم سال به‌عنوان کولر و در فصل‌های سرد سال به‌عنوان بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول نیز براساس کارایی، مصرف برق و استهلاک ناشی از تولید سرما (برودت) و گرما، پس از مدتی دچار مشکلات متعددی می‌شود. به همین جهت باید با معایب استفاده از گرمایش کولر گازی آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کولر گازی را برای محیط‌های خانگی، اداری، درمانی و غیره انتخاب نموده و خریداری کنید.

نحوه عملکرد کولر گازی دو منظوره (سرمایشی و گرمایشی)

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، یک کولر گازی از سه بخش اصلی کمپرسور، کندانسور و مبرد تشکیل شده است. این اجزا با همکاری و تعامل مستمر، موجب خنک و گرم شدن فضا می‌شوند؛ بدین صورت که با روشن شدن کولر گازی کمپرسور شروع به کار نموده و گاز فرئون را درون لوله‌های درهم تنیده به حرکت در می‌آورد. پس از آن کندانسور و مبرد با جذب هوای گرم در طی عملیاتی آن را به مایع تبدیل نموده و سپس مایع شروع به تبخیر شدن می‌کند. این فرآیند منجربه تولید سرما می‌شود و هوای خنک تولید شده به وسیله فن وارد محیط می‌شود. در واقع عملکرد کولر گازی کاملاً شبیه به یخچال است و هوای خنکی که در محیط احساس می‌کنید، ناشی از فعالیت سه بخش اصلی کولر گازی است.

تا این‌جای کار با نحوه عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی آشنا شدید؛ اما به دلیل این‌که کولر گازی دو منظوره در فصول سرد سال به‌عنوان بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنایی با سیستم گرمایشی این محصول نیز خالی از لطف نیست و تا حدود زیادی موجب تسریع فرآیند عیب‌یابی کولر گازی و رفع مشکلات آن می‌گردد. سیستم گرمایش کولر گازی عملکردی کاملاً بالعکس سیستم سرمایشی دارد؛ بدین ترتیب که با دریافت انرژی لازم برای تغییر حالت و عملکرد دما را تنظیم می‌نماید. در این حالت با تبدیل مبرد از حالت گاز به مایع و بالعکس دمای محیط کاهش یا افزایش می‌یابد؛ به‌عبارت دیگر اگر دما و حرارت پنل در فصل سرد سال افزایش پیدا کند، به نسبت میزان بیشتری از مایع به گاز (بخار) تبدیل می‌شود و در صورتی‌که قصد کاهش دما داشته باشیم، مقدار بیشتری از گاز درون مبرد به مایع تبدیل می‌گردد.

«خاطر نشان می‌شود که همین چرخه وارونه درون کولر گازی‌های دو منظوره، موجب کاهش طول‌عمر و افزایش استهلاک آن‌ها می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه نفص و اختلال در نحوه عملکرد کولر گازی دو منظور می‌توانید سیستم گرمایش آن را به‌طور کامل از کار بیندازید و فقط از سیستم سرمایش آن در فصل‌های گرم سال استفاده کنید. این کار تا حد زیادی موجب افزایش طول‌عمر، بهبود کارایی و کاهش استهلاک کولر گازی می‌گردد. در واقع یکی از راهکارهای اصلی و مؤثر جهت شناسایی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی، قطع سیستم تولید گرمای آن است. تا کولر گازی صرفاً بر مدار تولید برودت (سرما) فعالیت نماید و کم‌تر دچار نقص فنی شود.»

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

چگونه بفهمیم کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا خیر؟

آگاهی نسبت به این‌که “کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا خیر؟” تا حد زیادی می‌تواند مصرف‌کنندگان را درخصوص استفاده از کولر گازی در فصل‌های سرد سال، عیب‌یابی و رفع مشکلات آن یاری نماید. در این راستا روش‌های مختلفی برای تست سیستم گرمایش کولر گازی وجود دارد. که به شرح زیر عبارتند از:

1- در ابتدا با مشاهده و بررسی ریموت کنترل کولر گازی می‌توانید از داشتن سیستم گرمایش اطمینان حاصل کنید؛ بدین صورت که با تغییر حالت mod کنترل به کولر، فن، چرخش باد و بخاری، می‌توان نسبت به این‌که “کولر گازی سیستم گرمایش دارد یا خیر؟” آگاهی پیدا کرد. بدیت ترتیب اگر در حالات mod گزینه بخاری وجود داشته باشد، یعنی این‌که کولر گازی سیستم گرمایشی دارد، در غیر این‌صورت کولر گازی صرفاً از سیستم سرمایش برخوردار است و برای استفاده در ماه‌های گرم سال مناسب خواهد بود.

2- پس از روشن کردن کولر با مشاهده نحوه فعالیت و پرتاب باد یونیت داخلی، می‌توانید از داشتن سیستم گرمایش در کولر گازی مطلع شوید. در این روش اگر با افزایش دما روی ریموت و پنل داخلی، حرارت قابل توجهی وارد فضا شود، متوجه خواهید شد که کولر گازی سیستم گرمایشی نیز دارد.

3- هنگامی‌که کولر روشن است، دمای آن را افزایش دهید، سپس به بیرون از محیط مراجعه نموده و دستان خود را روی لوله‌های خروجی از پنل خارجی کولر گازی بگذارید. در صورتی‌که لوله‌ها گرم باشد، یعنی این‌که کولر گازی روی حالت بخاری قرار دارد و سیستم گرمایش آن فعال است؛ البته به یاد داشته باشید که گاهی اوقات، گرمای لوله‌ها نشان‌دهنده اُفت کیفیت و عملکرد کمپرسور و همچنین کم بودن گاز کولر است؛ بدین جهت برای بررسی و سنجش سیستم گرمایش کولر گازی و کیفیت آن حتماً از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

در حالت کلی کولرهای گازی مجهز به سیستم گرمایش بامعکوس نمودن فرآیند تولید هوای خنک، گرما تولید نموده و بدین ترتیب به‌عنوان بخاری در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در این راستا کولرهای گازی دو منظوره مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان این نوع از لوازم سرمایشی و گرمایشی می‌بایست با معایب استفاده از گرمایش کولر گازی آشنا داشته باشند، تا پس از آن بتوانند درخصوص خرید این محصول تصمیم گیری نمایند. بعضی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب استفاده از گرمایش کولر گازی به شرح زیر عبارت است از:

 

1- وارد نمودن آسیب به محیط زیست

نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی موجب آسیب‌های زیست محیطی می‌شود؛ چرا که تولید گرما در کولرهای گازی توسط مبرد این سیستم گرمایشی انجام می‌شود و با افزایش دمای هوا موجب بروز آسیب به لایه اوزون و تأثیرات منفی بر محیط زیست می‌شود. از آن‌جایی‌که بشر به‌دنبال حفظ سلامت محیط زیست است، نمی‌توان از این عیب بزرگ چشم‌پوشی کرد و باید با انتخاب کولرهای گازی سرمایشی، راه‌های دیگری را جهت گرم کردن محیط انتخاب کنید.

2- محدودیت دمای فعالیت

برخلاف هیترهای برقی، بخاری‌های گازی و فن کویل‌ها، کولرهای گازی یک محدودیت دمایی جهت سرمایش و گرمایش محیط دارند؛ از این رو با افزایش یا کاهش بیش از حد دما در فصول مختلف سال، کولر گازی نمی‌تواند دمای محیط را بیش از حد تعریف شده، افزایش دهد. این مورد نیز یکی‌دیگر از معایب استفاده از کولر گازی دو منظوره است و تا به‌حال سبب شده که مصرف‌کنندگان این محصول با صرف‌نظر کردن از به‌کارگیری سیستم گرمایش کولر گازی، از سایر وسایل گرمایشی در فصل‌های سرد سال استفاده کنند.

3- آسیب به کمپرسور

عملکرد دوگانه کولرهای گازی جهت تولید سرما و گرما موجب وارد شدن آسیب به کمپرسور می‌شود؛ زیرا در ساختار کمپرسور از روان‌کننده‌های مختلف جهت افزایش کیفیت عملکرد، بهبود راندمان و طول عمر قطعات استفاده می‌گردد؛ این در حالیست که زمان استفاده از کولر گازی به‌عنوان سیستم گرمایشی، دمای کمپرسور بیش از اندازه افزایش می‌یابد. این افزایش غیرقابل کنترل دما موجب کاهش کیفیت روان‌کننده و در نهایت بروز آسیب به کمپرسور کولر گازی می‌شود.

4- هزینه بالای خرید

از دیگر معایب استفاده از گرمایش کولر گازی، می‌توان به قیمت بالای کولر گازی‌های دو منظوره اشاره کرد. همواره قیمت کولر گازی‌هایی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش هستند، به نسبت بیشتر از کولر گازی‌های تک‌کاره (سرمایشی) است. به نظر بسیاری از افراد صرف این هزینه برای تهیه کولر گازی دو منظوره مقرون به‌صرفه نیست و یک هزینه اضافی محسوب می‌شود.

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

سخن پایانی

براساس مطالب ارائه شده می‌توان گفت که معایب استفاده از گرمایش کولر گازی بیش از محاسن آن است و نمی‌توان فقط برای داشتن یک سیستم گرمایش و سرمایش همزمان و همچنین کاهش فضای اشغالی در محیط از این عیب‌ها صرف‌نظر کرد؛ از این‌رو می‌بایست با توجه به توان مالی، شرایط آب و هوایی محل سکونت، نوع محیط و کاربری آن درخصوص انتخاب و خرید کولرهای گازی دو منظوره تصمیم‌گیری کنید. معمولاً از این سیستم سرمایشی و گرمایشی در محیط‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود و ساعات محدود استفاده از کولر گازی دو منظوره سبب شده تا مصرف‌کنندگان توجه چندانی به معایب آن نکنند. در صورتی‌که کولرهای گازی در محیط‌های مسکونی ساعات بیشتری روشن هستند و این امر موجب افزایش هزینه‌های برق، سرویس و نگهداری کولر گازی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا