فراتر از خبر

بهترین روش برای جوانسازی پوست

نور آفتاب، بیماری‌های پوستی، افزایش سن و عوامل ژنتیکی می‌توانند سبب بروز مشکلات پوستی در قسمت صورت و دیگر قسمت‌های بدن شوند. این مشکلات پوستی شامل چین و چروک و اسکار آکنه، کک و مک، لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید و رگ‌های خونی قابل مشاهده می‌باشند. همچنین ممکن است رنگ پوست تغییر کرده و زیبایی ظاهر پوست کاهش پیدا کند.

روش‌های مناسب برای جوان‌سازی پوست

با افزایش سن، نتیجه سال‌ها سهل‌انگاری بر روی پوست قابل مشاهده می‌باشد. مواردی مانند تفریح در کنار ساحل و مصرف غذاهای ناسالم همگی به شکل مشکلات مختلف پوستی مانند اسکار آکنه، لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید، کک و مک، چین و چروک و خطوط ظریف بروز می‌کنند.

حتی افزایش و کاهش وزن نیز می‌توانند سبب بروز مشکلات پوستی شوند. روش‌های جوان‌سازی پوست سبب بهبود وضعیت ظاهری و افزایش زیبایی می‌شوند.

جوان‌سازی پوست از طریق روش‌های مختلفی مانند پیلینگ (لایه‌برداری) شیمیایی و لیزردرمانی انجام می‌شود. جوان‌سازی پوست متداول‌ترین روش بهبود ظاهری پوست می‌باشد. نوردرمانی نیز می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند.

برخی از انواع روش‌های جوان‌سازی پوست را می‌توان برای بخش‌های مختلف بدن مانند دست‌ها یا گردن استفاده کرد ولی بسیاری از افراد از جوان‌سازی پوست صورت برای رفع چین و چروک‌های صورت استفاده می‌کنند.

روش‌های مختلف جوانسازی پوست شامل چه مواردی می‌باشد‌؟

جهت جوان‌سازی پوست از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. انتخاب روش مناسب به اولویت‌ها و نتایج مورد نظر متقاضی بستگی دارد.

پیلینگ شیمیایی

در روش پیلینگ شیمیایی از فرمول‌های مختلف شیمیایی جهت بهبود ظاهر پوست آسیب‌دیده استفاده می‌شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در این روش مانند اسید تری‌کلرواستیک، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و موارد دیگر سبب بهبود اسکار ناشی از زخم می‌شوند. این روش سبب کاهش مشکلات پوستی شده و برای رفع لکه‌های پوستی و چین و چروک بسیار مناسب می‌باشد.

پیلینگ شیمیایی سبب ایجاد سایش بر روی پوست و لایه‌برداری اپیدرم (لایه بیرونی) پوست می‌شود. این روش سبب رفع آلودگی و باکتری از پوست و بهبود سطح ظاهری پوست می‌شود. امکان دارد مشاهده نتیجه درمان با پیلینگ شیمایی به چند هفته زمان نیاز داشته باشد.

درم‌ ابریژن

درم ابریژن یکی دیگر از روش‌های لایه‌برداری پوست می‌باشد. در این روش از ابزار ویژه برای برداشتن لایه فوقانی پوست (و بیشتر بر روی صورت) استفاده می‌شود. این روش سبب می‌شود که لایه‌های جدید پوستی جوان‌تر به نظر برسند. درم ابریژن در بافت‌های عمیق نفوذ کرده و مشکلاتی مانند خطوط ظریف، لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید، اسکار آکنه و مشکلات مربوط به رنگ پوست را رفع می‌کند.

درم ابریژن بایستی توسط متخصص پوست انجام شود. متخصص پیش از درمان، از ماده بی‌حسی جهت بی‌حس کردن پوست استفاده می‌کند. درم ابریژن یک روش سرپایی است و شخص بایستی پس از درمان از اقدامات مراقبتی توصیه شده از جانب پزشک استفاده کند.

جوانسازی پوست با لیزر

جوانسازی پوست با لیزر

نور و حرارت دو انرژی عمده در روش جوان‌سازی پوست با لیزر جهت برداشتن لایه فوقانی پوست و انتقال حرارت به لایه زیرین محسوب می‌شوند. این روش سبب تحریک رشد کلاژن و بهبود بافت و رنگ پوست می‌شود.

جوان‌سازی پوست با لیزر سبب آسیب‌دیدگی زیادی در قسمت پوست اطراف ناحیه درمان نمی‌شود و در نتیجه روش مناسبی برای جوان‌سازی در قسمت‌های حساس می‌باشد. زمان بهبودی به نوع لیزر مورد استفاده بستگی دارد. امکان دارد بهبودی به چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشد.

پیلینگ اسید گلیکولیک

در این روش، سلول‌های مرده از سطح پوست و لایه‌های زیرین پوست برداشته می‌شود. اسید گلیکولیک دارای مولکول‌های کوچکی می‌باشد و در نتیجه در عمق پوست نفوذ کرده و چربی‌هایی که از سلول‌های مرده حفاظت می‌کنند را از بین می‌برد. شدت پیلینگ به میزان اسید مورد نظر بستگی دارد. در صورت وجود میزان مناسب اسید، درمان در لایه‌های عمیق پوست اثر می‌کند. این روش همچنین چربی اضافی فولیکول‌های مو را از بین برده و سبب کاهش احتمال بروز آکنه می‌شود. مزیت دیگر اسید گلیکولیک، کنترل ملانین می‌باشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی برای یکنواخت کردن رنگ پوست می‌باشد. این روش با استفاده از یک اپلیکاتور دارای سطح ساینده انجام می‌شود. میکرودرم ابریژن بسیار مشابه روش درم ابریژن می‌باشد و برای رفع مشکلات مشابهی مانند چین و چروک، خطوط ظریف، لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید، اسکار آکنه، نشانه‌های سالخوردگی، لک‌های صورت و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. ابزار ساینده میکرودرم ابریژن لایه فوقانی پوست را برداشته و زمان کافی برای جوان‌سازی در اختیار پوست قرار می‌دهد. یک روش دیگر میکرودرم ابریژن با استفاده از اسپری بیکربنات سدیم یا اکسید آلومینیوم انجام می‌شود. میکرودرم ابریژن یک روش ایمن و مناسب برای تمامی انواع پوست محسوب می‌شود.

هایفوتراپی

روش هایفوتراپی به سفت کردن و لیفت (بالا بردن) پوست کمک می‌کند. هایفوتراپی یک روش غیر تهاجمی جهت سفت کردن پوست در قسمت‌هایی مانند گردن، چانه و ابروها محسوب می‌شود. در این روش، امواج صوتی برای نفوذ به صورت عمیق در پوست استفاده می‌شود. هایفوتراپی سبب ایجاد انقباض بین عضلات و سفت شدن سطح پوست و  رفع چین و چروک می‌شود.

تزریق ژل

تزریق ژل  به بازیابی حجم در صورت کمک می‌کند. این روش همچنین در رفع خطوط ظریف صورت موثر است. تزریق ژل بدون نیاز به روش‌های جراحی مانند لیفت صورت، لیفت ابرو یا چشم سبب کاهش نشانه‌های سالخوردگی می‌شود.

برخی از نتایج تزریق ژل شامل:

  • رفع چین و چروک
  • بهبود ظاهر اسکار
  • رفع یا کاهش تیرگی پلک پایین

 

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس سبب تضعیف برخی از عضلات می‌شود. این روش می‌تواند باعث رفع چین و چروک شود.

تاثیرات این روش می‌تواند برای مدت 3 تا 12 ماه ماندگار باشد. برخی از عوارض جانبی این روش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی
  • درد
  • ورم در ناحیه تزریق

زنان در دوره شیردهی یا بارداری نباید از این روش استفاده کنند.

بلفاروپلاستی/ جراحی پلک چشم

بلفاروپلاستی به منظور برداشتن پوست اضافی از پلک چشم‌ها انجام می‌شود. این روش همچنین برای کاهش میزان پف زیر چشم نیز استفاده می‌شود. بلفاروپلاستی سبب لیفت پوست اطراف چشم و جوان‌سازی صورت می‌شود. در برخی از موارد، پف زیر چشم می‌تواند سبب بروز مشکل در بینایی شود. جراحی پلک چشم به رفع این مشکل کمک می‌کند.

جراحی لیفت صورت

این روش جراحی برای رفع علائم سالخوردگی در قسمت صورت و گردن استفاده می‌شود. در صورت وجود هر گونه افتادگی پوست در صورت و یا چین و چروک و یا غبغب، می‌توان از این روش استفاده کرد. این روش همچنین برای رفع شلی و افتادگی پوست گردن مناسب می‌باشد.

روش‌های خانگی جوانسازی پوست

گزینه‌های مختلفی جهت جوانسازی پوست در منزل وجود دارند. برای مثال، میکرودرم ابریژن و پیلینگ شیمیایی در منزل از قدرت کمتری نسبت به انجام این روش‌ها نزد متخصص برخوردار هستند. همچنین افراد می‌توانند از محصولات اولتراسوند، لیزر، نور LED و رولر (غلتک) میکرونیدلینگ در منزل استفاده کنند.

روش‌های مختلفی جهت جوانسازی پوست و رفع مشکلات جزئی پوست وجود دارند که مقرون به صرفه نیز هستند. همچنین محصولات طبیعی و نیز عصاره‌ گل‌ها و گیاهان جهت جوانسازی پوست وجود دارند که البته از تاثیرکمتری برخوردار هستند.

متقاضی پیش از استفاده از روش‌های جوان‌سازی پوست در منزل، بایستی با متخصص در این ارتباط مشورت کرده و همچنین تمامی عوارض و خطرات این روش‌ها نیز بایستی بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا