فراتر از خبر

تاثیر فروش اعتباری میلگرد بر قیمت میلگرد

با وجود علاقۀ مشتریان در بازار آهن‌آلات به پرداخت مدت‌دار، به‌دلیل عدم شناخت کافی میان فروشنده و خریدار، نوع پرداخت در این بازار همچنان به‌صورت نقدی است. حال با توجه به علاقۀ خریداران به پرداخت مدت‌دار و نیاز فروشندگان به ضمانتی مطمئن در این امر، روش خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی پدید آمد تا اطمینان کامل دو طرف معامله را جلب کند.

 

این روش به افرادی که قصد خرید میلگرد در تناژ بالا را دارند کمک می‌کند تا بتوانند در معامله‌ای امن و مطمئن از پرداخت نقدی بسیار بالای این سفارش‌ها رهایی یابند. اعتبار اسنادی در این معامله وسیله‌ای می‌شود که بانک، پرداخت هزینه را در موعد مشخص تضمین کرده و مسئولیت پرداخت را برعهده می‌گیرد؛ البته گفتنی است که بانک، پیش از نهایی‌شدن این معامله، از توانایی خریدار برای پرداخت هزینه، اطمینان حاصل می‌کند.

بنابراین اگر شما هم یکی از متقاضیان خرید و اطلاع از قیمت روز میلگرد هستید یا این بازار نقشی در زندگی شما دارد و می‌خواهید از جزئیات فروش آن با ضمانت بانکی، مزایا و معایب و تاثیر قیمت بر این بازار مطلع شوید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

فروش اعتباری میلگرد چیست؟

مشتریانی را درنظر بگیرید که قصد دارند تناژ بالای میلگرد را خریداری کنند، اما توانایی پرداخت هزینۀ این معامله را به‌صورت یک‌جا ندارند؛ اکنون امکانی فراهم شده‌است که بتوانند با استفاده از ضمانت‌نامه بانکی، خریدی اعتباری را انجام دهند.

در عُرف بازار میلگرد، فروشندگان با عرضه غیرنقدی محصولات خود موافقت نمی‌کردند؛ چرا که اطمینان نداشتن از واریز به‌موقع همواره توسط خریداران معضلی بزرگ در این بازار بود. حال امکان خرید اعتباری با LC شرایطی مناسب را برای دو طرف معامله فراهم می‌کند تا با استفاده از ضمانت بانکی یک خرید و فروش امن را تجربه کنند.

به‌طور خلاصه، فروش اعتباری میلگرد یا فروش با ضمانت‌نامه بانکی، این فرصت را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا حجم بالایی از محصول مدنظر خود را خریده و هزینۀ آن را به‌صورت مدت‌دار پرداخت کنند.

همان طور که گفته‌شد، به فروش اعتباری میلگرد، خرید میلگرد با LC نیز گفته می‌شود که مخفف واژه انگلیسی Letter of Credit بوده و در معاملات بین‌المللی نیز قابل استفاده است.

ضمانت‌نامه بانکی

ضمانت‌نامه بانکی یا اعتبار اسنادی، نامه‌ای از سوی بانک است که واریز شدن مقدار دقیق وجه پرداختی به فروشنده را در زمان تعیین‌شده، ضمانت می‌کند. به این صورت که اگر خریدار توانایی پرداخت تمامی مبلغ معامله را در زمان مقرر نداشته‌باشد، بانک وظیفۀ پرداخت آن را خواهد داشت.

در واقع بانک در نقش ضامن خریدار ظاهر می‌شود تا فروشنده از دریافت کل مبلغ پرداختی در موعد مشخص اطمینان حاصل کند. بانک خریدار که با عنوان بانک گشایش‌کننده نیز شناخته می‌شود، ضمانت‌نامه بانکی یا اسناد اعتباری را به شخص فروشنده ارسال می‌کند؛ سپس فروشنده این اسناد را به بانک معامله‌کننده می‌فرستد تا تأییدیه اسناد را دریافت کند.

با توجه به قیمت روز میلگرد، این روش خرید شرایط بسیار مناسبی را برای طرفین معامله فراهم آورده است.

 

 

ویژگی‌های خرید اعتباری میلگرد

خرید میلگرد با LC مانند بسیاری از روش‌های مختلف خرید و فروش در بازارهای مختلف، دارای مزایا و معایبی است که در این نوشته بخشی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

مزایای خرید اعتباری

در رابطه با مزایای خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی، به چهار مورد از مهم‌ترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. حضور بانک در میان فروشنده و خریدار، میزان اطمینان طرفین معامله را بالا می‌برد؛
  2. دخالت بانک، به‌عنوان یک مرجع قانونی، سطح امنیت معامله افزایش چشم‌گیری خواهد داشت؛
  3. خرید میلگرد با LC امکان تأمین نیاز پروژه‌هایی که با کمبود بودجه مواجه شده‌اند را در زمان موردنیاز فراهم می‌کند؛
  4. با توجه به قیمت روز میلگرد، نگرانی مشتریانی که قصد خرید تناژ بالایی از این محصول را دارند برطرف می‌شود.

معایب خرید اعتباری

در کنار نکات مثبتی که در این نوع معامله عنوان شد، بهتر است نقاط ضعف خرید با LC را نیز مورد بررسی قرار دهیم. سه مورد زیر را می‌توان مهم‌ترین معایب این نوع معامله دانست:

  1. با وجود مزایای متعددی که عنوان شد، خرید اعتباری با ضمانت‌نامه بانکی تنها توسط تعداد محدودی از فروشندگان مقاطع فولادی ارائه می‌شود؛
  2. با وجود اینکه خرید اعتباری در معاملات بین‌المللی کاربرد دارد، اما در صورت واردات و صادرات به‌صورت اعتباری، هرگونه تغییرات مانند تحریم، جنگ، نوسانات ارزی و… می‌تواند طرفین معامله را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مراحل خرید اعتباری با LC

مراحل خرید اعتباری با LC

مراحل انجام یک معامله به‌صورت اعتباری با ضمانت‌نامه بانکی در 9 مرحله خلاصه می‌شود:

  1. ارسال نامه درخواست از طرف خریدار به فروشنده؛
  2. صدور پیش‌فاکتور توسط فروشنده، پس از بررسی درخواست خریدار؛
  3. ارائه پیش‌فاکتور دریافت‌شده از فروشنده به بانک، توسط خریدار؛
  4. اقدام به گشایش اعتبار در بانک خود، توسط خریدار؛5. تحویل اسناد اعتباری (LC) و کد سپام به فروشنده، توسط بانک گشایش‌کننده؛
  5. ارسال اسناد و کد سپام به بانک طرف قرارداد برای دریافت تاییدیه از طرف فروشنده؛
  6. ارسال بار به محل تخلیه توسط فروشنده؛
  7. تحویل سیاهه کالا توسط فروشنده به خریدار؛
  8. پرداخت هزینه از سوی خریدار.

گفتنی است که پس از انجام تمام مراحل و ارسال بار به مشتری، خریدار تحویل کالا را به بانک اعلام می‌کند. سپس خریدار در زمان مقرر، مبلغ قرارداد را واریز می‌کند.

تاثیر خرید اعتباری بر قیمت میلگرد

با بررسی قیمت‌ها در بازار میلگرد، می‌توان گفت که امکان خرید اعتباری با ضمانت‌نامه بانکی تأثیر مستقیمی بر قیمت‌های این بازار ندارد؛ اما از طرفی این امکان را فراهم می‌کند، تا خریدار محصول مد نظر خود را با قیمت روز میلگرد خریداری کرده و هزینه آن را 90 یا 180 روز بعد واریز کند. همین امر باعث می‌شود که خریداران از نوسانات احتمالی بازار میلگرد در امان بمانند.

از سوی دیگر، امکان خرید اعتباری با LC تقاضای موجود در بازار را افزایش می‌دهد؛ به‌طور مثال شخص متقاضی تناژ بالای میلگرد، در صورت نداشتن موجودی کافی، همچنان فرصت ثبت سفارش خود را دارد. همین موضوع موجب افزایش میزان تقاضا در بازار می‌شود. همچنین در کنار رونق بازار آهن‌الات، در نوسان قیمت انواع آهن‌آلات تغییراتی ایجاد می‌شود.

 

نکتۀ مهم: در خرید اعتباری میلگرد، خریدار می‌تواند چند ماه بعد، هزینه را پرداخت کند. به‌ازای هر ماه، مدت زمانی که در قرارداد برای پرداخت مشخص شده است، 3 درصد به مبلغ کل خرید اضافه خواهد شد.

 

تجربه خرید اعتباری میلگرد

در متن بالا گفتیم که امکان خرید اعتباری با قیمت روز میلگرد در بازار، شرایط مناسبی را برای خریداران مهیا کرده؛ اما این روش چالش‌هایی را در پی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

به‌عنوان نمونه، این نوع خرید برای سفارش‌های بالای 250 تُن مناسب هستند؛ بنابراین برای معاملات کمتر از این مقدار، قادر به استفاده از امکان خرید اعتباری با LC نخواهید بود. از طرف دیگر همان طور که بالاتر اشاره شد، این امکان توسط شمار محدودی از عرضه‌کنندگان محصولات فولادی ارائه می‌شود.

عصرآهن، به‌عنوان مجموعه‌ای تلاشگر در جهت ایجاد فضایی امن برای معاملات عادلانۀ حوزه آهن و فولاد، یکی از فروشگاه‌هایی است که امکان خرید اعتباری میلگرد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

کلام پایانی

در این مقاله روش خرید اعتباری و تأثیر آن بر قیمت روز میلگرد را مورد بررسی قرار دادیم؛ در این روش که برای معاملات بالای 250 تُن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بانک نقش ضامن خریدار را در معامله ایفا می‌کند تا معامله‌ای مطمئن‌تر و امن‌تر را رقم بزند.

اگر به‌دنبال فروشگاهی با امکان خرید اعتباری میلگرد با LC هستید، می‌توانید از خدمات عصرآهن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا