فراتر از خبر

چگونه بر افت انگیزه و اعتماد بنفس در یادگیری زبان غلبه کنیم؟ + 2 روش عالی

آیا تا به حال یادگیری زبانی را با انگیزه بسیار زیاد شروع کرده اید؟ ظرف چند ماه، هفته یا حتی چند روز از این انگیزه باقی می ماند و بعد از بین می رود و نامیدی و ترس شروع می شود…

تمام متخصصان زبان به خوبی می دانم که فقدان انگیزه چقدر می تواند برای یادگیری هر زبانی، بزرگ یا کوچک، خطرناک باشد.

اگر این اتفاق برای شما افتاده است، پس من یک خبر خوب داریم. لازم نیست داستان یادگیری زبان شما به این شکل تمام شود. با استراتژی‌های درست، می‌توانید اراده و انگیزه خود را بالا ببرید و افزایش دهید.

خب شروع کنیم

چه قبلاً برای یادگیری زبانی تلاش کرده باشید یا نه، مطمئنا که برای شما واضح است که یادگیری زبان نیاز به تلاش دارد. چیزی که شاید برای بقیه مردم چندان واضح نباشد!

افرادی که در کلاس های زبانُ مدرسه شرکت کرده اند ممکن است هرگز جایزه ای برای تلاش های برای یادگیری خود ندیده باشند. آنها فقط به یاد می آورند که باید جداول افعال را پر کنند، تمرین های دستور زبان بی پایان را انجام دهند و لیست واژگان را حفظ کنند. در هیچ یک از اینها لذتی وجود ندارد، بنابراین انگیزه هم کم می شد.

سایت ایران آموزشگاه گفته است حتی زبان ‌آموزان مستقل که معمولاً از خسته ‌کننده ‌ترین روش های یادگیری زبان سنتی اجتناب می‌کنند، اغلب خود را در مرحله اولیه گرفتار می‌کنند که در آن زمان بیشتری را با کتاب‌های زبان می‌گذرانند تا زبان را فرا گیرند. از آنجایی که زبان آموزان در مورد اینکه چه چیزی و چگونه یاد می‌گیرند، حق انتخاب دارند، و معمولاً روش های آموزشی منسوخ شده را انتخاب می کنند و این باعث می شود پیشرفتی نداشته باشند و رفته رفته نا امید شوند.

برای موفقیت در زبان باید زندگی واقعی خود را با زبان آمیخته کنید. مثلا:

  • خواندن کتاب های زبان
  • تماشای تلویزیون و فیلم
  • سفر به کشور یا کشورهایی که به آن زبان صحبت می شود
  • گوش دادن به موسیقی و پاتکست

و خیلی چیز های دیگر

اینها تغییردهنده‌ترین بخش‌های یادگیری هر زبانی هستند.

اما اگر هرگز به این مرحله نرسیده‌اید، یا هنوز در زبانی که در حال یادگیری آن هستید، به آن نرسیده‌اید، چگونه می‌توانید انگیزه کافی برای رسیدن به آن را ایجاد کنید؟

چگونه می توانید انگیزه کافی داشته باشید تا در نهایت ثمره همه تلاش های خود را ببینید؟

سایت ایران آموزشگاه

2 نکته مهم را برای افزایش انگیز بیان می کنیم:

دلیل و هدف خود را پیدا کنید

“اگر هدف خود را بدانید، خود را کشف خواهید کرد”

اگر می خواهید زبان را به خوبی یاد بگیرید، باید دلیل و هدف خود را نیز پیدا کنید.

اما دانستن هدف خود کافی نیست، بنابراین باید یک قدم اضافی برای پیشرفت در موفقیت خود بردارید تا زمانی که بتوانید آن را به واقعیت تبدیل کنید.

مثلا اگر هدف شما موفقیت درآزمون آیلتس هست باید در ابتدا دنبال آموزشگاه آیلتس خوب باشید و برنامه مطالعاتی زبان برای خود فراهم کنید.

شما باید تلاش کنید ارتباط بین زبان مادری خود و زبان جدیدی که در حال یادگیری آن هستید ایجاد کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

چند روش دیگر را برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه برای مطالعه زبان :

  • ابتدا باید «دلیل خود را پیدا کنید». هدف مهم ترین چیز است ، آیا هدف شما پیشرفت کاری است؟ ارتقاغ تحصیلات دانشگاهی است؟
  • مکانی آرام و بدون حواس پرتی پیدا کنید و با یک خودکار و کاغذ بنشینید. لحظه ای چشمان خود را ببندید و سعی کنید به صورت ذهنی خود را در حال انجام تمام کارهایی که در مرحله آخر به عنوان بخشی از “دلیل” خود ذکر کرده اید، تصور کنید.
  • سعی کنید تا آنجا که ممکن است این تصویر ذهنی را “جلوه دهید”. از خود سؤالاتی بپرسید، مانند “من با چه کسی هستم؟”، “من چه کار می کنم؟”، “کجا و چه زمانی این کار را انجام می دهم؟”.
  • هنگامی که تجسم شما به اندازه کافی واضح است، شرح آن را با کلمات بنویسید. می تواند هرچقدر می خواهید بنویسید، اما معمولاً حدود 200-350 کلمه کافی است.
  • تجسم نوشتاری خود را با خود یا حداقل نزدیک به فضای مطالعه خود نگه دارید. قبل از اینکه هر روز برای یادگیری بنشینید، آنچه نوشته اید را بخوانید و سعی کنید دوباره آن را در ذهن خود به تصویر بکشید.

 

اگر بتوانید این مراحل کامل کنید، منبع قدرتمندی از انگیزه خواهید داشت که شما را به آینده دلخواهتان می کشاند.

افزایش اعتماد به نفس و انگیزه برای مطالعه زبان

به جای اهداف، روی برنامه های روازنه خود تمرکز کنید

بیشتر زبان آموزان مبتدی مدام درگیر این هستند که یک سوال را بارها و بارها از خود بپرسند:

“بالاخره کی زبانم اوکی میشه ؟”

نگران نباشید ، همه در ابتدا اینگونه هستند، اوایل هر کاری همیشه حس خستگی و ناامیدی طبیعی است، نمی شود زمان قطعی برای اتمام این کار داد.

این سوالات را از خود بپرسید:

  • چقدر می توانم امروز را به یادگیری زبان اختصاص دهم؟
  • چگونه می توانم شروع جلسه بعدی یادگیری خود را آسان تر کنم؟
  • دفعه بعد که انگیزه ای برای نشستن و یادگیری نداشتم چه کاری می توانم انجام دهم؟

همه این سوالات هر روز قابل تکرار هستند، به عنوان مثال، اگر بدانید امروز چه مدت می توانید به یادگیری زبان خود اختصاص دهید، احتمالاً می توانید تعیین کنید که فردا چه مدت می توانید به یادگیری خود اختصاص دهید.

حداقل، این سوالات به شما کمک می کند تا در مورد اینکه چقدر زمان می توانید به یادگیری زبان خود در آینده نزدیک اختصاص دهید، فکر کنید.

با گذشت زمان، پرسیدن این سوالات به شما کمک می کند تا برنامه های قابل اعتمادی ایجاد کنید که شما را به سمت هر هدفی هدایت می کند. به عنوان مثال، اگر برنامه ای را ایجاد کنید که از طریق آن هر روز 30 تا 45 دقیقه را صرف یادگیری زبان مقصد خود کنید، در نهایت به تسلط خواهید رسید، حتی اگر واقعاً هرگز نگران “زمان” رسیدن به آن نباشید.

اگر ساکن کرج هستید و به دنبال بهترین کلاس زبان کرج برای تقویت زبان و برنامه ریزی تحصیلی هستید می توانید به سایت ایران آموزشگاه رجوع کنید.

از بسیاری جهات، برنامه ریزی ها که در طول روز انجام میدهید مهمتر و قدرتمندتر از اهداف هستند، زیرا شما را بر روش‌هایی که در جهت رسیدن به هدف خود انجام می‌دهید متمرکز می‌کنند و فرآیند کلی یادگیری را آسان‌تر، روان ‌تر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا