فراتر از خبر

افزایش مهاجرت نخبگان ایرانی

بر اساس جدیدترین آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران، ۳۷ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی مهاجرت کرده‌اند. ۲۵ درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری هم مقیم کشورهای دیگر هستند. آنها از بهتر شدن وضعیت کشور ناامید بودند. چمدان‌هایشان را بستند و مهاجرت از کشور را انتخاب کردند.

به گزارش بورس فردا و به نقل از خبرگزاری رکنا، خروج سرمایه‌های انسانی از کشور با همین چند آمار قابل توجه می‌شود. بر اساس جدیدترین آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران از تعداد ۲ هزار و ۷۶۵ نفر دارندگان مدال المپیاد دانش‌آموزی در بازه زمانی ۸۰ تا ۹۱ بیش از هزار نفر مقیم خارج هستند. همچنین حدود هزار نفر از آنها نیز سابقه خروج دارند. تنها ۱۲۲ نفر از مهاجران بازگشتند.

مهم ترین و بیشترین گروهی که در ایران مهاجرت می کنند

افشین حبیب زاده، فعال اجتماعی و سیاسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص مهاجرت جوانان و صدماتی که این مهاجرت ها به کشور زده است گفت: مهاجرت علل مختلفی دارد، اولین کاری که دولت باید انجام دهد این است که دلایل مهاجرت را ریشه یابی و شناسایی کند و سپس در جهت رفع این علل برآید. گروه اولی که مهاجرتشان برای کشور حائز اهمیت است نخبگان هستند. گروه دوم نیز افرادی هستند که به دلیل اشتغال و کار مهاجرت می کنند که البته تعدادشان از مهاجران نخبه بیشتر است.

وی با بیان اینکه عمده جوانانی که به خارج از کشور مهاجرت می کنند،  بر خلاف میل باطنی شان اقدام به مهاجرت کردند افزود: بیشترین آسیبی که از مهاجرت به کشور وارد شده است مربوط به مهاجرت نخبگان است. دولت باید بررسی علل مهاجرت نخبگان را در اولویت کار خود قرار دهد و با برطرف کردن نیاز های نخبگان این گروه را اقناع کرده تا از کشور خارج نشوند. به تبع با این اقدام میزان مهاجرت را کاهش می یابد.

قانون مالیات مهاجرین نخبگان، قانونی ناکارآمد!

وی گفت: اقداماتی که دولت برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان انجام داده بعضا کارآمد نیست. مثل همین پرداخت مالیات که در ارتباط با نخبگان موثر نیست. برای عدم خروج نخبگان از کشور باید بستری وجود داشته باشد. ضمن اینکه توان پژوهشی کشور افزایش یابد و امکانات برای متخصصان فراهم آورده شود.

 دولت ها هیچ برنامه مشخصی در زمینه مهاجرت ندارد

این عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه نه این دولت و نه دولت قبل هیچ برنامه مشخصی در زمینه مهاجرت نداشته و ندارند، بیان کرد: در حال حاضر این بستر در کشور فراهم نیست. متاسفانه نه تنها مجلس و دولت در زمینه مهاجرت و علی الخصوص مهاجرت نخبگان کاری نکردند بلکه هر روز شاهد افزایش فرار نخبگان در کشور هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا