اخبار بورس

خلاصه عملکرد بازار بورس امروز شنبه 13 شهریور 1400

امروز شنبه 13 شهریور 1400 بازار بورس ایران با رشد 20 هزار و 428 واحدی شاخص کل و رشد 9 هزار واحدی شاخص هم وزن همراه شد و طی جریان معاملات امروز بازار سرمایه، معاملات “فارس”، “مدیکو”، “نوری” و “کچاد” بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

مطالب پیشنهادی:

خلاصه عملکرد بازار بورس امروز شنبه 13 شهریور 1400

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیو، امروز بازار سرمایه با روندی صعودی آغاز به کار کرده است. شاخص کل بورس در نیمه اول بازار امروز با 20 هزار و 428 واحد مثبت در محدوده یک میلیون و 541 هزار واحد قرار گرفته و ۱٫۵ درصد مثبت را ثبت کرده است.

بازار نقدی بورس در یک نگاه
بازار نقدی بورس در یک نگاه

شاخص کل هم‌وزن هم امروز با حدودا ۹ هزار واحد مثبت در محدوده ۴۶۴ هزار واحد قرار گرفته است. امروز نمادهای فارس، میدکو و فملی بیشتین تاثیر مثبت را در روند بازار سهام دارند همچنین بیشترین تراکنش هم برای شبندر، برکت و شستا ثبت شده است.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو و تورم

یکی از اعضای شورای رقابت در مصاحبه‌ای گفته است: برای افزایش قیمت خودرو منتظر اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی هستیم. زیرا فرمول قیمت‌گذاری خودرو ترکیبی از تورم بخشی و متغیرهای دیگر است که در پایان شهریور ماه اعلام می‌شود.

با توجه به صحبت‌های ارض اقدس، عضو شورای رقابت با وجود افزایش تورم در کشور و بالا بودن نرخ دلار برای خرید قطعات خودرویی افزایش قیمت خودرو را در پاییز سال جاری احتمالا خواهیم داشت.

عرضه خودرو در بورس کالا چند ماهی است مطرح شده و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. کارشناسان بازار سهام معتقدند اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود قیمت‌گذاری دستوری که هیچ تناسبی با تورم و بهای تمام شده خودرو ندارد از بین می‌رود و عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت‌ها می‌شوند.

زمانی که ایران خودرو و سایپا مکررا طرح فروش فوق‌العاده خودرو را اجرایی می‌کنند قیمت فروش درب کارخانه با نرخ بازار در این طرح‌ها فاصله بین زمین و آسمان است و این تفاوت قیمت را سهامدار خودرویی باید از زیان انباشته‌ای که این کارخانه متحمل شده است بپردازد و با صف فروش و عرضه مدام در بازار مواجه شود. اما حالا اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود تا چه حد قیمت‌گذاری دستوری کم می‌شود و نمادهای خودرویی چه تغییراتی می‌کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا