آموزش بورس

تراکنش دستی در بورس چگونه است؟ ( در کارگزاری آگاه و مفید)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سهمی را با اینکه خیلی وقته فروختید هنوز در سبد سهامتان نمایش داده می شود و برعکس، گاهی حتی تا چند روز پس از خرید یک سهم، آن را در سبد سهامتان مشاهده نمی کنید و یا ممکن است با وجود خرید یک سهم هنگام فروش با خطای «عدم موجودی کافی سهام» مواجه شوید و علی رغم وجود آن سهم در پرتفوی امکان فروشش را نداشته باشید، و یا پس از تغییر کارگزار ناظر و جابجایی سهم بین دو کارگزاری با مشکل نمایش در کارگزاری دوم، و حذف نشدن از کارگزار اول مواجه شوید. حل همه ی این مشکلات به وسیله ی تراکنش دستی در کارگزاری ها صورت می گیرد که در این پست آموزشی از سایت بورس فردا، بصورت کامل به شرح آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: آموزش میانگین متحرک قیمت سهم در بورس

منظور از تراکنش دستی چیست؟

احتمالا برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که سهمی را در یک کارگزاری خرید کردید، و با انتقال سهمتان به کارگزاری دوم همچنان سهم در پرتفوی کارگزاری اول نمایش داد می شود و علی رغم انتال به کارگزاری دوم، این سهم را در کارگزاری دوم در سبد سهام و پرتفوی لحظه ای نمی توانید مشاهده کنید.

همچنین ممکن است سهمی را قبلا در دو کارگزاری متفاوت معامله کرده باشید و اکنون مشاهده می کنید که در قسمت پرتفوی لحظه ای، «تعداد» و «تعداد سپرده گذاری» با هم اختلاف دارند و در محاسبه دارایی هایتان به مشکل خوردید. راه حل آن چیست؟

بیشتر بخوانید: معاملات الگوریتمی در بورس

نحوه تراکنش دستی در کارگزاری

برای حل مشکلات اینچنینی، در پرتفوی لحظه ای خودتان (البته در سایت و از طریق کامپیوتر)، معمولا گزینه ای به نام «افزودن تراکنش دستی» را مشاهده می کنید. به عنوان مثال:

آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه
آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه

در کارگزاری آگاه، در پرتفوی لحظه ای شما دو ستون به نام تعداد و تعداد سپرده گذاری را مشاهده می کنید.

آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه
آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه

همچنین در کارگزاری مفید، در پرتفوی لحظه ای و پرتفوی سپرده گذاری، ممکن است تعداد متفاوتی از یک سهم را مشاهده کنید.

آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه
آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه

«مانده یا تعداد» در پرتفوی لحظه ای، به معنای تعداد سهامی هست که شما در آن کارگزاری خاص دارید و یا خودتان به صورت دستی اضافه کردید، این تعداد مبنای محاسبات سایت هست، اما لزوما دارایی شما را نمایش نمیدهد.

  • تعداد سپرده گذاری

این عدد به معنای، تعداد واقعی سهامیه که شما از یک شرکت در اختیار دارید و مبنای اصلی دارایی شما، در واقع «تعداد سپرده گذاری» است و نه «تعداد»ی که در پرتفوی لحظه ای نمایش داده می شود.

به تصویر زیر دقت کنید:

آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه
آموزش تراکنش دستی در کارگزاری آگاه

طبق این تصویر، و بر مبنای «تعداد» من یک میلیون و 58 عدد سهم یک شرکت را دارم که مجموعا میشه 15.9 میلیارد تومان!!!

اما بر مبنای «تعداد سپرده گذاری»، من فقط 58 سهم دارم.

این یک میلیون اختلاف در دارایی ها، صرفا یک عدد نمایشی و تراکنشی است که به صورت دستی وارد شده. این عدد در سود و زیان و حتی دارایی شما نمایش داده می شود، اما موقع فروش، شما صرفا قادر خواهید بود همان 58 سهم را بفروشید و آن یک میلیونی که دستی اضافه کردید، در معاملات وارد نمی شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه سود نقدی سهام را دریافت کنیم؟

کاربرد تراکنش های دستی 

  • در زمان تغییر کارگزار ناظر

زمانی که به دلیل تغییر کارگزار ناظر، یا به دلیل معامله یک سهم در دو کارگزاری تعداد سهام شما به درستی به روز رسانی نشده است. با این کار، یک تراکنش دستی خرید یا فروش اضافه می کنید و تعداد را کم یا زیاد می کنید.

  • خطا در بروز رسانی تعداد

زمانی که سهمی را فروختید، اما همچنان در پرتفوی شما وجود دارد و یا سهمی را خریدید و بعد چند روز همچنان وارد پرتفو نشده، باز هم می توانید به این روش، مشکل را حل کنید.

  • کلاهبرداری

متاسفانه یکی از راه های کلاه برداری و جلب اعتماد افراد، همین پرتفو ههای ساختگی است. متاسفانه هستند کسانی که برای جلب اعتماد شما و برای فروشش سیگنال و یا نشان دادن تجربه و مهارت خودشان، دست به انتشار پرتفو های ساختگی میزنند و آخرش هم می گویند «نوش جون کسانی که به ما اعتماد کردند». دیدید که به راحتی من سهمی را که 58 عدد بیشر نداشتم، به 1 میلیون و 58 عدد افزایش دادم و به سود 9 میلیارد تومانی رسیدم. قطعا چنین ارقامی برای هر کسی فریبنده خواهد بود. پس به هر پرتفویی اعتماد نکنید. حتی اگر به صورت ویدیویی از خود سایت کارگزاری باشد.

  • حذف موقت یک سهم از پرتفوی

شاید گاهی پیش بیاید شخص سمجی بخواهد پرتفوی شخصیتان را ببیند و شما به هر دلیل دوست نداشته باشید اون از کل دارایی شما در بورس مطلع باشد.با این کار، با افزودن یک تراکنش فروش، می توانید اون سهم رو موقتا حذف کنید و بعدا با افزودن یک تراکنش خرید و حذف تراکنش دستی، اون را برگردونید.

  • معامله مجازی

 چنانچه تازه وارد بازار سرمایه شدید، یکی از بهترین راه ها برای یادگیری، معامله ی مجازی است. معامله ی مجازی به این معناست که بدون درگیر کردن پول واقعی، فرض می کنید یک سهم را خریدید و سود و ضررتان را مشاهده می کنید. با افزودن تراکنش دستی، شما می توانید چند سهم را به صورت فرضی و مجازی خرید کنید و عملکرد خودتان را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا