آموزش بورس

نحوه یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس چگونه است؟

هر فردی که وارد عرصه بورس می شود و شروع به سرمایه گذاری در بازار بورس می کند به دنبال یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس است که به این واسطه سود بیشتر و مطمئن تری را کسب کند. البته برای کسب سود بیشتر و یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس باید از استراتژی هایی بر اساس میزان سرمایه، مدت زمان سرمایه‌گذاری، بازده مورد انتظار و ریسک‌پذیری فرد سرمایه‌گذار و مانند این ها استفاده کرد. در مراحل اولیه سرمایه گذار و سهامدار برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس باید بررسی ها و تحلیل هایی در سهام یا نمادمورد نظر انجام دهند، این بررسی و تجزیه تحلیل های سهام شامل بررسی وضعیت صنعت، سودآوری، وضعیت نقدینگی، میزان بدهی‌ها، نسبت قیمت به سود هر سهم، درصد سهام شناور آزاد، نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود و ترکیب سهامداران شرکت می باشد.

چگونه سهم های مستعد رشد را پیدا کنیم؟

  • نسبت p/e : نسبت p/e “نسبت قیمت بر سود سهام” نشان دهنده ارزش نسبی سهام است که در یک بحث جداگانه به صورت کامل توضیح داده ایم. هرچه مقدار نسبت p/e بیشتر باشد، نسبت قیمت سهام به نسبت سود آن هم بالاتر می‌رود و اگر نسبت p/e پایین باشد می توان به سودده بودن سهم امیدوار بود و این نشانه خوبی است. اندازه میزان نسبت p/e هرچه پایین تر باشد، به معنی پایین بودن ارزش ذاتی سهم در مقابل سودآوری شرکت می باشد و این نشان دهنده این است که در آینده قیمت سهام افزایشی خواهد بود. نسبت p/e  اولین عامل برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس است.
  • ارزش دفتری هر سهم: به منظور بررسی و ارزیابی خالص دارایی ها باید این موضوع را دانست که ارزش دفتری هر سهم بیانگر ارزش خالص دارایی ها است بدین معنی که اگر بازده حقوق صاحبان سهام بیشتر از ۱۵ درصد باشد، بیانگر سوددهی بالا و پتانسیل رقابتی در سهم است. منظور از دارایی زمین، ساختمان‌ها، پول نقد است و البته دارایی‌های نامشهود – مثل دارایی‌های معنوی و غیره هم شامل می شود. اگر از کل دارایی های شرکت، بدهی های شرکت را کسر کنیم مبلغی که باقی می ماند مجموع حقوق صاحبان سهام آن شرکت و یا ارزش سرمایه سهامداران شرکت می باشد و از تقسیم این عدد بر تعداد سهام آن شرکت ارزش دفتری هر سهم بدست می آید ه هر چه بیشتر باشد به معنی ارزندگی بیشتر سهم است.

درباره انواع ارزش سهام در بورس بیشتر بخوانید

  • نقدشوندگی بالا: در مابحث گذشته درمورد نقدشوندگی صحبت کردیم و بیان کردیم که هرچه  نقدشوندگی یک سهم یا نماد بیشتر باشد نشان دهنده خوب و بنیادی بودن یک سهام است و اما برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس هم میتوان از این ویژگی نقدشوندگی بالای یک نماد یا سهام استفاده کرد تا راحت تر و سریع تر سهام مورد نظر خود را پیدا کنیم. هر اندازه تعداد خرید و فروش روزانه یک سهم بیشتر باشد و حجم بالاتری از سهام مورد معامله قرار گیرد، قابلیت نقدشوندگی آن سهم هم به مراتب بالاتر خواهد بود.

 

  • سود تقسیمی (dps): هنگامی که یک شرکت از وضعیت مالی و اقتصادی خوبی برخوردار باشد پس در نتیجه میزان سود تقسیمی آن محفوظ است و در کوتاه مدت بازده سودی خوبی را برای سهامداران و سرمایه گذاران خواهد داشت و بررسی میزان سود تقسیمی یک سهم نشان دهنده ارزنده بودن آن سهم است و می توان امیدوار بود که در اینده رشد خوبی داشته باشد.

 

  • بررسی عملکرد نسبی قیمت: هنگامی که قیمت سهم یک شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های هم‌تراز و مشابه خود کمتر باشد، نشان‌ دهنده‌ عملکرد پایین شرکت است. در واقع سرمایه‌گذاران قیمت را تا حدی پایین می‌آورند که به یک سهم بی‌ارزش تبدیل می‌شود.

 

  • نسبت رشد PGE : برای بررسی سهام یک شرکت کافی است که نسبت P/E را انتخاب کرده و آن را ‌بر نرخ رشد درآمد، تقسیم کنید. اگر نسبت کمتر از یک بود، سرمایه‌گذاران ممکن است به عملکرد گذشته بیشتر از فرصت‌های رشدی آینده توجه داشته باشند. در نظر داشته باشید که این‌ها پیش‌بینی‌هایی از رشد به شمار می‌روند.
  • بررسی جریان نقدی : جریان نقدی آزاد،به مقداری از نقدینگی می گویند که بعد از تمامی مخارج تولیدشده توسط کسب‌وکار حاصل می شود. سهمی که با قیمت پایین به علت درآمد‌ پایین‌تر عرضه می‌شود می‌تواند گزینه خوبی به منظور جریان نقدی باشد. به ‌این ‌ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چطور دو شرکت یکسان از نظر نقدینگی، با هم متفاوت هستند.

مواردی که در فوق ذکر شد عواملی بودند که به یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس کمک میکرند البته آن ها تنها عوامل بنیادی و فاندامنتال بودند که ذکر شد، شما میتوانید به منظور یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس از تحلیل های تکنیکال هم استفاده کنید تا سهام بهتری را برای خریداری پیدا کنید.

عواملی مثل: تابلوخوانی، تجزیه و تحلیل صنعت، توسعه مهارت ‌های فردی و تجزیه و تحلیل نظرات فعالان تجربی بازار سرمایه برای یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس کمک بگیرید.

سرمایه گذاران و سهامداران با انتخاب و خرید سهام ارزشمند در بلند مدت و سهام سودده در کوتاه‌ مدت با استفاده از فرصت نوسان گیری و رشد بلندمدت به صورت هماهنگ، سعی در واقع بین بودن و استفاده از مشورت های دیگران داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا