آموزش بورس

گره معاملاتی در بورس یعنی چه؟

اگر آشنایی ابتدایی با بازار سرمایه داشته باشید حتما در پیام ناظر بازار دیده اید که فلان سهم مشمول رفع گره معاملاتی شده است. اگر درباره آن چیزی نمیدانید این پست را تا انتها بخوانید زیرا خواهیم گفت گره معاملاتی در بورس چیست، قانون رفع گره معاملاتی شامل چه مواردی است و به طور کلی موارد مهم در رابطه با گره معاملاتی را ذکر میکنیم.

گره معاملاتی در بورس چیست؟

گره معاملاتی به زبان ساده یعنی یک سهم در صف خرید یا فروش چنان قفل شده که امکان معامله برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال صف خرید میلیونی دارد اما هیچ فروشنده ای وجود ندارد و یا برعکس صف دارای صف فروش سنگین است و هیچ خریداری برای سهم نیست. در این حالت سهم مورد نظر مشمول رفع گره معاملاتی می شود. نکته ای که باد بدانید این است که نمادهای فرابورسی مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی نمی شوند چون دارای حجم مبنا 1 هستند.

درچه صورتی یک سهم مشمول رفع گره معاملاتی می شود؟

صرف اینکه سهمی در صف فروش یا خرید قفل شود نمی توان گفت آن سهم مشمول رفع گره معاملاتی می شود باید دید قوانین سازمان بورس در اسن باره چه می گوید:

  1. نماد شرکتی که دارای 3 میلیارد سهم و بیشتر است با وجود برخورداری از صف خرید یا فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا و نماد سایر شرکت ها حداقل معادل دو برابر حجم مبنا به مدت 5 روز معامله نشوند و یا معاملات روزانه آن ها کمتر از 5 درصد از حجم مبنا باشد مشمول رفع گره معاملاتی خواهند شد.
  2. یک نماد در 5 جلسه پیاپی در سقف دامنه نوسان قیمت معامله شود.
  3. یک نماد در 5 جلسه پیاپی در کف دامنه نوسان قیمت معامله شود.

اگر در معاملات یک سهم حجم مبنا پر نشود چه میشود؟

دستورالعمل رفع گره معاملاتی چیست؟

نمادهای معاملاتی که بر اساس اعلام بورس مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی می‌شوند، در ابتدای روز معاملاتی بعد و در مرحله گشایش با دو برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی آن نماد انجام و سپس در حراج پیوسته، معاملات در دامنه نوسان روزانه قیمت انجام می‌شوند. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است.

بیشتر بخوانید: چگونه در بورس صف خرید و فروش را تشخیص دهیم؟

قانون رفع گره معاملاتی در صورت دو نوع تغییر در نماد؛
1) اینکه در ابتدای روز معاملاتی بعد و در مرحله پیش گشایش، معاملات نماد با دامنه نوسان دو برابر دامنه نوسان عادی آن انجام می شود و قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته یا همان پیش گشایش خواهد بود.

2) اینکه براي رفع گره معاملاتی، تأثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر، براي دوره مشخصی که از 5 جلسه معاملاتی متوالی بیشتر نیست حذف می شود.

همچنین بخوانید: سیگنال گرفتن از حجم معاملات سهم چگونه است؟

از کجا بفهمیم یک سهم مشمول رفع گره معاملاتی شده است؟

ممکن است سهمی داشته باشید که برای چند روز پیاپی معامله نمیشود و به تشخیص شما باید مشمول رفع گره معاملاتی شود اما از کجا بفهمیم چنان اتفاقیافتاده است یا نه. اطلاع از مشمول رفع گره معاملاتی شده یک نماد به سه روش ممکن است.

  • سامانه معاملاتی شما در قسمت پیام ها این موضوع را اطلاع رسانی می کند.
  • در سایت tsetmc.com سهم مورد نظر را جستجو کنید و پیام ناظر بازار آن سهم را مطالعه کنید.
  • به سایت سازمان بورس مراجعه کنید و از نمادهای مشمول رفع گره معاملاتی باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا