آموزش بورس

اصطلاح کد به کد در بورس چیست؟ انواع آن کدام اند؟

هدف از انتشار این مقاله بیان اصطلاح کد به کد در بورس و انواع آن می باشد. همه افرادی که قصد کسب سود و سرمایه گذاری در بازار بورس و فرابورس را دارند باید کد بورسی (کد معاملاتی) دریافت کنند که توسط کارگزاری ها و ثبت نام در سامانه سجام صورت می گیرد. همه افرادی ائم از حقیقی و حقوقی در بورس باید یک کد معالاتی داشته باشند که مانند کد ملی برای هر فرد منحصر به فرد است.

باید گفت که سهامداران حقوقی معمولا چندین کد حقیقی هم برای انجام معاملات خود را دارند، کارایی که این کدها دارند این است که می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش صادر کنند که البته اگر سهامدار یا سرمایه گذار دانش مناسبی از تابلوخوانی داشته باشد میتواند این معاملات را تشخیص دهد.

منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟

 

منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟
منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟

همانطور  که می دانید برای اینکه هر فرد بتواند در معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران معاملاتی را انجام دهد باید یک کد معاملاتی وارد کند.

همانطور که در تعریف بازار اشاره کردیم در هر معامله ایی یک خریدار و یک فروشنده وجود دارد که هر کدام کد مخصوص خود را دارند به این صورت که اگر یک کارمند بورس با نمایش هر کدام از این کد ها متوجه میشود که هر کدام از این کدها برای فروشنده  و یا خریدار است.

به عبارتی کد به کد در بورس به این معناست که یک کد در یک قیمتی هم سفارش خرید بگذارد و هم سفارش فروش. این کد به کد کردن در بازار بورس و فرابورس توسط هم سهامداران حقیقی و هم سهامداران حقوقی میتواند انجام شود.

زمانی که هر کدام از افراد حقیق یا حقوقی از کد خوشان به منظور خرید یا فروش یک سهام استفاده می کنند در واقع، سیگنال خرید زمانی صادر می کنند که سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود می‌فروشد و با کد حقیقی خود خرید می‌کند و منجر به افت و کاهش قیمت می شود و با کد حقوقی خود اقدام به خرید سهام کرده تا زمانی که قیمت سهام افزایش پیدا کند و دو مرتبه پس از رشد و افزایش قیمت سهام، اقدام به فروش سهام با کد حقیقی می کند در همین راستا سود بسیار خوبی را برای کد حقیقی خریدار خود بدست می آورد.

منظور از بازی حقوقی ها در بازار بورس ایران چیست؟

معاملات کد به کد در بورس به چه دلیل انجام می شود؟

بطور کلی می توان گفت کد به کد نیز همچون اردر ترس در بورس به منظور فریب خریداران و فروشندگان و فریب خریداران و فروشندگان صورت می گیرد از این رو فقط با اطمینان از ارزنده بودن سهم و سواد تابلو خوانی می توان از فریب آنها در امان ماند.

یکی از نشانه های کد به کد کردن در بورس این است که به صورت ناگهانی و یک باره  حجم معاملات افزایش پیدا کند و این امری غیر نرمال به نظر برسد و مستلزم آن است که بررسی کنیم آیا کد به کد بوده یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به صفحه مربوط به هر نماد مراجعه کنید و  ریز معاملات روزانه آن نماد را مشاهده و بررسی کنید.

بررسی انواع معاملات کد به کد در بورس

از انواع معاملات کد به کد در بازار بورس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

کد به کد از حقیقی به حقیقی، از حقوقی به حقیقی، از حقوقی به حقوقی و از حقیقی به حقوقی که سیگنال هایی زیر را به سهامداران می دهند :

  • سیگنال خرید: فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی
  • سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی
  • خرید و فروش با کد حقوقی
  • خرید و فروش با کد حقیقی

تفاوت معاملات کد به کد و معاملات بلوکی

با توجه به مطالب گفته شده با معنای کد به کد کردن در بازار بورس و دلیل آنها آشنا شدید. حال می خواهیم به بیان تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی بپردازیم.

منظور از معاملات بلوکی چیست؟ به طور خلاصه برای تعریف معامله بلوکی باید گفت که به بخش بزرگی از سفارش خرید یا فروش سهام یک شرکت را «معامله بلوکی» می‌گویند. برای بیان تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی باید گفت که:

  • معامله بلوکی زیر مجموعه کارمزد کارگزاری نمی‌شود اما معامله کد به کد کارمزد دارد و هیمن موضوع باعث اهمیت کد به کد در بورس می شود.
  • هدف از معامله کد به کد پیاده کردن برنامه‌های خاص است.
  • معامله بلوکی به منظور شاخص سازی یا جابه‌جایی سهم بین دو حقوقی بزرگ است.
  • معامله بلوکی در یک ثانیه انجام میشود اما معامله کد به کد چندین معامله با قیمت و حجم واحد در یک ثانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا