آموزش بورس

کارگزار ناظر در بورس کیست؟ آیا تغییر کارگزار ناظر امکان پذیر است؟

این روزها شاهد حضور و استقبال شگفت انگیز مردم در بازار بورس هستیم و این نشان می دهد که آگاهی مردم نسب به بازار سهام افزایش یافته است. کارگزاری ها پل ارتباطی میان مردم و شرکت های بورسی می باشد و یا بهتر است بگوییم واسطه بین خریدار و فروشنده سهام می باشند. در این نوشته قصد داریم بگوییم کارگزار ناظر کیست و چه نقشی دارد ؟

کارگزار ناظر کیست؟

کارگزار ناظر همان کارگزاری ها هستند که درواقع واسطه خرید و فروش در بورس هستند و شما برای معامله در بورس حتما نیاز به ثبت نام در یک کارگزاری دارید. همانطور که در ابتدا گفته شد، معاملات بورسی برای مشتریان حقیقی در بازار بورس ایران توسط کارگزاری ها انجام پذیر می باشد. در واقع این کارگزاری ها هستند که خریدار را به فرشنده وصل می کنند. در گذشته سرمایه گذاران مجاز بودند که سهام خود را در کارگزاری های مختلف بفروشند.

یعنی اگر شخصی دو حساب معاملاتی در 2 کارگزاری متفاوت داشت می توانست با حسابی که در یکی از کارگزاری ها داشت سهام خریداری کند و با حساب کارگزاری دیگر آن را به فروش برساند و هیچ محدودیتی برای یکی بودن کارگزاری ها وجود نداشت اما اکنون سیستم معاملات بورسی دستخوش تغییراتی شده و کارگزاری ناظر در بورس روی کار آمده است.

در این صورت شخص دیگر مثل سابق مجاز به خرید از یک کارگزاری و فروش سهام در کارگزای دیگر نخواهد بود و فقط باید سهام خود را از طریق کارگزاری که توسط آن خرید نمود به فروش برساند.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری در سال 98-99

نحوه تغییر کارگزار ناظر چگونه است؟

پس از اینکه کارگزار ناظر به قوانین بورس افزوده شده برخی از اشخاص سعی بر تغییر کاگزار ناظر داشتند. یکی از راه های تغییر کارگزار ناظر در بورس این است که شخص باید پس از اینکه تمام سهام خود را در یک نماد معاملاتی حداقل برای 1 روز معاملاتی بفروشد و به عبارتی به صفر برساند سپس کارگزار خریدار در اولین معامله آن نماد، کارگزار ناظر محسوب خواهد شد.

برای انجام این کار روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

برای اینکه بتوانید کارگزار ناظر را تغییر دهید می توانید به سایت رسمی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه نمایید و فرم درخواست تغییر کارگزاری را پرینت گرفته و پس از تکمیل، آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پست کنید.

و یا اینکه حضورا به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه نمایید و با ارائه مدارک شناسایی از قبیل کارت ملی ، شناسنامه اقدام به تغییر کارگزاری ناظر کنید.

یک روش دیگر هم برای انجام این کار وجود دارد که آن هم مراجعه به کارگزاری‌هایی است که در نماد معاملاتی موردنظر می‌توانند به عنوان کارگزار ناظر فعالیت کنند.

چگونه کارگزار ناظر را تشخیص دهیم؟

چگونه کارگزار ناظر را تشخیص دهیم؟

افرادی که فقط یک حساب معاملاتی در یکی از کارگزاری های مذکور دارند و تمام مبادلات بورسی خود را با آن انجام می دهند کارگزار ناظر مشخص است!! همان کارگزاری است که توسط آن به داد و ستد بورسی می پردازند.

اما در صورتیکه جز آن دسته از افرادی هستید که در چند کارگزاری حسای دارند و به عبارتی سهام و دارایی شما در نماد های معاملاتی مختلف متفاوت می باشد آنگاه کارگزار ناظر شما کارگزاری است که توسط آن بیشترین معاملات را انجام داده اید یعنی کارگزار ناظر شما به سابقه معاملاتی شما مربوط می باشد.

1- مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار

برای مشاهده سابقه معاملات بورسی خود می توانید به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.com مراجعه کنید و در قسمت سرویس‌های الکترونیکی به سهامداران با وارد نمودن کد ملی برای سهامداران حقیقی و برای سهامداران حقوقی با کد سهامداری خود می توانند کارگزار ناطر خود را مشاهده کنند.

2- تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام

روش دوم برای تشخیص کارگزار ناظر در بورس تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام می باشد. برای این منظور باید به سایت رسمی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار مراجعه کرده و در آخرین گواهینامه نقل و انتقال سهام صادر شده، کد کارگزار خریدار یا فروشنده را مشاهده نمایید و با جدول شناسایی کد کارگزاری که در سایت است تطبیق دهد با اینکار می تواند از کارگزار خود در هر نماد اطلاع یابد.

توجه:

با استناد بر اطلاعیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار زمانیکه کد کارگزار خریدار و یا فروشنده برابر  ۹۹۹، ۸۸۸، ۷۷۷، ۶۶۶ یا ۱۱ پیش از تاریخ 1378/09/16 در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام باشد جهت شناسایی کارگزار ناظر نمی تواند از روش اول استفاده کند باید از طریق تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام اقدام کند.

این مقاله جهت پاسخ به سوال کارگزار ناظر در بورس کیست؟ نگارش شده است امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا