آموزش بورسسبدگردان ها و کارگزاری ها

کارمزد کارگزاری چقدر است؟

مقدمه

همانطور که می دانید یکی از مراحل اصلی شروع فعالیت در بورس، ثبت نام در کارگزاری ها می باشد. کارگزاری در واقع به عنوان حد واسط میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر می باشد. به عبارت دیگر کارگزاری به عنوان واسطه، تمامی شرایط لازم برای خرید و فروش سهام شرکت ها را مهیا می کند. همه ی افراد حقیقی و حقوقی نیز می توانند از طریق کارگزاری های مجاز و رسمی به انجام معاملات در بورس بپردازند. اما روشن است کارگزاری ها برای ارائه خدمات به مشتریان، مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که کارمزد کارگزاری چقدر است؟ کارمزد معاملات بورس چقدر است؟ در ادامه این مقاله برای بررسی پاسخ این سوال ها با ما همراه باشید.

کارمزد معاملات بورس

اگر به تازگی وارد بازار بورس شده و شروع به فعالیت و سرمایه گذاری در آن کرده اید، لازم است تا با کارمزد معاملات بورس و کارمزد کارگزاری ها آشنا شوید. اگرچه مبالغ تعیین شده به عنوان کارمزد در این بازار بسیار ناچیز است. اما به هر حال اطلاع از آن خالی از لطف نیست.

همانطور که گفته شد می بایست برای خرید و یا فروش سهام مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. بخشی از مبلغ پرداخت شده به عنوان کارمزد توسط سرمایه گذاران متعلق به کارگزاری ‌ها و بخشی از آن نیز صرف توسعه مستمر بازار بورس می ‌شود. توجه داشته باشید که مبحث مالیات جدا از کارمزد است. میزان مالیات مقرر شده برای بازار بورس بسیار ناچیز است و در زمان فروش و به اشتراک گذاشتن سهام نمادها پرداخت و دریافت می ‌شود.

لذا شما در زمان خرید سهام نیازی به پرداخت مالیات ندارید. اما پرداخت کارمزد الزامی است. با توجه به اینکه کارگزاری ‌ها به عنوان واسطه برای خرید و فروش اوراق بهادار بستر مناسبی را برای عرضه و تقاضا فراهم می کنند. مبلغ بسیار ناچیزی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند . میزان کارمزد معاملات بورسی بستگی به موارد مختلفی دارد. برای مثال:

  • نوع سهام
  • نوع معامله خرید و فروش
  • داشتن یا نداشتن مالیات

مبلغی که به عنوان کارمزد کارگزاری ها و کارمزد معاملات بورس در نظر گرفته شده است، به صورت مستقیم از حساب شما نزد کارگزاری کسر می شود. اما درصد های تعیین شده برای کارمزد معاملات در بورس به چه صورت است؟ در جدول زیر لیست کامل کارمزد معاملات بورس ایران در سال ۹۹ را مشاهده کنید.

کارمزد معاملات بورس در سال 99

فروش

خرید کارمزد کارگزاری چقدر است؟

کارمزد معاملات بورس

کارمزد کل

مالیات

کارمزد کل

مالیات

0/00975

0/005

0/00464

0

معاملات سهام و حق تقدم سهام بورسی

0/00975

0/005

0/00454

0

معاملات سهام و حق تقدم سهام فرا بورسی

0/00725

0/00001

0/000725

0/00001

معاملات و پذیره نویسی انواع اوراق بدهی و گواهی سپرده سرمایه گذاری

0/002645

0

0/00243

0

معاملات واحد های سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری مختلط

0/00075

0

0/00075

0

معاملات واحد های سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

0/0024 0/0001 0/0049 0/0001

حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن

کارمزد کارگزاری چقدر است؟

همانطور که گفته شد کارگزاری ها به ازای فراهم کردن بستر خرید و فروش برای سرمایه‌ گذاران مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. اما بخشی از این مبلغ دریافت شده متعلق به سازمان بورس برای اداره و توسعه بازار و تنها بخش ناچیزی از این کارمزد به کارگزاری ها تعلق می گیرد. نکته قابل توجه این است که روش محاسبه کارمزد کارگزاری ها در معاملات مختلف متفاوت می باشد. برای اینکه بدانیم کارمزد کارگزاری ها چقدر است؟ لازم است تا با روش های تقسیم و محاسبه کارمزد کارگزاری ها آشنا شویم. به همین منظور لازم است تا به موارد زیر بپردازیم:

  • کارمزد کارگزاری ها
  • کارمزد سازمان بورس
  • مالیات.

لیست تمام کارگزاری های فعال

محاسبه کارمزد کارگزاری ها

در پاسخ به سوال کارمزد کارگزاری چقدر است؟ باید بگوییم که نحوه محاسبه کارمزد کارگزاری ها در معاملات خرید و فروش متفاوت است. هر کارگزاری برای انجام معاملات بورسی در هنگام انجام معاملات خرید و فروش ۳۸% به عنوان کارمزد کارگزاری دریافت می ‌کند. این درصد ها با توجه به ارزش سهام ها و اوراق بهادار که قصد خرید یا فروش آن را دارید تعیین می شود.

نحوه محاسبه کارمزد سازمان بورس

در جدولی که در بخش قبل مشاهده کردید، میزان کارمزد معاملات بورس در سال ۹۹ مشخص بود. پس از کسر کارمزد کارگزاری ها از کارمزد کل، مبلغ باقی مانده متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد. این مبلغ از سوی متولیان بازار سرمایه صرف توسعه بهتر ای بازار می شود.

محاسبه مالیات و کارمزد معاملات

موضوع مالیات نیز یکی دیگر از موارد مالی مطرح در بازار بورس در هنگام خرید و فروش می باشد. بازار بورس و سرمایه نیز مشمول پرداخت مالیات می باشد. اما مبلغ تعیین شده به عنوان مالیات برای این بازار و قوانین مشمولین پرداخت آن متفاوت است. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد تنها در زمان فروش اوراق بهادار مالیات و مبلغ مشخص شده اخذ می گردد. به عبارت دیگر شخص سرمایه گذار در زمان خرید اوراق مالیاتی پرداخت نخواهد کرد.

در پاسخ به سوال کارمزد کارگزاری چقدر است؟ موضوع مهم دیگری نیز مطرح است. شرکت‌های کارگزاری بسیاری با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مشغول به فعالیت هستند. برخی از این کارگزاری ها به منظور جذب مشتری بیشتر از ترفند های تبلیغاتی مختلفی استفاده می کنند. برای مثال برخی از کارگزاری ها تخفیف هایی برای مشتریان خود قائل می شوند. همچنین طرح های تشویقی مختلفی برای پرداخت کارگزاری در نظر می گیرند. لذا برای این که بدانید کارمزد کارگزاری ها چقدر است؟ می بایست به سایت و یا یکی از شعب کارگزاری منتخب خود رجوع و در خصوص مبلغ کارمزد کارگزاری مربوطه از مسئولین ذی ربط سوال کنید.

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما سپاس گزاریم.

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام
    این چه طرز اطلاع رسانی است
    اینهمه وخت افرادو بگیری ودراخر بگی برید ازکارگذاری بپرسید.
    خوب ادم حسابی ازاول
    بگو من نمی دانم تشریف ببریدازکارگذاری بپرسید
    امیدوارم دیگه اینجوری وخت خواننده هاتونونگیرین
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا در جریان هستید که بیش از 108 کارگزاری فعال در حال حاضر وجود داره و ما نمیدونیم شما عزیزان در کدام شرکت کارگزار فعال هستید تا نرخ کارمزد اون شرکت رو اعلام کنیم. همچنین ممکن است بنا به دلایل مختلفی قیمت و نرخ کارمزد کارگزاری ها تغییر کند. بنابراین بهتر است برای اطلاع دقیق تر به کارگزار خودتون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا