آموزش بورس

کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟

برای اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید و کد بورسی و یا به عبارتی کد معاملاتی داشته باشید و در مرحله بعد برای خود یک کارگزاری را انتخاب کنید. در پست های گذشته به صورت اختصاصی و جداگانه در مورد نحوه ورود و ثبت نام در بورس اطلاعات کاملی دادیم و گفته شد که چگونه در بورس ثبت نام کنید. همه افرادی که در بازار بورس و فرابورس فعالیت می کنند این موضوع را به خوبی میدانند که برای معاملاتی که در بورس به ثبت میرسانند و خرید و فروش هایی که انجام می دهند باید کارمزد پرداخت کنند اما این کارمزد به جیب چه کسی می رود؟ در این پست قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ” کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟ ”

منظور از کارمزد معاملات در بورس چیست؟
منظور از کارمزد معاملات در بورس چیست؟

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • منظور از کارمزد معاملات در بورس چیست؟
  • کارمزد معاملات بورس چه مقدار است؟
  • کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟

منظور از کارمزد معاملات در بورس چیست؟


شاید برای کسانی که در امور مالی و بورس اطلاعاتی ندارند این سوال پیش بیاید که ” منظور از کارمزد معاملات در بورس چیست؟ ” 

در پست های گذشته در مورد خدماتی که کارگزاری ها در اختیار سهامداران و سرمایه گذاران می گذارند صحبت کردیم و گفتیم که کارگزاری ها در واقع واسط بین معامله گران و سازمان بورس هستند و معاملات خرید و فروش سهامداران از طریق کارگزاری ها به سامانه معاملات ارسال می شود. کارگزاری ها در ازای انجام چنین کارهایی و ارائه چنین خدماتی، از افراد دستمزد می گیرند و این دستمزد به عنوان ” کارمزد معاملات” شناخته میشود.



کارمزد معاملات بورس چه قدر است؟


برای پاسخ دادن به سوال ” کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟ ” بهتر است که بدانیم کارمزد معاملات بورس چه مقدار است؟

کارمزد معاملات بورس در سال 99 هر سال توسط سازمان بورس منتشر میشود که همه اطلاعات در مورد همه انواع معاملات در آن ذکر شده است.

کارمزد معاملات بورس چه قدر است؟
کارمزد معاملات بورس چه قدر است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مقدار کارمزد کارگزاری ها کلیک کنید.



کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟


حال سوال اساسی که مطرح میشود این است که این مقدار از کارمزد معاملات، به چه کسی تعلق می گیرد؟

کارمزد معاملات بورس در واقع یک نوع مالیات به حساب می آید این کارمزد هایی که از سهامداران به ازای هر معامله و خرید و فروشی دریافت می شود و بدست می آید در واقع بین کارگزاری، سازمان بورس و مالیات به نسبت تقسیم میشود.

برای خرید در بازار بورس مالیاتی پرداخت نمی شود و تنها فروش در این بازار مشمول مالیات است. کارمزد معاملات در بازار بورس از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد به صورت خودکار کسر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا