آموزش بورس

وقتی بازار منفی است چه کنیم؟

مقدمه. زمانی پیش می آید که بازار در هر حوزه ای منفی و رو به رکود باشد. در بورس هم گاهی بازار منفی است. نمیتوان انتظار داشت که بورس همیشه مثبت بوده و هرگز بازار بورس منفی نشود. منفی بودن بازار بورس اجتناب ناپذیر است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. اما اگر سرمایه گذاران و سهامداران با این دانش که “وقتی بازار منفی است چه کنیم؟” آشنا باشند می توانند از بازار منفی بیشترین سود را ببرند و بر خلاف افرادی حرکت کنند که با منفی بودن بازار شروع به فروش سهام با ارزش خود می کنند. برای اینکه بدانید بهترین کار در زمان منفی بودن بازار چیست با ما همراه باشید.

وقتی بازار منفی است بهترین کار چیست؟

وقتی بازار منفی است چه کنیم؟
وقتی بازار منفی است چه کنیم؟

عوامل منفی شدن بازار بورس چیست؟

قبل از اینکه بگوییم وقتی بازار منفی است چه کنیم نگاهی به علل منفی شدن بازار داشته باشیم. منفی شدن بازار بورس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و هر عامل و فاکتور خارجی مانند وضعیت سیاسی و اقتصادی، اخبار و شایعات، وضعیت داخلی کشور، وضعیت سودآوری صنایع مختلف و … بر روی روند بازار تاثیر می گذارد و این منفی شدن بازار میتواند بر شاخص کل تاثیر بگذارد و شاخص کل را منفی کند.

حال سوالی که مطرح میشود این است که با منفی بودن شاخص کل چه سهامی را باید خرید کنیم؟ در این راستا عکس العمل هر سرمایه گذار و سهامدار متفاوت است برخی از سرمایه گذاران در صف فروش میمانند و برخی دیگر فکر می کنند که بهترین زمان برای خرید است. برای سرمایه گذارانی که در هنگام منفی بودن بازار به فکر خرید سهام هستند باید یادآوری کنیم که به نقدینگی و وضعیت بنیادی شرکت ها حتما توجه فرمایند. در پست گذشته در مورد سهام بنیادی صحبت کردیم و به طور کامل ویژگی سهام های بنیادی را برایتان تشریح کردیم، در زمان منفی بودن بازار بورس سعی کنید سهم های بنیادی را خریداری کنید زیرا سهام های بنیادی همیشه در حال رشد و افزایش هستند.

هنگامی که بازار منفی است شما سعی کنید فرصت های تازه را در بین این سهام های منفی پیدا کرده و بر روی آن ها سرمایه گذاری بلند مدت کنید. معمولا زمانی که بازار منفی است خرید سهام با بتای منفی توصیه می شود.

 

هنگامی که شاخص کل منفی است، سهم با بتای منفی خریداری کنید.


زمانی که بازار منفی است و شاخص کل هم منفی است سعی کنید به دنبال خرید سهام با بتای منفی باشید.

تعریف بتای منفی: به طور خلاصه بتا نشانگر میزان بازدهی سهم افراد است که چه مقدار تحت تاثیر بازدهی بازار است.  هرچه بتا منفی باشد نشان دهنده این است که کمتر تحت تاثیر بازار است. در واقع بتای بازار یک است؛ هر سهمی که بتای آن بیشتر از یک باشد، نوسان‌پذیری آن از متوسط نوسان‌پذیری بازار بیشتر است. در نقطه مقابل، هر سهمی که بتای آن کمتر از یک باشد، نوسان‌پذیری پایینی دارد. این نکته را اکثر سرمایه گذاران میدانند و در هنگام منفی شدن بازار صف بسیاری برای خرید شرکت هایی که بتای منفی دارد تشکیل میشود پس بهتر است، هنگامی که بازار رکودی است اقدام به خرید سهام شرکت هایی با بتای منفی نمایید.

ضریب بتا چیست؟

نوسان گیری در بورس یعنی چه؟

خلاصه:

در این مقاله سعی شد به طور خلاصه بگوییم زمانی که بازار بورس منفی است چه کنیم؟ توصیه اکثر کارشناسان و متخصصان بورس این است که در زمان منفی بودن بازار اقدام به خرید سهام بنیادی و همچنین سهام با بتای منفی نمایید. قرار گرفتن در صف فروش در زمان منفی بودن بازار توصیه نمی شود. در بورس مانند حرفه ای ها رفتار کنید تا سود خوبی نصیب شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا