آموزش بورس

نشانه های اصلاح بازار بورس

همانطور که میدانید در بازار بورس و فرابورس قبل از هر اتفاقی اگر سرمایه گذار یا سهامدار با یک سری از دانش ها و استراتژی ها آشنا باشد میتواند به سادگی از نشانه ها و عوامل مهم بازار سرمایه مطلع شود. به طور مثال، قبل از اصلاح بازار بورس اگر سرمایه گذار یا معامله گر عواملی را مورد بررسی قرار دهد به نشانه ها و علائمی برخورد میکند که حاکی از اصلاح بازار بورس هستند و قبل از اصلاح بازار بورس میتواند با استفاده از آن نشانه ها و علائم برای معاملات و داد و ستد های خود هوشمندانه تر تصمیم گیری کند. در این پست قصد داریم که نشانه های اصلاح بازار بورس را با هم بررسی کنیم اما اول بهتر است به تعریف اصلاح بازار و اصلاح قیمت اشاره کنیم.

اصلاح بازار بورس
اصلاح بازار بورس

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

اصلاح قیمت در بورس به چه معناست؟

نشانه های اصلاح بازار بورس


اصلاح قیمت در بورس به چه معناست؟


در پست های گذشته از اصلاح قیمت و اصلاح بازار بسیار صحبت کرده ایم و درباره تفاوت اصلاح زمانی و اصلاح قیمتی در بورس توضیح دادیم و گفتیم که در بورس، قیمت ها به صورت پلکانی افزایش یا کاهش پیدا می کنند و باید دانست که بازار 3 حالت دارد: منفی، مثبت و خنثی. اصلاح قیمت زمانی اتفاق می افتد که قیمت های بازار به صورت یکدفعه و ناگهانی بسیار افت یا کاهش پیدا کرده است. اصلاح قیمت در واقع قیمت های بازار را خنثی کرده و قیمت را از روند اصلی خود خارج میکند. اما زمانی که قیمت ها بیش از اندازه واقعی رشد کرده باشد این موضوع باعث میشود که سرمایه گذاران یا سهامداران قصد فروش سهم خود را کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند یک صف فروش سنگین به وجود میاید.

اصلاح قیمت همانطور که از نامش پیداست به معنی تصحیح و اصلاح قیمت سهم ها است و باعث میشود که قیمت ها از روند اصلی خود خارج شوند و این اصلاح بیشتر برای سهم هایی است که با افزایش بسیار زیاد و ناگهانی روربه رو هستند و با اصلاح قیمت منجر به نزولی شدن قیمت های آن سهم میشود البته، باید به این نکته اشاره کنیم که اصلاح قیمت تنها به معنی کاهش قیمت نیست و میتواند به افزایش قیمت سهم هم منجر شود. این اصلاح قیمت انواع مختلفی دارد و از دو بعد استفاده میشود که یکی بعد قیمت و دیگری بعد زمانی است که در پست اصلاح قیمت به صورت اختصاصی توضیح داده شده است.


نشانه های اصلاح بازار بورس

نشانه های اصلاح بازار بورس
نشانه های اصلاح بازار بورس

با توجه به توضیحاتی که در فوق اشاره شد، باید گفت که قبل از اصلاح قیمت و اصلاح بازار میتوان از نشانه ها و علائم  زیادی استفاده کنید. تا قبل از اصلاح قیمت، آن را پیش بینی کرده و معاملات خود را با توجه به اصلاح بازار انجام دهید.

نشانه های اصلاح بازار بورس عبارت اند از:

  • فروش بسیار در روزهای متوالی:

قبل از اینکه اصلاح بازار بورس صورت بگیرد میتوانید با استفاده از این نشانه که فروش در روزهای متوالی (حداقل 2 روز متوالی) بسیار صورت میگیرد و معمولا این فروش ها بسیار سنگین خواهند بود، معاملات خود را آگاهانه انجام دهید. این فروش سهم ها از سهام کوچک شروع شده تا به سهم های بزرگ برسد.

  • در همان حال که صف فروش سنگین و سنگین تر میشود، صف خرید ریزش شدید پیدا کرده. مخصوصا سهم هایی که تا چندین روز گذشته از صف خرید سنگینی برخوردار بودند و ناگهان صف خرید آن ها ریزش پیدا میکند. بنابراین ریزش صف خرید سهام شاخص ساز یکی دیگر از علائم ریزش بازار است.

 

  • یکی دیگر از نشانه های اصلاح بازار، کاهش قیمت دلار است.

 

  • پول ها و سرمایه های بسیار بزرگی از بازار بورس خارج میشوند. خروج پول از بورس یکی از نشانه های اصلاح بازار است.

موارد ذکر شده از شایع ترین نشانه ها و علامت های اصلاح بازار بورس است اما دقت کنید که این موارد تنها نشانه هستند به عنوان مثال ممکن است ایجاد صف های فروش در برخی سهام به علت اخبار منفی پیرامون آن باشد و از طریفی به این نکته نیز توجه کنید که اصلاح لاذمه بازار است تا از رشد بیرویه قیمت ها جلوگیری شود و همیشه نشانه بدی نیست. باید به تفاوت اصلاح و ریزش بازار توجه کنید. در حالت ریزش بازار قیمت ها بدون هیچ دلیل منطقی با افت ناگهانی و متوالی روبرو می شوند. بنابراین تا نشانه های ریزش بازار را مشاهده نکردید هیجان زده نشوید و اقدام به فروش بدون دلیل سهم های خود نکنید.

مباحث مرتبط به این پست را از دست ندهید:

اصطلاح پولبک در بورس به چه معناست؟

اصلاح بازار بورس یعنی چه؟

در زمان اصلاح قیمت چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا