آموزش بورس

نحوه شناسایی سهام کم ریسک و پرریسک در بورس چگونه است؟

هدف از انتشار این مقاله بررسی یکی از چالش برانگیزترین موضوعات بورسی می باشد. اینکه چگونه سهام کم ریسک و پر ریسک را تشخیص دهیم و یا چگونه سهام با ارزش در بورس را شناسایی کنیم، بسیار حائز اهمیت می باشد و بسیاری از سرمایه گذاران با توجه به این موارد اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند.

در مطلب آموزش بورسی که در گذشته منتشر نمودیم، گفتیم که سرمایه گذاران با توجه به میزان ریسک پذیری به دو دسته ریسک گریز و ریسک پذیر تقسیم می شوند از این رو شناسایی سهام پر ریسک و کم ریسک در بازار بورس مهم می باشد.

نکاتی جهت خرید و فروش سهام در بازار بورس

چگونه سهام پرریسک و کم ریسک در بورس را تشخیص دهیم؟

معامله گران بازار بورس خوب می دانند که پیش از خرید سهام باید با استفاده از روش های تحلیل همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال سهام خوب و زمان مناسب ورود و خروج آن را شناسایی نماییم و با مراجعه به سامانه کدال و مشاهده وضعیت بنیادی شرکت ها ، سودآوری شرکت و ثبات آن، بررسی رشد گذشته سهم طی دوره های مختلف ، بررسی تابلو سهام و تحلیل نسبت ها و ضرایب مالی می توان سهام های پریسک و کم ریسک را شناسایی کرد.

منظور از تحلیل بنیادی در بورس چیست؟

نحوه شناسایی سهام کم ریسک در بورس

شناسایی سهام کم ریسک و با ارزش برای تمامی سرمایه گذاران (ریسک پذیر و ریسک گریز) اهمیت داشته زیرا اینگونه سهم ها دارای قیمت بازاری پایین تر از ارزش واقعی (ارزش ذاتی) می باشند.

در شرایطی که روند رشد سهامی در دوره های مختلف بویژه در بازه زمانی یکساله ممکن است که قیمت آن پایین تر از ارزش ذاتی قرار داشته باشد. به عبارت ساده تر سهامی کم ریسک و خوب بازده می باشند که بنیادی باشند.

جهت شناسایی سهام با ریسک کم و بنیادی باید به مواردی همچون ثبات سودآوری شرکت ، میزان سودآوری شرکت ، نسبت سود تقسیمی هر سهم ، استهلاک ماشین آلات یک شرکت و ساختار تامین مالی شرکت دقت نمایید در ادامه تمامی این موارد را شرح می دهیم.

  • بررسی میزان سودآوری شرکت

برای شناسایی سهام بنیادی کم ریسک باید در گام اول میزان سودآوری شرکت را مورد بررسی قرار دهید. می توانید با مراجعه به سامانه کدال سودآوری سهام را مشاهده نمایید.

  • استهلاک ماشین آلات یک شرکت

طبیعی است که بسته به نوع صنعتی که برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب می کنید هر چه میزان استهلاک ماشین آلات یک شرکت بیشتر باشد، سودآوری شرکت کم می شود و در نتیجه امتیاز سهام بنیادی شرکت را کاهش خواهد داد.

  • بررسی ثبات سودآوری شرکت 

از آنجایی که امکان دارد سود حاصل شده از شرکت ادامه دار باشد، بررسی ثبات سودآوری شرکت نیز از فاکتور های مهم تشخیص سهام کم ریسک می باشد.

  • نسبت سود تقسیمی هر سهم

نمی توان با بررسی کوتاه مدت سود تقسیمی، یک سهم بنیادی و کم ریسک را تشخیص داد بلکه باید آن را در دراز مدت بررسی نمود.

  • ساختار تامین مالی شرکت

ساختار تامین مالی شرکت های بورسی متشکل از بدهی ها و حقوق صاحبان سهام می باشد که در عملکرد و سود سازی شرکت بسیار موثر است.

نحوه شناسایی سهام پرریسک و گران

نحوه شناسایی سهام پرریسک و گران

به سهامی پرریسک گویند که قیمت در حال حاضر آنها بالاتر از ارزش واقعی آنها بالاتر باشد. برای اینکه بتوانیم سهام پرریسک در بازار بورس را شناسایی کنیم باید به موارد زیر دقت نمایید.

  • رشد گذشته سهم طی دوره های مختلف را مورد بررسی قرار دهید

اولین قدم برای شناسایی سهام پرریسک در بازار بورس ، بررسی رشد گذشته سهم طی دوره های مختلف می باشد. اگر پس از بررسی دریافتید که رشد سهم در دوره های متفاوت ، مخصوصا در بازه زمانی 1 ساله از هم رده های خود بیشتر باشد امکان دارد قیمتش بالاتر از ارزش ذاتی آن باشد و بر این اساس یک سهم پرریسک تلقی می شود.

  • بررسی وضعیت بنیادی شرکت در سامانه کدال

فعالان بازار بورس می دانند که با مراجعه به سامانه کدال می توانند به اطلاعاتی همچون صورت های مالی شرکت ها ، سود و زیان انباشته ، تولید و فروش شرکت ، درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی درآمدها و هزینه ها  و جریان های نقدی شرکتها دسترسی پیدا کنند و با کمک این اطلاعات سهام های پرریسک را شناسایی کنند.

  • تحلیل نسبت ها و ضرایب مالی

معامله گران می توانند با کمک تحلیل نسبت ها و ضرایب مالی سهام پرریسک و گران را تشخیص دهند. p/e، p/s ، p/b  از اصلی ترین نسبت ها مالی می باشند که با کمک آنها می توانیم به مقایسه سهام بپردازیم و سهام ارزنده و پر ریسک را تشخیص دهیم.

  • به تابلوی سهام توجه نمایید

سهامداران می توانند بازه قیمت سالیانه ، رفتار حقوقی ها ، قدرت نقدشوندگی، تعداد سهام و شناوری سهام شرکت ، ارز بازار سهام شرکت و حجم معاملات را با توجه تابلوی سهام بررسی کنند و سهام با ارزش و پر ریسک را تشخیص دهید.

کلام آخر

با توجه به مواردی که در این مقاله گفته شد ، می توانید سهام پر ریسک را از سهام کم ریسک تشخیص دهید. اگر به هر دلیل زمان و فرصت این کار را ندارید می توانید به روش غیر مستقیم از طریق شرکت های سبدگردان وارد بازار بورس شوید و مسئولیت شناسایی اینگونه سهام را به کارشناسان حرفه ای این مراکز بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا