آموزش بورس

مشمول فرایند تعلیق در بورس یعنی چه؟

کسانی که در بازار بورس فعالیت میکنند و اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند با وضعیت های مختلفی که یک سهم در آن ها قرار می گیرد آشنا هستند. یکی از این وضعیت ها مشمول فرایند تعلیق می باشد. یک نماد به دلایل مختلفی مشمول فرایند تعلیق می گردد که یکی از آن ها مشمول ماده 141 قانون تجارت بودن می باشد. در این نوشته خواهیم گفت که “مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟” دلایل مشمول فرایند تعلیق شدن چیست و تفاوت معامله تحت احتیاط و مشمول فرایند تعلیق چییست؟ این وضعیت همیشه ترسناک نیست اما مراقب باشید.


مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • مفهوم تعلیق در بورس 
  • مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟

مفهوم تعلیق در بورس


گاهی با فعالیت در بازار بورس و فرابورس برخی از سرمایه گذاران و صاحبان سهام با اصطلاحاتی رو به رو میشوند که میتواند برایشان نگران کننده باشد و ندانند که چه اتفاقی برای سرمایه آن ها افتاده و منظور از این اصطلاحات چیست؟

مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟
مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟

خب کاملا قابل درک است که برای شرکت های بزرگ بورسی که فعالیت های گسترده ای انجام میدهند تعلیق شوند. همانطور که بارها و بارها ذکر کرده ایم برای فعالیت در دنیای بزرگ بورس بهتر است که قبل از ورود به بورس و انجام معامله اطلاعات کاملی از اصطلاحات بورسی داشته باشید. به هر میزان که افراد اطلاعات کامل تری از بورس و دنیای بورس داشته باشند راحت تر و با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام میدهند. تعلیق همانطور که میدانید به معنای آویزان ماندن و معلق ماندن است. در واقع باید گفت که از واژه تعلیق زمانی در بورس استفاده میشود که شرکت‌های زیان‌ده مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند. حال سوال اساسی که مطرح میشود این است که ” مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟ ” و تعلیق در بورس به چه معناست؟


مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟


اگر یک شرکت آنقدری ضرر کند که سرمایه شرکت نصف شود، باید با برگزاری جلسه مجمع عمومی برای ادامه فعالیت یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری شود و شرکت هایی که در طول دوره فعالیتشان، نصف سرمایه‌هایشان را از دست می‌دهند مشمول فرآیند تعلیق شده و اسامی آن‌ها در صفحه اول شرکت معاملات فناوری بورس به نشانی Tsetmc.com قابل مشاهده است و تمامی سرمایه گذاران میتوانند از این موضوع اطلاع پیدا کنند. باید اضافه کرد که علاوه بر شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱، شرکت‌هایی که به موقع صورت‌های مالی‌شان را منتشر نمی‌کنند، مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند. شرکت‌هایی که در بورس حاضر شده‌اند، باید صورت‌های مالی دوره‌ای و گزارش کارشان را در سامانه کدال منتشر کنند تا سهام‌داران از وضعیت شرکت مطلع شوند در غیر این صورت مشمول فرایند تعلیق می شوند.


شرکت هایی که مشمول فرایند تعلیق می شوند باید چه کنند؟

همان طور که کفتیم علت اینکه یک شرکت مشمول فرایند تعلیق می شود این است که ناشر اطلاعات مورد نیاز را در زمان مناسب منتشر نمی کند یا در اطلاعات منتشر شده شرکت ابهاماتی وجود دارد. در صورتی که ناشر اطلاعات مورد نیاز را به موقع منتشر نکند نماد تعلیق می شود. برای بازگشایی نمادهای تعلیق شده محدودیت زمانی وجود ندارد. اما در موارد دیگر توقف نمادها، سازمان بورس می‌تواند حداکثر تا ۵ روز کاری نماد را متوقف نگه دارد. اگر نیاز بود که نماد معاملاتی،  بیش از ۵ روز کاری متوقف باشد عنوان تعلیق به آن میزند و تعلیق این ها سه تا ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: اگر ۳۰ روز گذشت یا نماد تحت احتیاط باز می شود و به بازار اعلام می‌شود که این شرکت شفاف نیست یا اینکه آن نماد اصلا باز نمی‌شود و برای اخراج از بورس می‌رود. این موضوع بستگی به شدت ابهام‌ها دارد.

اگر شرکت طی مهلت قانونی اطلاعات مربوط به افشا را به سازمان بورس ارائه دهد از فرآیند تعلیق خارج می شود و طبق روال عادی بدون درج علامت “خطر” معامله می شود.

در صورتی که شرکتی که مشمول فرایند تعلیق شده است اقدامات لازم به منظور خروج از این وضعیت را انجام ندهد نماد مذکور تعلیق شده و معاملات ان متوقف می شود.

برخی از علل مشمول فرایند تعلیق شدن شرکت ها

  • عدم ارائه صورتهای مالی میاندوره ای
  • عدم ارائه گزارش کنترل داخلی
  • مشمول ماده 141 قانون تجارت
  • مشمول تبصره ماده 38 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار
  • انجام معاملات مشکوک

تحت احتیاط و مشمول فرایند تعلیق یعنی چه

دو عبارت تحت احتساط و مشمول فرایند تعلیق با یکدیگر تفاوت دارند.

شرکت های مشمول فرآیند تعلیق: شرکت هایی هستند که به دلیل عدم رعایت برخی از الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار مشمول ماده 39 مکرر این دستورالعمل شده اند.
شرکت های مشمول تحت احتیاط: شرکت هایی هستند که مشمول بندهای ب و ج ماده 19 مکرر 1 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران شده اند.

سازمان بورس قبل از تعلیق کردن فعالیت یک شرکت، آخرین مهلت را به سهام‌داران می‌دهد تا سهامشان را نقد کنند. شرکت‌هایی که در یک قدمی تعلیق هستند، در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرند. اصطلاحا به چنین حالتی معامله تحت احتیاط گفته می‌شود. باید توجه داشته باشید، شرکت‌هایی که در فهرست معامله تحت احتیاط قرار می‌گیرند، لزوما تعلیق نمی‌شوند و ممکن است وضعیت شرکت به شکل دیگری رقم بخورد، اما به هر صورت سهام این شرکت‌ها ریسک بسیار بالایی دارد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا