آموزش بورس

روش محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس چگونه است؟

سهامداران و سرمایه گذاران در بورس میتوانند با تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی در بورس اطلاعات مفید و کارآمدی را در بورس یاد بگیرند و در همین راستا استفاده کنند. اما این موضوع که خریداران و فروشندگان سهام از یک قدرت خاصی در بورس برخوردار هستند بسیار حائز اهمیت است و با تشخیص این قدرت میتوانند برای  پیش رویی سهام های خود استفاده کنند. شاید برایتان سوال باشد که قدرت خریدار و فروشنده در بورس به چه معناست؟ و روش محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس چگونه است؟ به عبارتی از کجا بفهمیم قدرت خریدار در یک سهم بیشتر است یا قدرت فروشنده؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

منظور از قدرت خریدار و فروشنده در بورس چیست؟

همانطور که در مباحث پیش در مورد سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی در بورس صحبت کردیم باید به خاطر داشته باشید که هر خریدار یا فروشنده ای که در بورس فعالیت می کند یا حقیقی است یا حقوقی.

قدرت خریداران به چه معناست؟ به میزان سرمایه و توان مالی و اقتصادی خریداران به منظور خرید سهام و سلطه داشتن به عرضه را قدرت خریداران می گویند.

منظور از قدرت فروشندگان در بورس چیست؟ به میزان سرمایه و  سهام فروشندگان که باعث می شود عرضه به تقاضا غلبه داشته باشد و قیمت سهام افت و کاهش پیدا کند را قدرت فروشندگان می گویند.

روش محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس
روش محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس

نحوه محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس

حال برای محاسبه این قدرت خریداران و فروشندگان باید از فرمول و مراحلی استفاده کرد.

زمانی که به سایت tsetmc.com وارد می شوید به سادگی می توانید اطلاعات یک نماد یا سهام را رویت کنید که چه مقدار حجم خریداری شده یا به فروش رفته است و حتی میتوانید تعداد خریداران و فروشندگان را هم مشاهده کنید و اطلاعات دیگر…

در این قسمت برای محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس شما فقط به حجم خرید و فروش و تعداد خریداران و فروشندگان احتیاج دارید.

  • محاسبه نسبت قدرت خریداران حقیقی: حجم خرید/ تعداد خریداران
  • محاسبه نسبت قدرت فروشندگان حقیقی: حجم فروش/تعداد فروشندگان

با مقایسه دو نسبت بالا می توانید بفهمید که قدرت خریداران بیشتر است یا فروشندگان. در ادامه نحوه محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس را با یک مثال بیشتر توضیح می دهیم:

برای اینکه قدرت خریداران و فروشندگان را برای یک نماد خاص محاصبه کنید وارد سایت tsetmc.com شوید و نام نماد مربوطه رادر قسمت ذره بین جستجو کنید و سپس به اطلاعات خرید و فروش آن نماد دقت کنید:

در مثال زیر می بیند که تعداد 35 حقوقی حجمی حدود 292 میلیون سهم را خریده اند و تعداد 31 حقوقی حجمی معادل 89 میلیون خریده اند.

  • میانگین خرید حقوقی = 292/35 = 8
  • میانگین فروش حقوقی= 89/31 = 2.87
  • میانگین خرید حقیقی= 453/9160 = 0.049
  • میانگین فروش حقیقی= 15388/ 655= 0.042

روش محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس چگونه است؟

همان طور که در محاسبات بالا می بینید قدرت خرید و فروش حقوقی از قدرت خرید و فروش حقیقی بیشتر است.

چند نکته مهم در محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بورس:

با این محاسبات شما میانگین خرید یا فروش نماد را بدست آورده اید. برای محاسبه قدرت خریداران و فروشندگان باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ذیل اشاره شده است.

  • برای محاسبه قدرت خریداران یا فروشندگان حتما در کنار آن از تحلیل تکنیکال هم استفاده کنید.

 

  • این محاسبه را چند روز تکرار کنید تا تحلیل و سیگنال درستی دریافت کرده باشید

 

  • قدرت خریدار و فروشنده در عرضه های اولیه کابرد چندانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا