آموزش بورس

مجاز محفوظ در بورس یعنی چه و چقدر طول میکشد؟

در قسمت گذشته یک پست مخصوص و جداگانه برای مفهوم چیستی توقف نماد تخصیص دادیم و در آن پست همه مفاهیم و اصطلاحات در مورد توقف نماد در بازار بورس را برایتان مشخص کردیم ولی در این قسمت تنها به صورت اختصاصی سوال مجاز محفوظ در بورس یعنی چه ؟ و مدت زمان مجاز محفوظ چه قدر است؟ را بررسی می کنیم. همانطور که در مطلب توقف نماد در بورس گفته شد و شما میدانید در بازار بورس سهم هایی وجود دارند که امکان معامله بر روی آن ها وجود ندارد و به عبارتی معاملات آنها متوقف می شود. علت مجاز محفوظ چیست؟  هر اتفاقی که باعث تغییر زیاد و معنادار در روند فعالیت های عادی شرکت و یا سودآوری آن شود باعث می شود سهم شرکت مورد نظر متوقف شده تا اطلاعات با رعایت اصل عدالت و انصاف به تمامی سهامداران برسد و پس از وقفه ای یک یا چند روزه سهم بازگشایی می شود.

مجاز محفوظ در بورس یعنی چه؟

مجاز محفوظ به زمانی می گویند که سهم متوقف می شود و این توقف سهام میتواند علت های متفاوتی داشته باشد. یعنی سهامداران و سرمایه گذاران می توانند سفارشات خود را در سیستم معاملاتی ثبت کنند اما در این لحظه نمیتوانند معامله ای کنند. در تعریف مجاز محفوظ در بورس یعنی چه؟ میتوان گفت که در میان مرحل ممنوع، متوقف و مجاز مرحله ی جداگانه ایی به اسم مجاز-محفوظ وجود دارد البته این امکان هم وجود دارد که سرمایه گذاران و سهامداران بتوانند سفارش خود را در سیستم معاملاتی حذف یا ویرایش کنند اما دقت داشته باشید که معامله ایی صورت نخواهد گرفت تا زمانی که ناظر سهم از طرف سازمان بورس پروسه سفارش گیری را تحت نظر بگیرد و حس کند که قیمت سفارش داده شده طبق میانگین های تعدادی، قیمتی و حجمی قیمت مناسب و متناسبی است در این زمان معامله را تایید خواهد کرد.

نحوه ثبت سفارش در مجاز محفوظ

سرمایه گذاران و سهامداران می توانند در ساعات معاملات ثبت سفارش خود را به انجام برسانند، ویرایش یا حذف کنند اما این وضعیت مجاز محفوظ و با حالت پیش گشایش شباهت بسیار زیادی دارد زیرا در ساعات معاملات که از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۰۹:۰۰صبح است و ثبت سفارش ها انجام می شود اما معاملاتی صورت نخواهد گرفت. باید به این موضوع اشاره کرد که تفاوتی که بین مجاز محفوظ در بورس و پیش گشایش وجود دارد این است که معاملات با نظارت و تایید ناظر سازمان انجام می شود و سپس حدودا ۱ یا چند دقیقه سهم ممنوع می شود پس از آن قیمت کشف شده که در واقع همان قیمت تایید شده توسط ناظر است، به عنوان قیمت مبنا در نظر گرفته می شود  و طبق قیمت مبنا دامنه نوسان تعریف خواهد شد. پس از این روند سهم در حالت مجاز قرار می گیرد

مدت زمان مجاز محفوظ چقدر است؟

اما نمادی که در وضعیت مجاز محفوظ قرار دارد کی باز می شود و به عبارتی چه زمانی تبدیل به سهام مجاز می شود؟ تا این قسمت به سوال مفهوم مجاز محفوظ در بورس یعنی چه؟ پرداختیم اما سوالی که مطرح می شود این است که مدت زمان مجاز محفوظ چقدر است؟ زمانی که سهم به هر دلیلی متوقف می شود و نمیشود معامله ای برای آن سهم صورت بگیرد بعد از 1 یا چند روز کوتاه سهم به طور مجدد بازگشایی می شود و سرمایه گذاران و سهامداران به سادگی میتوانند به خرید و فروش و معامله سهام مورد نظر خود بپردازند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا