آموزش بورس

با اطلاعات صورت های مالی شرکت های بورسی آشنا شوید

برای بررسی و شناخت کامل از شرکت های بورسی لازم است که یک سری اطلاعات در قالب صورت های مالی از آن شرکت ها را مشاهده کنیم تا بتوانیم تصمیم درست درمورد آن شرکت ها را اخذ کنیم. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که صورت های مالی چیست باید گفت که صورت های مالی در اصل یک لیست از اعداد و ارقامی است که به واسطه ی مبادلات و داد وستد های مالی شکل گرفته است. به عبارتی هر گونه مبادله ای که در آن پول یا مالی مورد مبادله قرار بگیرد وارد لیست صورت مالی میشود و سرمایه گذارن و سهامداران با توجه به اطلاعات صورت های مالی شرکت های بورسی میتوانند تصمیمات بهتری را اخذ کنند. موضوع اصلی که در بورس (بورس تهران) و حسابداری بسیار مطرح است باز می گردد به صورت سود و زیان و ترازنامه که اطلاعاتی هستند که در صورت های مالی آورده میشوند.

در این پست موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:

صورت های مالی چیست؟

دلیل اهمیت صورت های مالی

استاندارد صورت های مالی

انواع صورت های مالی کدام اند؟

صورت های مالی چیست؟


به عبارتی میتوان گفت که صورت های مالی مجموعه ای از گزارش های یک شرکت در مدت مشخصی است. با استفاده از صورت های مالی افراد میتوانند وضعیت مالی، ساختار مالی، میزان سودسازی و انعطاف‌پذیری شرکت در بحران و سایر شرایط احتمالی را مشاهده کنند و ریز اعداد و ارقام معاملات شرکت مورد نظر را بررسی کنند و حتی میتوان با توجه با فعالیتی که شرکت در گذشته داشته و فعالیت حال حاضر، سود آینده شرکت را پیش بینی کرد.

کاربرد صورت های مالی برای چه افرادی است؟

به دلیل اهمیت بسیار صورت های مالی بسیاری از موسسه ها و سازمان ها از صورت های مالی استفاده می کنند به طور مثال: بانک‌ها و تامین‌کنندگان مالی با بررسی صورت‎های مالی شرکت‌ها می‌توانند مطمئن شوند که آیا شرکت توانایی بازپرداخت بدهی‌هایش را دارد یا خیر. سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران، کارگزاری‌ها و … نیز بر حسب نیاز از این صورت‌ها استفاده می‌کنند. برای مشخص تر شدن تعریف صورت های مالی و اطلاعاتی که صورت های مالی به افراد و سرمایه گذاران و سهامداران می دهند بهتر است که اشاره ای به تعریفی که ویکی پدیا ذکر کرده است داشته باشیم.

صورت های مالی
صورت های مالی

تعریف ویکی پدیا از صورت های مالی به شرح زیر است:

صورت مالی یک گزارش درون سازمانی یا برون سازمانی است که توسط شرکت های خصوصی یا نیمه خصوصی ارائه میشود که در بر دارنده جزئیات فعالیت اقتصادی سازمان یا واحد اقتصادی مانند سود و زیان،هزینه ها،حقوق صاحبان سهام و از این دست می باشد. صورتهای مالی گزارش های استانداردی از وضعیت مالی شرکت در یک دوره مشخص هستند.


 

دلیل اهمیت صورت های مالی


با توضیحاتی که در فوق داده شد تا الان به اهمیت اطلاعات صورت های مالی شرکت های بورسی پی بردید و متوجه شدید صورت های مالی شرکت های بورسی با اطلاعاتی که در اختیار سرمایه گذاران و سهامداران می گذارند بسیار با ارزش هستند هم برای سرمایه گذاران و سهامداران و هم برای مالکان شرکت که از فعالیت های مالی خود در طی یک سال گذشته با خبر شوند. در قسمت ذیل با ارائه دلایل مهم تر و بیشتری ادامه می دهیم که عبارت اند از:

  • بررسی اعداد و ارقام
  • ارتباط ارقام با یکدیگر
  • صورتهای مالی در حل چه مشکلات و اتخاذ چه نوع تصمیـمات و چگونه کمک می کنند؟

صورت های مالی شرکت های بورسی در اصل به دو قسمت تقسیم شده اند که عبارت اند از: حسابرسی شده و حسابرسی نشده، که مالکان شرکت باید در بازه زمانی 6 ماه تا 1 ساله گزارش صورت های مالی خود را حسابرسی کنند (بررسی صحت تهیه و ارائه صورت های مالی مطابق با قوانین و استاندارد های موجود) و در سامانه کدال ثبت کنند.


استاندارد صورت های مالی

استاندارد صورت های مالی
استاندارد صورت های مالی

برای نوشتار و مشخص کردن چهارچوب نگارش صورت های مالی باید به صورت کلی به سازمان بین المللی به نام FASB اشاره کنیم که این استاندارد های صورت های مالی که از مجموعه حسابداری هستند توسط سازمان بین المللی به نام FASB تهیه می شوند و اما در ایران استاندارد های حسابداری توسط دولت تدوین و ابلاغ میشوند. افرادی که باید اطلاعات صورت های مالی را تکمیل کنند حسابداران هر شرکت هستند و با امضا هیئت مدیره شرکت انجام میشود.


انواع صورت های مالی کدام اند؟

هدف از نوشتن این پست به اسم ” با اطلاعات صورت های مالی شرکت های بورسی آشنا شوید ” و در قسم  دلایل اهمیت صورت های مالی اشاره به اطلاعات مفیدی کردیم که این صورت های مالی به افراد می دهند. پس در اصل اطلاعاتی که این صورت های مالی به مالکان شرکت، سرمایه گذاران و سهامداران می دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات صورت های مالی متشکل از چند نوع است که به عنوان انواع صورت های مالی شناخته شده اند که در ذیل به آن می پردازیم:

انواع صورت های مالی کدام اند؟

  • صورت سود و زیان
  •  ترازنامه
  •  صورت جریان وجه نقد
  •  صورت سود و زیان جامع
  •  یادداشت‌های همراه صورت های مالی، شامل خلاصه‌ای از خط ‌مشی‌های حسابداری

اما مهمترین این ها عبارت اند از:

  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت جریان وجوه نقد

اطلاعاتی که هر کدام از این بخش ها به مالکان شرکت می دهد باعث اهمیت صورت های مالی میدهد.

ترازنامه:

ترازنامه در صورت های مالی
ترازنامه

به دلیل اهمیت بسیار ترازنامه، یک پست کامل به ترازنامه اختصاص دادیم که میتوانید مطالعه کنید، اما در این پست به صورت مختصر توضیحی را از ترازنامه بیان می کنیم.

ترازنامه در اصل نشانگر وضعیت مالی یک شرکت در زمان مشخص است که ترازنامه متشکل از: دارایی، بدهی و سرمایه است که نشان میدهد یک شرکت از چه میزان دارایی، بدهی و سرمایه برخوردار است؟

منظور از ترازنامه مالی شرکت چیست؟

صورت سود و زیان:

صورت سود و زیان در اصل میزان سود یک شرکت در پایان سال مالی را نشان می دهد. در صورت سود و زیان میزان فروش شرکت‌ها، میزان هزینه‌های آن‌ها و از این قبیل مورد بررسی قرار می گیرد. از اهمیت سود و زیان باید بیان کرد که برای همه افراد اعم از سرمایه گذار و سهام دار میزان سودی که یک شرکت در طول سال بدست می آورد بسیار اهمیت بالایی دارد.

صورت سود و زیان جامع:

در این قسمت از صورت های مالی که صورت سود و زیان جامع است باید مواردی را علاوه بر صورت سود و زیان نشان دهد عبارت اند از: -سود یا زیان خالص دوره طبق صورت سود و زیان.  -سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به تفکیک

صورت سود و زیان جامع در واقع به گزارشی گفته میشود که همه تغیرات افزایشی یا کاهشی ناشی از درآمد ها یا هزینه ها اعم از تحقق یافته و یا تحقق نیافته را طی دوره مالی رانشان دهد.

صورت جریان وجوه نقد:

همانطور که از اسمش مشخص است ارتباطی بین وجه نقد و نقدینگی یک شرکت دارد. در صورت جریان وجوه نقد، گردش نقدینگی یک شرکت را در طول یک سال نشان داده میشود. از دلایل اهمیت صورت جریان وجوه نقد این است که منابع و مصارف وجوه نقد را در طول یکسال دقیقاً تعیین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا