آموزش بورس

شاخص کل در بازار بورس به چه معناست؟

همراهان گرامی افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند و همچنین سهامداران حرفه ای در بازار بورس که مبالغ بسیار زیادی را در بورس گذاشته اند، عوامل تاثیر گذار در بورس برایشان بسیار حائز اهمیت است. که پرسش شاخص کل در بازار بورس به چه معناست؟ شامل این عوامل و موارد است. در میان یکی از مهم ترین عوامل در بازار بورس و فرابورس اصطلاح شاخص کل است. برای آشنایی بیشتر و پاسخ به پرسش شاخص کل در بازار بورس به چه معناست؟ در این مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید:

شاخص بورس چیست؟ به زبان ساده

چگونه می‌توانیم در بورس سود کنیم؟

شاخص کل در بورس به چه معناست؟

شاخص کل برای فهمیدن سطح عمومی قیمت ها و سود سهام شرکت های بورسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که البته از شاخص کل حتی برای بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت گذشته و زمان حال و حتی آینده بورس استفاده میشود. در بورس انواع مختلفی از شاخص ها وجود دارد که که هر کدام از این شاخص ها جنبه متفاوتی از بورس را نشان میدهند.در واقع شاخص یک معیار آماری است که تغییرات در یک اقتصاد یا بازار بورس را نشان می‌دهد. این شاخص ها با توجه به عواملی نوساناتی را هم تجربه می کنند که این امر برای سرمایه گذاران بسیار باارزش است. شاخص های بورس در واقع اعدادی هستند که وضعیت کلی بورس و روند رشد و یا افت بورس را به نمایش می گذارند که با استفاده از شاخص ها میتوان روند آینده بورس را هم از نمودار پیش بینی کرد. در این بین از مهمترین شاخص ها که بسیار پرکاربد هم است، شاخص  کل است که تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. این شاخص کل یک فرمول برای محاسبه دارد که طبق فرمول محاسبه شاخص کل، هرچه شرکت ها بزرگتر باشند بدین معنی که سرمایه بیشتری داشته باشند، تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل خواهند داشت.

فرمول محاسبه شاخص کل

بدین علت که شاخص کل از واحد اندازه گیری خاصی برخوردار نیست از این روش استفاده می کنند. بدین صوررت که یک سال مشخصی را به عنوان سال پایه انتخاب کرده و و تمامی اعداد و ارقام شرکت ها را در آن سال پایه نوشته و عنوان عدد مبنا را به آن ها میدهند و پس از این مرحله تغییرات قیمتی سهام در سال‌های بعد را نسبت به آن سال می‌سنجند و از این طریق رشد یا نزول شاخص اتفاق می‌افتد. برای روشن تر شدن این موضوع بهتر است که فرمول محاسبه شاخص کل را در اختیارتان بگذاریم:

فرمول محاسبه شاخص کل: 
فرمول محاسبه شاخص کل

همانطور که در قسمت فوق ذکر شده در مخرج کسر اعاد و ارقام سال پایه نوشته میشود اما در صورت کسر عنوانی به اسم ارزش جاری نوشته شده است که لازم به ذکر است که نحوه محاسبه ارزش جاری را برایتان مشخص کنیم که عبارت انداز:

ارزش جاری هر سهم از حاصل‌ضرب قیمت پایانی سهام ضربدر تعداد سهام آن شرکت به دست می‌آید.

به طور مثال، کل بازار از سال 1380 تا اکنون فقط از 3 سهم زیر تشکیل شده است و اطلاعات به شرح زیر است:

سهم الف: 1000 سهم به ارزش 1000 ریال

سهم ب: 2000 سهم به ارزش 2000 ریال

سهم پ: 2000 سهم به ارزش 2000 ریال

محاسبه ارزش جاری سال 1380 :

(1000*1000) + (2000*2000) + (2000*2000) = 1000000+ 4000000+4000000= 9000000

با محاسبه این چنین و محاسبه یک سال بعد و گذاشتن در فرمول محاسبه شاخص کل بسیار ساده عدد شاخص کل و میزان درصد افزایش یا کاهش را در شاخص کل متوجه میشوید.

آیا افزایش شاخص کل نشانگر سودآوری سهام است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، افزایش شاخص کل حتما به معنی سودآوری سهام همه شرکت های بورسی نیست و هیمن داستان برعکس هم صدق میکند، بدین معنی که با کاهش شاخص کل نمیتوتن نتیجه گرفت که کل شرکت های بورسی ضررده هستند زیرا پیش آمده است که شاخص کل از افزایش خوبی برخوردار بوده است اما برخی سهام ها با افت قیمت مواجه شده اند.

اگر کاربرد شاخص ها را بخواهیم مثال بزنیم این است که: از شاخص کل و سایر شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌توان برای سنجش عملکرد سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

 

نکات کلیدی شاخص کل

  • زمانی میتوانید قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی به عنوان مبنای قیمت دز سهم خاص در شاخص کل مد نظر قرار دهید که آن سهام خاص به دلایلی مانند شفاف سازی، برگزاری مجمع عمومی عادی و یا به طور فوق‌العاده بسته می‌شود.
  • شاخص کل عموما از شرکت های بسیار بزرگ تاثیر میگذارد و زمانی اتفاق می افتد که کل بازار منغی است اما چون شرکت های بزرگ قیمت سهام هایشان افزایش پیدا کرده شاخص کل هم مثبت میشود.

در مقالات بعدی به تفاوت بین شاخص کل و شاخص هم وزن میپردازیم ، همراه ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا